برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران کناره‌گیری می‌کند

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۷

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۶ مرداد اعلام کرد که برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران از سمت خود کناره گیری می‌کند.

مایک پومپئو اضافه کرده است که الیوت آبرامز، نماینده فعلی وزارت امور خارجه آمریکا در امور ونزوئلا، در دوره «انتقالی» مسئول امور ایران را نیز به عهده خواهد داشت.

در حالی برایان هوک سمت خود را ترک می‌کند که روز گذشته مایک پومپئو اعلام کرد، آمریکا هفته آینده در شورای امنیت خواستار به رای گذاشتن قطعنامه تمدید تسلیحاتی علیه ایران خواهد شد.

برایان هوک روز پنجشنبه در خصوص این قطعنامه گفته بود، امیدوارم که شورای امنیت راهی برای تمدید این تحریم‌ها پیدا کند.

یک مقام دولت آمریکا هم به رویترز گفته است، جایگزینی الیوت آبرامز و برایان هوک دو هفته طول خواهد کشید.

مایک پومپئو با این حال توضیحی در خصوص دلایل کناره‌گیری برایان هوک ارائه نکرده است.

برایان هوک، ۵۲ ساله در سال ۲۰۱۸ به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران منصوب شد.

روزنامه نیویورک‌تایمز هم روز پنج‌شنبه گزارش داد، آقای هوک به احتمال زیاد قبل از نوامبر سال جاری از پست خود کناره‌گیری می‌کند.

مایک پومپئو گفته است٬ بریان هوک دستاوردهای «تاریخی در مقابله با حکومت ایران» داشته و در مسیر تقویت امنیت ملی آمریکا و متحدین این کشور تلاش کرده است.

وی در ادامه می‌گوید٬ آزادی مایکل وایت و ژیائو وانگ از زندانهای جمهوری اسلامی یکی از دستاوردهای مذاکره آقای هوک یا ایرانیان بود.

نیویورک‌تایمز هم نوشته است، با کناره‌گیری آقای هوک به نظر می‌رسد هیچ شانسی برای ابتکار عمل دیپلماتیک در رابطه با ایران تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی بماند.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۳ آبان مصادف با ۳ نوامبر برگزار خواهد شد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *