کرونا در ایران؛ از کمبود «تخت آی‌سی‌یو» تا افزایش فوتی‌ها در تهران

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۵

افزایش بیماران کرونایی که به مراقبت‌های ویژه احتیاج دارند

مسیر ابتلای مردم ایران به ویروس کرونا هم‌چنان سیری صعودی در پیش گرفته است و مقامات بهداشتی و اجرایی کشور را بیش از پیش نگران روبرو شدن با موج سنگینی از همه‌گیری کرونا در مملکت کرده است.

امروز، چهارشنبه ۱۵ مردادماه، معاون سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا که به آی‌سی‌یو نیاز دارند، گفته است که «در بیمارستان‌ها با کمبود تخت آی‌سی‌یو مواجه‌ایم».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علیرضا سلیمی معاون سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه «الگوی مراجعه» به بیمارستان‌ها تغییر کرده است گفته «در اسفند با توجه به این‌که علم کمتری درباره کرونا وجود داشت مراجعان عمومی مبتلا به کرونا به بیمارستان‌ها بیشتر بودند، اما اکنون افرادی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند عموما افراد بدحال هستند که مراقبت‌های ویژه نیاز دارند به همین علت با کمبود تخت مراقبت ویژه مواجه‌ایم».

به گفته وی، تعداد تخت‌های آی‌سی‌یو در کشور را بر پایه یک «زندگی عادی و نیازهای عادی» دیده بودیم، اما اکنون شرایط فرق کرده و سخت‌تر شده است و این تعداد نیرو و وسایل جوابگو نیست.

این مقام مسئول با بیان این ادعا که تا این لحظه در ایران «هیچ گزینشی» برای پذیرش بیماران در آی‌سی‌یوها انجام نشده است، گفته «البته به طور طبیعی تعداد بیماران بدحال سالمند و افرادی که بیماری زمینه‌ای داشته‌اند بیشتر است».

معاون سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه لحظات سختی را برای تصمیم‌گیری «خالی کردن تخت‌های آی‌سی‌یو و انتخاب بیماران جدید» سپری می‌کنیم گفته است: «یکی از کمبودهایی که اکنون جدی است مشکل کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مراقبت‌های ویژه است».

به گفته وی این نیروها، اعم از پرستاران و پیراپزشکان، خسته و فرسوده شده‌اند و خستگی ایمنی بدن را پایین می‌آورد و امکان ابتلا به بیماری با وجود وسایل محافظت شخصی بیشتر می‌شود.

معاون سازمان نظام پزشکی هم‌چنین گفته است که «مشکلات مالی و سختی کار به خصوص برای دستیاران بسیار بیشتر است».

بنا به گفته وی افرادی که در آی‌سی‌یو کار می‌کنند «سه برابر» افراد عادی به کرونا مبتلا می‌شوند.

این مقام مسئول توضیح داده است که «افرادی که بیمار می‌شوند ممکن است بعد از یک دوره ۱۴روزه آزمایش کرونای آنها منفی شود، اما ماه‌ها طول می‌کشد تا دوباره به شرایط عادی برگردند و توان کار لازم را پیدا کنند».

امروز هم‌چنین علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در ر تهران با ارائه گزارشی از وضعیت هفته گذشته شیوع کرونا در ایران گفته است که «براساس گزارش‌ها از ردیابی محل زندگی و اشتغال بیماران ترخیصی و فوت‌شدگان در هفته گذشته، منطقه ۴ شهر تهران با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت، بیشترین میزان ابتلا را داشته است».

وی در خصوص آمار فوتی‌های پایتخت در اثر کرونا در هفته گذشته نیز گفته است که «منطقه ۴، منطقه ۱۴ و منطقه ۱۵ به ترتیب بیشترین آمار فوتی را در شهر تهران به خود اختصاص دادند».

علیرضا زالی همچنین گفته است که «در منطقه ۲۲ میزان ابتلا و مرگ و میر نسبت به هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته که البته طبق پیش‌بینی‌ها، درگیری بیشتر مناطق غربی و جنوب غربی در موج کنونی دور از انتظار نبوده است».

براساس آمارهای وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ دو هزار و ۶۹۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در ایران شناسایی شد که کار یک هزار و ۳۳۱ نفر از آنها به بیمارستان کشیده است. مجموع بیماران مبتلا به کرونا در کشور هم به ۳۱۷ هزار و ۴۸۳ نفر رسیده است.

بنا به گفته‌های سخنگوی بهداشت در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۷ هزار و ۸۰۲ نفر رسیده است.

استان های مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت «قرمز» قرار دارند.

و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، قم، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت «هشدار» هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *