حسن روحانی: قبول دارم زندگی مردم در شرایط مطلوبی قرار ندارد / می خواستیم با پیش فروش نفت در بازار مشکل ارز و فروش نفت را حل کنیم

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۴

حسن روحانی، گفته است قبول دارد “زندگی مردم در شرایط مطلوبی قرار ندارد”. روحانی گفته از نزدیک به ۴۲ سالی که از عمر جمهوری اسلامی می گذرد هشت سال آن را در جنگ و نزدیک ده سال را در تحریم بوده است.

رئیس جمهور ایران گفته که هدف کمپین “فشار حداکثری” آمریکا واداشتن ایران به مذاکره مجدد درباره پرونده اتمی بود اما در این سیاست “صددرصد شکست خورده است”. وی گفته ایران به شرط بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای برجام آماده مذاکره با این کشور در قالب گروه ۱+۵ است.

روحانی در یک کنفرانس خبری با حضور مدیران و سردبیران رسانه های ایران شرکت کرده بود که به مناسبت شروع سال پایانی دولت وی برگزار شد.

وی در این جلسه در پاسخ به سئوالی “نگرانی شهروندان از آینده” و “نبود آزادی برای رسانه ها” در طرح انتقادات را تایید کرد اما در عین حال کارنامه دولت خود را در بخش های اقتصادی و روابط خارجی و “تحمل مخالفان” قابل تمجید دانسته است.

روحانی به طور تلویحی اعتراضات دی ماه ۱۳۹۶ و سپس تهدید و سرانجام خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام را باعث افزایش قیمت ارز در سال ۱۳۹۷ توصیف کرده است.

او گفته مخالف تک نرخی کردن قیمت ارز در سال ۹۷ بوده و این کار را محصول جلسات اقتصادی توسط اسحاق جهانگیری و موافقت مدیران اقتصادی و مشاوران دولت خوانده و گفته سرانجام در برابر نظرات یکپارچه موافقی که درباره ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وجود داشت، او هم با این تصمیم موافقت کرد.

تک نرخی کردن ارز از دید برخی کارشناسان باعث ایجاد رانت خواری ارزی شد و سیاست دولت روحانی را که ثبات در بازار ارز بودریال تحت تاثیر قرار داد.

روحانی در این جلسه گفته “خیلی خطرناک” است که مردم تصور کنند دولت از امور جاری از جمله گرانی ها بی خبر است یا اگر مطلع است اهمیتی به آن نمی دهد. رئیس جمهور ایران در جلسه گفته دولت تا روز آخر کاری خود در مرداد سال آینده، به دقت وظایف خود را اجرا خواهد کرد.

* مخالف ارز تک نرخی بودم

حسن روحانی، در پاسخ به پرسشی درباره سیاست‌های دولت در حوزه اقتصادی که برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی قابل پیش‌بینی نیست و همچون خرید سکه باعث بر خورد با آنها می‌شود گفت دولت در سیاست‌گذاری و مجلس در قانون‌گذاری باید امنیت در اقتصاد به وجود بیاورند.

او گفت درباره سیاست‌های کلان نظام هم این مشکل وجود دارد.

حسن روحانی تغییر قیمت ارز و سکه را به طور کلی متوجه مشکلات خارجی و تحریم‌ها دانست.

رئیس جمهوری ایران همچنین گفت از ابتدا مخالف ارز تک نرخی بود و باقی اعضای دولت بر سر آن اجماع داشتند.

او گفت ارز تک نرخی مشکلی ایجاد نمی کرد اگر خوب مراقبت می‌شد و افراد برای خرید ثبت ظاهری نمی کردند.

* می خواستیم با پیش فروش نفت در بازار مشکل ارز و فروش نفت را حل کنیم

حسن روحانی در واکنش به سخنان سردبیر روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه وعده گشایش اقتصادی دولت چه بوده است، اظهار کرد: آنچه در ذهن ما بود این بود که بیاییم علی رغم تحریم نفت، آن را در بازار با قیمت روز بفروشیم، آن هم با ریال و بر مبنای ارز نیمایی این کار را انجام دهیم و البته با قرار دو سال دیگر تحویل دهیم که هم مشکل ارز و ریال حل شود و هم نفت فروخته شود.

او گفت اما برخی از این طرح ایراداتی گرفتند که عجیب است. مثلاً اینکه می‌گویند دولت بعدی به این طرح متعهد می‌شود. این چیزی است که در همه دولت ها وجود دارد، مگر ما از دولت قبلی تعهد نداشتیم که دو میلیون مسکن مهر را تحویل دهیم؟ این کار را انجام دادیم. حتی در بخشی از کار مسکن مهر فقط زمین‌ خالی وجود داشت اما آن را هم تکمیل کردیم.

* فشار حداکثری شکست قطعی خورد، می‌خواستند مردم را به خیابان بکشانند

حسن روحانی گفت فشار حداکثری صد در صد شکست خورده است. این فشار برای این بود که دولت را مجبور کنند در حالت ضعف زیر مذاکره برود.

او گفت سال ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ هم خواست با پایین آوردن قیمت نفت ایران را پای میز مذاکره بکشانند.

حسن روحانی گفت آمریکا می‌خواست اروپا و کشورهای دیگر را پشت خودش بیاورد که از نظر سیاسی موفق نشد

رئیس جمهوری ایران گفت که آمریکا می‌خواست مردم را به خیابان بکشانند، اما در این زمینه هم شکست خوردند. فقط مردم را به زحمت انداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *