رئیس دوره‌ای شورای امنیت اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های ایران را رد کرد

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۵

دیان دیجانی ، سفیر اندونزی و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه چهارم شهریور گفته است، با توجه به مخالفت ۱۳ عضو با اقدام آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه درباره ایران، این شورا در «جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری» را انجام دهد.

سفیر اندونزی که ریاست دوره ای شورای امنیت را برای ماه اوت برعهده دارد، در نشستی در خصوص خاورمیانه و در پاسخ به پرسش نمایندگان روسیه و چین درباره درخواست آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه مطرح کرد.

اما کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل از اظهارات دیان دیجانی انتقاد کرد.

کلی کرافت خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: بگذارید این موضوع را خیلی روشن و شفاف اعلام کنم که دولت ترامپ از این که در این موضوع به تنهایی بایستد، هراسی ندارد.

سفیر آمریکا اضافه کرد: فقط من متاسفم هستم که دیگر اعضای این شورا راه خود را گم کرده‌اند و اکنون می‌بینند که در کنار تروریست‌ها ایستاده‌اند.

خانم کلی کرافت تصریح کرده است، ایالات متحده مردم ایران یا منطقه را رها نخواهد کرد. ما هرگز اجازه نخواهیم داد که ایران، حامی شماره یک تروریسم در جهان، آزادانه خرید و فروش سلاح جنگی را انجام دهد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیر دائمی شورای امنیت سازمان ملل، طی ۲۴ ساعت پس از آن‌که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، طرح بازگشت تحریم‌ها را به شورای امنیت را ارائه کرد، در نامه هایی مخالفت خود را با این اقدام ایالات متحده اعلام کردند.

این ۱۳ عضو؛ چهار عضو دائمی یعنی فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه، و اعضای انتخابی فعلی، آلمان، بلژیک، ویتنام، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، آفریقای جنوبی، اندونزی، استونی و تونس هستند، که نامه‌های خود را در مخالفت ارسال کرده‌اند.

این در حالی‌ است که دولت آمریکا تاکید کرده «با استفاده از تمامی ابزارهای دیپلماتیکی که دارد» مانع از برچیده‌شدن تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی خواهد شد.

به گزارش رویترز این کشورها می‌گویند از آنجایی که دولت فعلی ایالات متحده از توافق اتمی خارج شده، در نتیجه قادر به استفاده از مکانیسمی که در همان توافق پیش‌بینی شده بود، نیست.

مکانیسم ماشه سازوکاری پیش‌بینی شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که به طرف‌های برجام اجازه می‌دهد در تخطی ایران از تعهداتش، بازگشت خودکار همه تحریم‌های بین‌المللی را که تعلیق آنها موضوع این قطعنامه است، درخواست کنند. این قطعنامه در سال ۲۰۱۵ و در حمایت از توافق هسته‌ای ایران به تصویب شورای امنیت رسید.

آمریکا می‌گوید که از آنجا که در قطعنامه ۲۲۳۱ مشارکت داشته همچنان می‌تواند برای فعال‌سازی این سازوکار درخواست دهد.

در همین زمینه، وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر با اشاره به فرایند ۳۰ روزه‌ای که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای فعال شدن مکانیسم ماشه پیش‌بینی کرده است، گفته بود که از روز سی و یکم، تحریم‌ها علیه ایران بازمی‌گردد و همه کشورهای عضو سازمان ملل نیز باید از آن تبعیت کنند.

پیش از این نیز برایان هوک، نماینده ویژه امریکا درامور ایران گفته بود که آمریکا «نیازی به مجوز» کسی برای استفاده از مکانیسم ماشه ندارد و ایران خود داوطلبانه، تعهدات هسته‌ای‌اش را «نقض» کرده است.

آقای هوک حمایت یا بی‌اعتنایی متحدان آمریکا به این تصمیم واشینگتن را فاقد اهمیت دانسته و اعلام کرده که روز جمعه، ۳۱ مردادماه، روز نخست از این دوره ۳۰ روزه بود.

رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *