آغاز مذاکرات کره جنوبی با ایران برای ارسال کالاهای بشردوستانه، با چراخ سبز آمریکا

By | ۱۳۹۹-۰۵-۲۹

در جلسه مجازی روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد/ ۱۸ اوت، دو کشور کره جنوبی و جمهوری اسلامی ایران درباره کالاهایی که در اولویت ارسال به ایران هستند و همچنین روند مبادله این کالاها مذاکره می‌کنند

وزارت امورخارجه کره جنوبی، روز سه‌شنبه ۲۸ مرداد/ ۱۸ اوت از برگزاری ویدئوکنفرانسی با حضور مقام‌های این کشور و همچنین برخی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران درباره «گسترش تجارت کالاهای بشر‌دوستانه» خبر داد. در حالی که تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، راه را برای هرگونه تجارت با تهران دشوار کرده، خبرگزاری “یونهاپ” کره جنوبی تأکید کرد که این مذاکرات پس از چراغ سبز آمریکا در ماه آوریل، مبنی بر مجاز بودن برخی اقدامات بانکی برای صدور کالاهای بشردوستانه به ایران، صورت می‌گیرد.

خبرگزاری “یونهاپ” اعلام کرد که طی یک ویدئوکنفرانس مشابهی که ماه گذشته در سطح بالایی برگزار شد، دو کشور توافق کردند که کارگروهی را برای ارسال تجهیزات پزشکی و دارو به ایران تشکیل دهند. این در حالی است که از چند ماه پیش شیوع ویروس کرونا در ایران بار دیگر افزایش یافته و این کشور همچنان تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

بر اساس اعلام وزارت امورخارجه کره جنوبی، در جلسه مجازی روز سه‌شنبه ۱۸ اوت، دو کشور درباره کالاهایی که در اولویت ارسال به ایران هستند و همچنین روند مبادله این کالاها مذاکره می‌کنند. در بیانیه وزارت امورخارجه کره جنوبی آمده است: «دولت ما به همکاری بی‌وقفه با آژانس‌های مربوطه و همچنین انجام مذاکرات فعال با ایران برای حمایت از شرکت‌هایمان که به دنبال ورود به بازار ایران برای اقلام بشردوستانه مانند دارو و تجهیزات پزشکی هستند، ادامه خواهد داد.»

در این نشست مجازی، علاوه بر مسئولانی از وزارت خارجه کره جنوبی، مقام‌های وزارت بهداشت، اقتصاد، صنعت و دیگر مؤسسات مربوطه حضور دارند. از طرف ایران نیز مسئولانی از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو شرکت کرده‌اند. برگزاری این نشست در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های اخیر از مسدود شدن پول این کشور در کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند.

به تازگی حسین تنهایی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی اظهار داشت: «صحبت‌های متفاوتی در این باره انجام شده که نشان می‌دهد چیزی بین ۶ تا ۹ میلیارد دلار پول ایران در کره آزاد نشده است اما آن رقمی که اتاق بر روی آن تأکید دارد، ۸,۵ میلیارد دلار است».

او در گفت‌وگو با خبرگزاری “ایلنا” درباره روابط بین دو کشور و احتمال شکایت بانک مرکزی جمهوری اسلامی از کره جنوبی گفت: «در حال حاضر بین دو کشور رابطه اقتصادی قابل توجهی وجود ندارد و می‌توان گفت روابط اقتصادی ایران و کره تعطیل شده است». رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی تأکید کرد: «عملاً ارتباطی با کره‌ای‌ها نداریم و فقط با چند شرکت بخش خصوصی کوچک و بسیار متوسط کره‌ای در مباحث کالاهای دارویی ارتباطاتی باقی مانده است».

وی ادامه داد: «در حالی که قبلاً فقط در اتاق بازرگانی با ۱۶۰ شرکت کره‌ای که تعدادی از آنها از شرکت‌های بسیار بزرگ کره بودند، روابط اقتصادی داشتیم اما امروز تمام شرکت‌های بزرگ، ایران را ترک کرده‌اند و فقط برخی از شرکت‌های کوچک روابط را ادامه می‌دهند که حجم آن هم ناچیز است.

حسین تنهایی با اشاره به ارزش محموله دارویی کره که قرار است به ایران ارسال کند، ادامه داد: «کره قول داده بود که حداقل ۵۰ میلیون دلار را در قالب اقلام دارویی به ایران بازگرداند اما این رقم به ۲میلیون دلار هم نرسید».

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *