پیش‌بینی افزایش ۶۰ درصدی آمار کُرونا با برگزاری کنکور و محرّم؛ قوه‌قضاییه: مؤمنین بیش از بقیه مقید به بهداشت هستند!

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۷

-یک عضو کمیته ستاد مقابله با کُرونا: به نظر می‌رسد دولت کنترل کُرونا را زمین گذاشته است.
-معاون وزیر بهداشت می‌گوید پیش بینی افزایش ۶۰درصدی آمار کُرونا با برگزاری کنکور و محرم فقط یک پیش‌بینی است!
-سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید عرفه و محرم باید برگزار شود: مومنین و جامعه اسلامی و ایمانی بیش از دیگران مقید به رعایت ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌ها از جمله دستورالعمل‌های بهداشتی ایام ابتلا به بیماری کُرونا هستند!
-علیرضا رئیسی گفته باشکوه برگزار کردن مراسم‌ محرم می‌تواند آنلاین و در خانه هم باشد.
-دولت پاکستان مراسم «عید قربان» را لغو کرده و از مردم این کشور خواسته تا گوسفندان قربانی خود را به صورت آنلاین سفارش بدهند!

در حالی ‌که پیش‌بینی شده در صورت برگزاری کنکور سراسری امسال و مراسم عزاداری محرّم، ابتلا به کُرونا در ایران با افزایش ۶۰درصدی مواجه شود، به گفته‌ی معاون وزیر بهداشت، این وزارتخانه تنها با برگزاری «مراسم پر جمعیت در محرّم» و «در محیط‌های سربسته» مخالف است. همچنین قوه ‌قضاییه بر راه انداختن مجالس و محافل مذهبی تأکید دارد.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت امروز سه‌شنبه ۷ امرداد ۱۳۹۹ درباره تصمیمات صورت‌گرفته برای چگونگی برگزاری «عید قربان»، «غدیر خم» و مراسم‌ محرّم و صفر گفته است: «درباره اینکه مراسم چگونه برگزار شود، هنوز هیچ چیز قطعی نشده است.»

قرار است امروز و فردا دوباره جلساتی برای تصمیم‌گیری قطعی در زمینه نحوه برگزار این مراسم‌های دینی برگزار شود و به گفته‌ی رئیسی، پروتکل‌های عزاداری‌های‌ مذهبی در حال تهیه است.

معاون وزیر بهداشت وزیر در حالی از قطعیت برگزاری مراسم‌ مذهبی در ایران کُرونازده با ابتلای روزانه بیش از ۲۰۰ نفر خبر می‌دهد که دیگر کشورهای اسلامی دست به اعمال محدودیت‌هایی در رابطه با برگزاری این نوع مراسم‌ زده‌اند.

دولت پاکستان برگزاری «عید قربان» را به دلیل شیوع گسترده کُرونا و نگرانی مقامات پاکستان از افزایش موارد ابتلا به این بیماری، لغو کرده‌ است. دولت از مردم خواسته‌ تا در مراکز فروش دام تجمع نکرده و روند خرید و قربانی خود را غیرحضوری و به صورت آنلاین انجام دهند.

علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره نحوه برپایی این مراسم‌ مذهبی شیعیان گفته که قطعا مراسم امسال «به شکل قبل نخواهد بود» و «کاملا محدود خواهد بود» تا مراسمی «با کیفیت مناسب و توأم با سلامتی» برگزار شود.

معاون وزیر بهداشت برگزاری آنلاین مراسم‌ مذهبی و در خانه را طرح کرده و گفته که مردم باید یاد بگیرند از فضای مجازی استفاده کنند و صداوسیمای جمهوری اسلامی هم کمک کند.

این مقام وزارت بهداشت همچنین به موضوع «با شکوه برگزار کردن» مراسم‌ محرّم و صفر نیز اشاره کرده که حسن روحانی رئیس دولت در جلسه پیشین ستاد مقابله با کُرونا مطرح کرده بود. روحانی گفته بود که باید مراسم محرّم امسال باشکوه‌تر از هر سال باشد و  ایجاد دوگانگی «جان و نان» و «عزاداری و سلامت» غلط است و هر دو باید در کنار هم و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد!

علیرضا رئیسی با بیان اینکه «بعضی‌ها از با شکوه برگزار کردن صحبت می‌کنند»، گفته است: باشکوه برگزار کردن فقط به این معنا نیست که «جمعیت زیاد» باشد، می‌تواند تعابیر و معانی دیگری هم داشته باشد. می‌تواند هر «خانه یک حسینیه باشد» و «همه افراد می‌توانند در خانه باشند و آن مراسم را در خانه برگزار کنند.»

روحانی گفته بود، مراسم محرّم باید به گونه‌ای برگزار شود که «بهانه‌ای در اختیار معاندین قرار نگیرد» بلکه ایران را به الگویی برای سایر کشورها و شیعیانی تبدیل کند که مراسم عزاداری امام‌حسین را برگزار می‌کنند!

درحالی‌که پیش‌بینی‌ها از احتمال ابتلای ۶۰درصد داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور و مراسم‌ محرّم امسال خبر می‌دهند، معاون بهداشت وزیر بهداشت در واکنش به آن گفته است «پیش‌بینی که پیش‌بینی است و بر اساس یک مدل‌سازی است» و «باید مبنا و پایه هر مطالعه را مشاهده کنیم.»

اما محمدرضا محبوب‌فر عضو کمیته کشوری مقابله با کُرونا در یک گفتگوی رادیویی پیش‌بینی کرد: « به جرأت می‌گویم اگر کنکور و مراسم‌هایی شبیه این لغو نشود، کشور با آمار افزایشی ۶۰ درصدی در تعداد مبتلایان مواجه می‌شود.»

وی از وجود اختلاف نظر در ستاد ملی کُرونا در زمینه سیاست‌گذاری در برگزاری مراسم‌ عزاداری‌های محرّم خبر داده و گفت: «یک سیاست واحد بین اعضای ستاد درباره بسیاری از دورهمی‌های مناسبتی از جمله عزاداری محرّم نیست.»

این درحالیست که معاون وزیر بهداشت «نظر قاطع وزارت بهداشت» را ممنوعیت «برگزاری مراسم پر جمعیت در محرّم» اعلام کرد، «به‌ویژه در محیط‌های سربسته که قاطعانه و محکم با آن مخالفت می‌کنیم.»

محبوب‌فر عضو کمیته کشوری مقابله با کُرونا از فاجعه‌ی درگیر شدن بیش از یک میلیون نفر داوطلب کنکور ۹۹ در صورت برگزاری این آزمون‌ها با «اصرار دولت و بعضی از اعضای ستاد ملی کُرونا» خبر داد.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در مواجهه با «ابربحران» کُرونا گفته است: «به نظر می‌رسد کنترل کُرونا توسط دولت زمین گذاشته شده است.»

این عضو کمیته ستاد ملی مقابله با کُرونا با اشاره به ازدحام جمعیت و تعداد بالای شرکت‌کنندگان، عدم امکان مدیریت و نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی در کنکور سراسری، را عواملی برای لغو کنکور سراسری امسال دانست:  «برگزاری آن به صلاح سلامت کشور نیست و امروز وضعیت کشور از لحاظ کُرونا قرمز است.»

وی برپایی مراسم محرّم را «قطعا خطرناک» توصیف کرد، «چون امکان انتقال بیماری کُرونا در فضاهای بسته و باز وجود دارد؛ به‌خصوص که در بسیاری از این تجمعات کنکور و امتحان جامع دکتری امکان رعایت پروتکل‌ها اصلا وجود ندارد، چون کنکور مرکز تجمع بزرگی است که دانشجویان در یک فضای بسته می‌نشینند و امکان کنترل بیماری در آن نیست.»

از سوی دیگر، با دستور ستاد مقابله با کُرونا مراسم مذهبی «مسلمیه» شهرری لغو شده است. علی‌اکبر مداحی رئیس ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام روز گذشته از لغو مجوز برگزاری «مسلمیه» شهرری خبر داد که پیشتر این مجوز صادر شده بوده ولی با تغییر وضعیت شیوع کُرونا، با تماس تلفنی از سوی مسئولان این ستاد لغو شده است.

مراسم «مسلمیه» هر ساله در ضلع جنوبی آرامگاه شاه عبدالعظیم در شهرری برگزار می‌شود.

افزایش نگرانی‌ها نسبت به اوج گرفتن دوباره‌ی ابتلا و مرگ ناشی از برپایی مراسم‌ عزاداری‌های دینی و برگزاری کنکور ۹۹ در حالی تقویت می‌شود که سخنگوی قوه‌ قضاییه بر راه انداختن عزاداری‌های مذهبی در «مجالس و محافل مذهبی» از جمله «عید عرفه» تأکید دارد و آن را «قابل برگزاری» اعلام کرده است؛ آنهم در حالی که مردم نمی‌توانند مراسم سوگواری عزیزانشان را با آسودگی برگزار کنند.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌ قضاییه امروز بر برگزاری مراسم‌ مذهبی محرّم و صفر و عیدهای شیعیان در ایران تأکید کرده و گفته است: «شرایط کُرونایی کشور به هیچ عنوان نباید باعث غفلت ما از برکت این ایام و از دست دادن فضیلت روز عرفه و عید سعید قربان شود!»

اسماعیلی «مؤمنین و جامعه اسلامی و ایمانی» را «بیش از دیگران مقید به رعایت ضوابط و مقررات و دستورالعمل‌ها از جمله دستورالعمل‌های بهداشتی ایام ابتلای به بیماری کُرونا» دانسته است. وی گفت: «بر این باوریم که مجالس و محافل مذهبی ما از جمله دعای با برکت عرفه با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی از ناحیه جامعه ایمانی ما قابل برگزاری خواهد بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *