روز چهل‌و‌پنجم اعتصاب در هفت‌تپه: «بازگشت به روزهای اوج»

By | ۱۳۹۹-۰۵-۰۹

اعتصاب کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت‌تپه به چهل‌و‌پنجمین روز خود وارد شد. کارگران معترض در خیابان‌های شوش راهپیمایی کردند و شعار دادند. مردم نیز به آنها پیوستند. کارگران هفت‌تپه در کانال‌های تلگرامی خود نوشته اند که اعتراض‌های روز چهل و پنجم با مشارکت گسترده شبیه به اعتراض‌ها در «روزهای اوج» بود.

کارگران معترض هفت‌تپه چهارشنبه ۸ مرداد در خیابان‌های شوش راهپیمایی کردند. کارگران با گذشت ۴۵‌ روز از آغاز اعتراض‌ها‌ وعده دادند که تا لغو خصوصی‌سازی به اعتصاب ادامه خواهند داد.

دور تازه اعتصاب از ۲۶ خرداد ۹۹ آغاز شده است. دیگر مطالبات کارگران اعتصابی نیشکر هفت‌تپه از این قرارند:

  • پرداخت فوری حقوق‌های معوقه و تمدید دفترچه بیمه
  • بازگشت به کار فوری برای همکاران اخراج‌شده
  • بازداشت فوری اسدبیگی
  • خلع ید فوری کارفرما و بخش خصوصی از هفت‌تپه
  • بازگرداندن ثروت‌های اختلاس‌شده به کارگران
  • پایان کار مدیران بازنشسته
کارگران شعار می‌دهند: کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد

اعتراض‌های هفت‌تپه در هفته‌های اخیر بارها همچون امروز به خیابان‌های شوش کشانده شد و کارگران در برابر ساختمان فرمانداری دست به اعتراض زدند. اما به گزارش وب‌سایت محلی «عصر جنوب»، عدنان غزی، فرماندار شوش سه‌شنبه از این اعتراض‌ها اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: «اطلاعی از برگزاری اعتراضات کارگری شرکت هفت تپه مقابل فرمانداری شوش ندارم چرا که ۴۰ روز بدلیل ابتلا به کرونا در قرنطینه به سر می‌برم.»

اعتراض‌های روز چهل و پنجم اما در خیابان‌های شوش و میدان هفت‌تیر آن قدر گسترده بود که کارگران در کانال تلگرامی سندیکای مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه از «بازگشت به روزهای اوج» خبر دادند. اشاره آنها به اعتراضات هفت‌تپه در ۱۳۹۷ است که با سرکوب کارگران و بازداشت نمایندگان و حامیان آنها از جمله اسماعیل بخشی و سپیده قلیان همراه شد.

چهارشنبه کارگران در خیابان‌های شوش به انتقاد از رفتار امنیتی تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی نیز پرداختند و شعار دادند: «۲۰:۳۰ حیا کن، هفت‌تپه رو رها کن». در هفته‌های اخیر یک روزنامه‌نگار و یک عکاس مستقل که برای پوشش خبری به هفت‌تپه رفته بودند، بازداشت شدند.

بخش خبری ۲۰:۳۰ صداوسیمای جمهوری اسلامی پیش از این نیز به استفاده از بازجو‌ـ‌خبرنگار در مورد پرونده هفت‌تپه متهم شده بود.

یک بخش مهم اعتراضات نیز به خصوصی‌سازی مجتمع و فساد مدیریت آن باز می‌گردد. مدیرعامل شرکت امید اسدبیگی، متهم ردیف اول یک پرونده اختلاس ارزی یک و نیم میلیارد دلاری است. اسدبیگی به بهانه مسدود بودن حساب‌های شرکت از پرداخت حقوق کارگران خودداری می‌کند. اما قاضی پرونده معتقد است اسدبیگی قصد دارد با گروگان گرفتن حقوق کارگران، دادگاه را تحت فشار بگذارد. کارگران نیز می‌گویند اسدبیگی آن‌ها را به سپر انسانی خود تبدیل کرده است. مجموعه ویدئوهای منتشرشده از اعتراضات آنها در چهارشنبه را اینجا ببینید.

امید اسدبیگی چندی پیش به همراه پدر و برادرش، دو تن از مالکان شرکت، در یک گفت‌و‌گوی رسانه‌ای زنده دو ساعت و نیمه، تمامی اتهاماتش را رد کرد. به گفته‌ی اسدبیگی، «هفت‌تپه علاوه بر مسائل اقتصادی مسائل پشت پرده زیادی دارد» و آن‌ها قربانی پرونده‌سازی شده‌اند.

شکلی از مویه‌خوانی برای کارگران هفت‌تپه و رنج‌هایشان

مدیر عامل نیشکر هفت‌تپه گفت در صورتی که تبرئه شود و نیشکر هفت‌تپه در تملک آن‌ها باقی بماند، حقوق عقب‌افتاده کارگران را پرداخت می‌کنند و در صورتی که شرکت به کس دیگری واگذار شود، او پاسخگو نخواهد بود.

علاوه بر مشکلات معیشتی که تاخیر در پرداخت دستمزدها برای کارگران و خانواده‌های آن‌ها ایجاد کرده، آن‌ها با کرونا نیز دست و پنجه نرم می‌کنند. خوزستان از استان‌هایی است که از لحاظ گستردگی شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد. پیش از اعتصاب نیز کرونا در نیشکر هفت‌تپه شیوع پیدا کرده و شماری از کارگران به کووید ۱۹ مبتلا و ده‌ها تن از آن‌ها قرنطینه شدند.

عکس: یکی از اعتراض‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه

شرکت نیشکر هفت‌تپه سال ۱۳۹۴ به بخش خصوصی واگذار شد. نحوه واگذاری این شرکت از ابتدا بحث‌انگیز بود. از آن زمان شرکت صحنه اعتراض و اعتصاب کارگران نسبت به سوء مدیریت، تحمیل قراردادهای غیرعادلانه، بدی شرایط کار، تعویق مطالبات و خصوصی‌سازی شرکت است.
بیش از ۱۰۰ کارگر این مجتمع به جرم اعتراض احضار و بازداشت شده‌اند. اسماعیل بخشی و محمد خنیفر دو تن از نمایندگان کارگری علاوه بر تعقیب قضایی و امنیتی از محل کار خود نیز اخراج شده‌اند.
سپیده قلیان، فعال اجتماعی نیز یکی از کسانی است که از سال ۹۷ به دلیل حمایت از اعتصاب و خواست‌های کارگران نیشکر هفت‌تپه مورد تعقیب قضایی است. او مجددا یکم تیر برای تحمل پنج سال حبس به زندان اوین منتقل شد.

<

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *