ویلموتس و هت‌تریک فساد در فدراسیون فوتبال, تاج، کفاشیان و شرکا

By | ۱۳۹۹-۰۵-۲۹

 تقریبا هفت ماه پیش بود که مبلغ قرارداد مارک ویلموتس سرمربی تیم ملی فوتبال ایران به رسانه­‌ها درز پیدا کرد. مبلغی که از ۲ میلیون یورو تا ۲ میلیون و ششصد هزار یورو متغیر بود. همین اتفاق این سوال را برای هواداران فوتبال ایجاد کرد که فدراسیونی که قراردادش با کیروش را تمدید نکرد و یکی از بهانه­‌هایش برای آن مبلغ درخواستی بالای کیروش بود، چگونه به همچین قراردادی تن داده است؟ آن هم در صورتی که بر اساس آخرین قرارداد کیروش، رقمش تقریبا نصف این مبلغ بود.

مارک ویلموتس (طرف راست) و مهدی تاج

دو روز گذشته اما انتقادات به فدراسیون فوتبال دو چندان شد. فیفا در پی شکایت ویلموتس، ایران را به علت عدم پرداخت حقوق این مربی، ۶ میلیون یورو جریمه کرد و حالا در مجموع ۸ میلیون و ۲۰۰هزار یورو، رقمی ست که ایران باید به ویلموتس بپردازد. مبلغی حدود ۲۱۳ میلیارد تومان که ۵۰ میلیارد تومان از بودجه کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک بالاتر است؛ این در حالی است که این سرمربی تنها در ۶ بازی ایران حضور داشت و با باخت مقابل بحرین و عراق، باعث شد پس از ۹ سال، ایران صدر جدول بهترین تیم‌های آسیا را تقدیم ژاپن کند.

پای شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) هم به قرارداد ویلتموس باز شده‌است.

حالا که بحث این قرارداد داغ شده حواشی قبلی هم سر باز کرده است. حتی پای شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی) هم به قرارداد ویلتموس باز شده‌است. مهدی تاج، رییس وقت فدراسیون فوتبال، در همان دوران در رابطه با پرداخت ۲ میلیون دلاری شستا به ویلموتس گفته بود: «شستا خودش مستقیما پرداخت نکرد و آنها گفتند باید نامه‌ای به ستاد بحران و ستاد تحریم بدهید. ضمنا در ستاد تحریم، معاون اول رئیس جمهوری با ۹ وزیر کابینه که نامه‌اش را داریم، حضور دارند و در آن نامه نوشته شده که «بر اساس مصوبه‌ی ستاد تحریم، پرداخت دستمزد سرمربی تیم ملی فوتبال از محل منابع شرکت‌های زیر مجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مصوب شد».

هرچند فدراسیون ادعا کرده است که برای شکستن این رای به فیفا اعتراض می‌کند اما غلامرضا رفیعی، کارشناس حقوقی ورزشی، در مورد صدور حکم سنگین علیه فدراسیون فوتبال در پرونده ویلموتس گفت:‌ «اگر در این پرونده مدرک و سند جدیدی نداریم بهتر است که به دادگاه عالی ورزش شکایت نکنیم و اگر قرار است وعده و حرف بزنیم اعتراض به دادگاه عالی ورزش فقط باعث افزایش هزینه‌ها و جریمه خواهد شد.»

رزومه فساد تاج

این قرارداد اما تنها نکته تاریک کارنامه تاج و علی کفاشیان، نایب رئیس اول وقت و سرپرست فعلی فدراسیون فوتبال ایران نیست. مهدی تاج که بازنشسته سپاه پاسداران هم هست، گاهی اوقات از این بلیتش برای پیش­برد امور خرج می­‌کند. یکی از دوست های صمیمی تاج، بیژن قاسم زاده، بازپرس معروف دادسرای فرهنگ و رسانه است که با صدور حکم بازداشت روزنامه‌نگاران، فیلتر تلگرام و بازداشت امیرتتلو به شهرت رسید. حالا اما قاسم‌زاده هم از متهمان دادگاه فساد اکبر طبری، معاون اول سابق قوه قضاییه است و پرونده‌اش در جریان . دوستی این دو نفر به قدری نزدیک بود که تاج برای مراسم ختم پدر قاسم‌زاده به بابل رفت و برای جایزه بازیکن اخلاق سال از بیژن قاسم زاده درخواست کرد تا این جایزه را به بازیکن اخلاق اهدا کند. از آن سو شنید شده که قاس‌ زاده هم در ازای این رفاقت از پرونده­‌های تاج و دوستانش در قوه قضاییه مراقبت می­‌کرده تا کار به جاهای باریک نکشد.

حسین هدایتی یکی دیگر از مفسدین اقتصادی ست که در دادگاهش اسم تاج را به میان آمد. هدایتی گفت: «آقای تاج از بنده ۲ میلیون دلار پول گرفته است که آن را هم تأیید کرد. چند بار به آقای تاج گفتم که از سپاه و دادستانی مجوز بگیر که از من پول می‌گیری اما او گفت که بنده اسم سه نفر را برای دریافت پول معرفی کرده‌ام که آنها گفته اند فقط از حسین هدایتی پول بگیر.» هرچند تاج بعدها این ادعا را رد کرد و گفت «من حتی چای شخصی آقای هدایتی را هم نخورده‌ام!»

مهدی تاج که بازنشسته سپاه پاسداران هم هست، یکی از دوستان صمیمی بیژن قاسم زاده، بازپرس معروف دادسرای فرهنگ و رسانه و یکی از متهمان پرونده فساد اکبر طبری است.

حسین هدایتی در طی سال‌های ریاست کفاشیان و تاج همیشه در کنارشان حضور داشته و با دسته چک معروفش هوای آنها را داشت.

حواشیِ تاج-کفاشیان

در روزهای آخر ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون فوتبال، تقریبا مشخص شده بود که او و تاج با بهره‌گیری از مدل پوتین-مدودف قصد دارند در فدراسیون فوتبال بمانند. سال ۹۵ که بنا بود جایگزین کفاشیان در فدراسیون انتخاب شود؛ حواشی زیادی در این مسیر ایجاد شد تا چهره­‌هایی مانند علی دایی، صفایی فراهانی و محمد دادکان برای ثبت نام انتخابات ریاست فدراسیون به میدان نیایند. مصطفی آجرلو، رقیب تاج، در این انتخابات پس از رای آوردن تاج او را به تقلب در انتخابات و زد و بند با رای‌دهندگان متهم کرد و گفت: «وزارت اطلاعات به وظیفه شرعی خود عمل کند و تلفن‌های تاج، اسلامیان و جهانگیری را که شنود کرده، در اختیار مردم بگذارد. این دولت، هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد. جهانگیری معاون رئیس جمهور کاری را در فوتبال کرد که احمدی‌نژاد چند سال پیش انجام داد.»

در ادامه کفاشیان نایب رییس فدراسیونِ تاج شد تا این دو با کمک یکدیگر راه گذشته را ادامه دهند.

علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون و عباس ترابیان، مسئول کمیته بازاریابی فدراسیون فوتبال به اتهام فساد مالی توسط کمیته اخلاق به ۵ سال محرومیت محکوم شدند. طبق این رأی حقوقی، فدراسیون فوتبالی که رییس‌اش یار همیشگی کفاشیان است، مکلف شد تا در مراجع قضائی دادگستری هم از کفاشیان و ترابیان اعلام شکایت کیفری و حقوقی جهت مطالبه وجه دهد. که البته بعد از آن خبری از شکایت فدراسیون از کفاشیان نشد. علت این اتفاق ماجرای واگذاری حق پخش چهار دیدار تیم‌ملی فوتبال مقابل گوام، هند، عمان و ترکمنستان در تابستان سال ۹۴ شرکت MP&SILVA به عنوان شرکت طرف قرارداد فدراسیون فوتبال برای پخش این دیدارها مدعی شد، برای هر یک از این بازی‌ها مبلغ ۷۹ هزار دلار (جمعاً مبلغ ۳۱۶ هزار دلار) به فدراسیون فوتبال پول داده اما خبری از سرنوشت این پول­‌ها نشد.

مهدی تاج پس از مدتی به بهانه اینکه قصد دارد سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال را متحول کند، با کمک برخی دوستانش یک شرکت تاسیس کرد. او برای توجیه تاسیس چنین سازمانی گفت:«ما مشکلاتی در حوزه درآمدزایی داریم که تلاش کردیم امروز از مجمع درباره فعالیت سازمان اقتصادی مجوز بگیریم. روی این سازمان کار شده است. هیأت رئیسه فعالیت این سازمان را تصویب کرده است. پخش مسائل تبلیغات محیطی، پیراهن و توپ به سازمان اقتصادی واگذار می‌شود.»

تاج شرکتی با عنوان «گروه اقتصادی فدراسیون فوتبال» راه اندازی کرد تا به راحتی بتواند قراردادهای حاشیه­‌ای فدراسیون فوتبال را با نام این شرکت به ثبت برساند.

تاج شرکتی را با عنوان «گروه اقتصادی فدراسیون فوتبال» راه اندازی کرد تا به راحتی بتواند قراردادهای حاشیه­‌ای فدراسیون فوتبال را با نام این شرکت به ثبت برساند. محمود اسلامیان عضو هیات رئیسه فدراسیون، صادق درودگر، رئیس اقتصادی سازمان لیگ و اسماعیل خلیل زاده عضو هیات مدیره استقلال از اعضای ثبت شده این شرکت هستند.

پس از ثبت این شرکت از تولید محتوا و جذب اسپانسر و تبلیغات دور زمین گرفته تا برگزاری همایش و انتخاب برترین های فوتبال ایران به صورت اختصاصی باید توسط این موسسه‌ی به ظاهر غیرتجاری انجام می‌شد. تمامی قراردادهای اسپانسری و فعالیت‌های اقتصادی فوتبال ایران باید زیر چتر این شرکت و خارج از دید مجمع عمومی فدراسیون انجام باشپ. قراردادهای فدراسیون با این شرکت به حدی سنگین است که حتی اس‌ام‌اس های هواداری تیم‌های پرهوادار ایران که برای حمایت هواداران از آن­ها ساخته شده است زیر چتر این شرکت قرار گرفته است و درصدی از آن درآمد در جیب مسئولان این شرکت می­‌رود.

جذب از فدراسیون همسایه برای تقویت تیم اقتصادی

«پسر یکی از روسای فدراسیون‌های ورزشی، مشکلاتی داشته که برایش پرونده‌ای تشکیل شده است. برای ما استعفا یا عدم استعفای پدرش، تاثیری در رسیدگی‌های قضایی ندارد.» غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران همین چند روز پیش به این موضوع اشاره کرد و به نظر می‌رسد که اشاره وی به «علی تاج»، پسر «مهدی تاج» بوده است.

هرچند با افزایش فشارها به فدراسیون فوتبال مهدی تاج به بهانه کسالت و بیماری در دی ماه ۹۸ از سمتش در فدراسیون استعفا داد ولی هنوز هم نفوذش در فدراسیون ادامه دارد و مهره‌ها را جابجا می­کند.

اردیبهشت امسال فدراسیون برای تقویت گروه اقتصادی ­اش یک فرد پرحاشیه را وارد تیم اقتصادی‌­اش کرد. حمیدرضا مهرعلی، به عنوان مشاور اقتصادی سرپرست فدراسیون فوتبال وارد این فدراسیون شد. مهرعلی پیش از این و از سال ۹۲ به عنوان رییس فدراسیون اتوموبیل‌رانی فعالیت می­‌کرد که ناگهان در سال ۹۴ با حکم محمود گودرزی وزیر وقت ورزش برکنار شد. مهرعلی علت این اتفاق را استفاده از علی رویانیان (که پیش از این به علت فساد مالی پرونده دوماه در بازداشت به سر می­‌برد) می­‌داند. او می‌گوید پس از انتصاب رویانیان به عنوان مشاورش وزیر با او تماس گرفته است و به این انتصاب اعتراض کرده است و مهرعلی نیز با اعلام اینکه مراجع ذی صلاح رویانیان را تایید کرده اند پای این انتصابش ایستاد.

بر اساس گزارش‌ها اما در همان زمانی که مهرعلی رییس فدراسیون اتوموبیلرانی بود از این فرصت استفاده کرده و اتوموبیل­‌هایی را به بهانه مجوز واردات اتوموبیل‌های مسابقه‌­ای وارد کشور کرد. هرچند نمایشگاه موتور سنگین او در خیابان اندرزگو هم چندان چراغ خاموش نبود. موضوع درخواست موتورهای مسابقه‌ای از گمرگ، بدون امضای معاون وزارت ورزش هم باید به لیست افتخارات این رییس سابق فدراسیون اتوموبیل‌رانی اضافه کرد.

حال باید دید تا چه زمانی شاهد جولان تاج و  «تیم اقتصادی»اش در فدراسیون فوتبال خواهیم بود.
زیتون- احسان نادرپور:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *