عبدالناصر همتی, رئیس کل بانک مرکزی: مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستم

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۳
رئیس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید مخالف اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی است و باید با حذف این نوع تخصیص ارز، مقدمات تک نرخی شدن ارز در ایران فراهم شود.

عبدالناصر همتی که شامگاه یک‌شنبه دوم مرداد در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت،‌ تاکید کرد که هدف دولت از اختصاص ارز با این قیمت «دستیابی اقشار پایین جامعه به کالاهای اساسی است» ولی راه‌های بهتری برای کمک به این بخش وجود دارد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی از فروردین ۹۷ به عنوان مصوبه دولت برای کنترل قیمت دلار در ایران و اختصاص یافتن برای واردات کالاهای اساسی اعلام شد.

منتقدان این تصمیم می‌گویند اختصاص ارز با این قیمت سبب ایجاد یک شبکه رانت و از دست رفتن منابع ارزی کشور شده است.

آقای همتی همچنین با اشاره به نوسانات ارزی در ایران و افزایش نرخ دلار به بیش از ۲۲ هزار تومان گفت: «ممکن است برخی بگویند قیمت ارز الان مناسب نیست ولی می توانم بگویم که می‌توانست خیلی بدتر باشد».

رئیس کل بانک مرکزی از باز نگشتن ارز حاصل از صادرات به عنوان یک مشکل دیگر برای تامین ارز یاد کرد و گفت برخی افرادی که به نام آنها کارت بازرگانی گرفته شده و صادرات انجام شده، «کارتن خواب» هستند.

او گفت در طول دو سال گذشته ۲۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازنگشته بود ‌و «اینکه گفته می شود عدد کمتر گفته می شود فرافکنی است».

پیش از این اعضای اتاق بازرگانی ایران گفته بودند ۸.۷ میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات به کشور برنگشته است که در این میان سهم بخش خصوصی فقط ۲.۵ میلیارد دلار است.

اعضای اتاق بازرگانی طرح عدد ۲۷ میلیارد دلار را فرافکنی بانک مرکزی می‌دانند و می‌گویند مدیریت ناکارآمد این بانک موجب نوسانات گسترده نرخ ارز در ایران شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *