زمین‌خواری در مزارع ۶۴۰ میلیارد تومانی اینبار در ساوجبلاغ

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۵

یک هفته پس از ماجرای دماوند، حالا نوبت به ساوجبلاغ رسیده است. در حالی که هنوز مشخص نشده که بر سر پلاک‌های ثبتی ۶۸ و ۶۹ دماوند چه آمده و ماجرای این قطعات از دماوند به کجا رسیده، خبری منتشر شده که براساس آن رییس‌کل دادگستری استان البرز از آزادسازی ۱۶۰ هکتار از اراضی تغییر […]

یک هفته پس از ماجرای دماوند، حالا نوبت به ساوجبلاغ رسیده است. در حالی که هنوز مشخص نشده که بر سر پلاک‌های ثبتی ۶۸ و ۶۹ دماوند چه آمده و ماجرای این قطعات از دماوند به کجا رسیده، خبری منتشر شده که براساس آن رییس‌کل دادگستری استان البرزاز آزادسازی ۱۶۰ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته در چهارباغ ساوجبلاغ می‌گوید. ماجرای زمین‌خواری و تخریب باغات و محیط ‌زیست برای ساخت‌وسازهای غیرقانونی حالا سال‌هاست که محل بحث و رسیدگی‌های قضایی است. پس از اینکه برخی زمین‌خواران کمر به نابودی محیط‌زیست لواسان بستند و ساخت‌وساز را حتی تا بستر رودخانه پیش بردند، حالا نوبت به ساوجبلاغ رسیده؛ یکی از شهرستان‌های استان البرز که با مساحت ۲۸۰۰ کیلومتر مربع، دارای مزارع بسیار و محصولات کشاورزی فراوانی است که حالا چندسالی است طعمه زمین‌خواران شده و زمین‌های کشاورزی آن نیز جای خود را به دیوارهای سیمانی و ویلاهای لاکچری می‌دهند.

اردیبهشت ‌ماه همین ۲ سال پیش بود که خبر تخریب ویلای یکی از وزرا در منطقه ساوجبلاغ موردتوجه افکار عمومی قرار گرفت. ویلایی که به‌ گفته حیدر جعفری، دادستان وقت ساوجبلاغ متعلق به وزیر کشور بود. اگرچه دادستان ساوجبلاغ بعد از تایید این موضوع که صاحب ویلای تخریب شده رحمانی‌فضلی بوده، گفت هر چه بوده تمام شده و گذشته است اما ماجرای ساخت‌وسازهای غیرقانونی در این منطقه با تخریب ویلای آقای وزیر پایان نیافت. حدود یک سال بعد و در روزهای پایانی سال ۹۸ بار دیگر اخباری درباره تخریب ویلاهای غیرمجاز در ساوجبلاغ منتشر شد. همان زمان فرمانده انتظامی این شهرستان اعلام کرد که با دستور مقام قضایی، ۴۰ دستگاه ویلا که به ‌صورت غیرمجاز در یکی از روستاهای ساوجبلاغ ساخته شده بود، به علاوه ۲۵۰ چهاردیواری تخریب شدند و ۲۵ هکتار اراضی کشاورزی که تغییر کاربری داده بود، آزاد شد.
پایان سال ۹۸ اما پایان ماجرای زمین‌خواری و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این منطقه نبود. یکم اردیبهشت ‌ماه رییس دادگستری ساوجبلاغ از رفع تصرف ۵۰ هکتار از زمین‌های اراضی تغییر کاربری داده شده و تخریب بناهای غیرمجاز در این منطقه گفت؛ موضوعی که حالا و چند ماه بعد دوباره تکرار شده است. این‌بار اما ماجرا به‌مراتب جدی‌تر از پیش است، چراکه حالا صحبت از «آزادسازی ۱۶۰ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته» و البته وجود «۲۵۰ هزار ویلای غیرمجاز در ساوجبلاق و چهارباغ» است؛ موضوعی که حسین فاضلی هریکندی، رییس کل دادگستری استان البرز از آن خبر داده است.

او در توضیحات تکمیلی در این رابطه، ارزش تقریبی اراضی تغییر کاربری یافته را که آزادسازی شده بیش از ۶۴۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. به گفته رییس کل دادگستری استان البرز، حدود ۱۹ هزار کیلومتر مربع از اراضی زراعی و باغ‌های استان درمعرض تغییر کاربری قرار دارند و از ابتدای سال، تاکنون بیش از ۸۷۲ هکتار از اراضی تغییر کاربری یافته استان آزاد شده است. البته هریکندی درباره وضعیت مالکیت این ۲۵۰ هزار ویلا توضیحاتی بیشتری ارایه نکرده و مشخص نیست این ویلاها متعلق به چه کسانی است.

در این میان اما پیگیری‌ها درباره این ساخت و سازهای غیرقانونی که گمان می‌رود بیشتر از مردم عادی ازسوی گروهی خاص صورت گرفته باشد نیز به نتیجه‌ای نرسید. اعضای شورای شهر کرج در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرده و اعلام کردند که این موضوع در منطقه آنها اتفاق نیفتاده است. همچنین شهردار ساوجبلاغ در واکنش به پرسش «اعتماد» در این رابطه اعلام کرد که برای پیگیری این ماجرا باید سراغ دهیاری چهارباغ برویم. مسیری که اگرچه پیش روی خبرنگار «اعتماد» قرار گرفت اما عملا بی‌راهه بود و درنهایت به‌رغم این تلاش‌ها برقراری ارتباط با یکی از مسوولان منطقه به نتیجه‌ای نرسید، بنابراین تا اعلام جزییات بیشتر ازسوی مسوولانی که احتمالا آگاهی‌هایی درباره مالکان این ویلاهای غیرمجاز دارند تا اعلام این موضوع از سوی آنها یا به نتیجه رسیدن پیگیری‌های ما به تعویق خواهد افتاد.

”اعتماد”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *