پرونده املاک نجومی؛ شکایت قالیباف از سه روزنامه‌نگار و میرسلیم

By | ۱۳۹۹-۰۵-۲۳

اداره حقوقی مجلس شورای اسلامی ایران از یاشار سلطانی، صدرا محقق و وحید اشتری شکایت کرده است. این سه درباره پرونده فساد در شهرداری تهران زمانی که قالیباف شهردار بوده اطلاع‌رسانی کرده‌اند.

ماجرای پرونده املاک نجومی شهرداری تهران رفته رفته پیچیده‌تر می‌شود. پس از آنکه مصطفی میرسلیم نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی مستنداتی را درباره این پرونده به مراجع قضایی داد که منجر به دستگیری یک نماینده سابق شد، حالا محمدباقر قالیباف در جایگاه رییس مجلس، سه روزنامه‌نگاری را که در این زمینه افشاگری کرده‌اند به دادگاه می‌کشاند.

یاشار سلطانی، صدرا محقق و وحید اشتری سه روزنامه‌نگاری هستند که اداره حقوقی مجلس از آنها شکایت کرده است.

پرونده فساد محمدباقر قالیباف از مدتها پیش مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است

در خبری که در این باره منتشر شده آمده که از میرسلیم نیز به دلیل نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شکایت شده است.

درباره پرونده املاک نجومی شهرداری تهران نخستین بار در سایت معماری نیوز افشاگری شد. یاشار سلطانی مدیرمسئول این سایت پس از این افشاگری دو ماه به زندان افتاد.

صدرا محقق دبیر سرویس اجتماعی روزنامه شرق که مجلس از او هم شکایت کرده، در توییترش نوشته که تنها خبر بازداشت یک نماینده سابق را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و اصل خبر توسط قوه قضاییه اعلام شده بود.

وحید اشتری نیز در توییترش نامه‌ای خطاب به قالیباف منتشر کرده و شکایت از خودش و دو خبرنگار دیگر را یادآور رویه رفسنجانی در استفاده از اموال عمومی برای امورات شخصی دانسته است.

علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری شکایت مجلس از این سه روزنامه‌نگار را از نظر حقوقی زیر سوال برده و نوشته است:« بعید است تا این مقدار قلت دانش حقوقی وجود داشته باشد. آقایان متوجه باشند مسائل مطرح شده در خصوص قالیباف مربوط به شهرداری بوده و ‌اساسا مجلس ‌در این مورد صلاحیت شکایت ندارد.»

ماجرا چیست؟

نخستین بار سایت “معماری نیوز” واگذاری چند هزار میلیاردی ملک به برخی مدیران شهری و شماری از اعضای شورای شهر وقت تهران را فاش کرد. این سایت از جمله با انتشار تصویری از یک نامه سازمان بازرسی، شهرداری تهران را به “ارتشاء، اختلاس، کلاهبرداری و تضییع اموال عمومی” با سقف ۲۲۰۰ میلیارد تومان متهم کرد.

پس از آغاز کار مجلس کنونی، مصطفی میرسلیم که به عنوان نماینده اسلامشهر و پردیس به مجلس یازدهم راه یافته، در گرماگرم رقابت با قالیباف بر سر ریاست مجلس، شروع به افشاگری درباره این پرونده کرد.

میرسلیم اعلام کرد که یکی از روسای کمیسیون‌های دوره قبل، ۶۵ میلیارد تومان گرفته تا طرح تحقیق و تفحص مربوط به حضور قالیباف در شهرداری، با “بده بستان‌هایی” از دستور کار مجلس خارج شود.

مصطفی میرسلیم گفت: «مدارک رشوه ۶۵میلیارد تومانی باقر قالیباف را برای جلوگیری از تحقیق و تفحص از دوران شهرداری‌اش، به قوه قضاییه داده است.»

در مجلس دهم، طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران مطرح شد، اما نمایندگان به آن رای ندادند. پس از رد شدن این طرح، محمدباقر قالیباف در پیامی از نمایندگان تشکر کرده بود.

برخی سایت‌ها همان‌زمان نوشتند که در این ماجرا، شهرداری دوران قالیباف به محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس وقت کمیسیون عمران مجلس، رشوه داده است.

یکی دیگر از کسانی که در این باره اطلاع‌رسانی کرد، محمود میرلوحی رییس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران است. میرلوحی به دلیل شکایت قالیباف، به “نشر اکاذیب، توهین و تشویش اذهان عمومی” متهم شده است. او به اعتماد می‌گوید،  روزی که برای تفهیم اتهام به دادسرا رفت، بازپرس حاضر نبود او را ببیند و برایش پیام فرستاد که “بگویید دهانش را می‌بندم.”

پس از افشاگری میرسلیم، قوه قضاییه اعلام کرد که یک نماینده سابق دستگیر شده است. روز سه‌شنبه ۲۱ مرداد غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، گفت مدعای مصطفی میرسلیم درباره فساد مالی یکی از روسای کمیسیون‌های مجلس دهم، در دست پیگیری است و یک نماینده نیز در این ارتباط بازداشت شده است.

حالا ظاهرا روزنامه‌نگارانی که در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده و یا اسنادی را ارائه کرده‌اند، مورد تعقیب قضایی مجلس قرار گرفته‌اند در حالی که اتهامات وارده به قالیباف نه در مقام ریاست مجلس بلکه مربوط به زمانی است که او شهردار تهران بوده است.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *