ایران چک جدید ۱۰۰ هزار تومانی رونمایی شد, برای آمادگی مردم صفرها کمرنگ شدند

By | ۱۳۹۹-۰۵-۱۸

ایران چک جدید ۱۰۰ هزار تومانی درحالی از سوی رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شده که حذف چهارصفر در طراحی ایران‌چک‌های جدید لحاظ شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حذف 4 صفر از پول ملی یکی از موضوعات مهمی است که از سال‌ها قبل در اقتصاد ایران مطرح بوده و سرانجام با تصویب کلیات آن در مجلس به مرحله اجرا نزدیک شد.

با حذف چهار صفر از پول ملی، «ریال» به «تومان» تغییر می‌کند و بر اساس لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور هرتومان معادل 10٫000ریال واَضعاف آن «قران» خواهد بود و هر تومان معادل 100 قران می شود.

البته قرار است که روند تبدیل واحد پولی به صورت تدریجی اجرا شود؛ بر این اساس، در دو سال ترتیبات اجرای این طرح فراهم شده و سه سال نیز دوره گذار خواهد بود که در این دوره هر دو واحد پولی (ریال و تومان) به صورت همزمان اعتبار خواهند داشت.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف چهار صفر از پول ملی گفته است: حذف چهار صفر در مجلس جدید نیز در حال پیگیری است اما بانک مرکزی در اسکناس‌های جدیدی که چاپ می‌کند صفرها را به صورت کمرنگ چاپ می‌کند تا به نوعی نشانه دوران گذار باشد.

رییس کل بانک مرکزی در برنامه بدون تعارف شبکه 2 سیما از طرح جدید ایران چک صد هزار تومانی رونمایی کرد و گفت: صفرهای این ایران چک کم رنگ شده است.

البته پیش از این هم در ایران چک پنجاه هزار تومانی چهار صفر کم رنگ چاپ شده بود. در رونمایی از اسکناس‌های 50 هزار تومانی در طرح جدید این اسکناس‌ها تغییر واحد پول ملی به تومان عملاً اجرایی شد.

همان‌طور که در ظاهر ایران‌چک‌های جدید 50 و 100 هزار تومانی پیداست، بانک مرکزی 4 صفر را کمرنگ کرده و با برجسته کردن 50 و 100 عملاً “تومان” را در این اسکناس‌ها زنده کرده است.

بانک مرکزی , عبدالناصر همتی | همتی , اصلاح واحد پول ملی | حذف چهار صفر , مجلس شورای اسلامی ایران ,

طی سال‌های گذشته در مقطعی با تصمیم مدیریت وقت بانک مرکزی، ایران چک‌های 100 هزار تومانی از گردانه مبادلات پولی و بانکی حذف شده بود ولی از سال 92 بانک مرکزی بخشنامه ابطال ایران چک‌های 100 هزار تومانی را لغو کرد و تصمیم گرفت بار دیگر این چک پول‌ها به چرخه پولی بازگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *