رویترز: تحویل محموله بزرگ آلومینا به کشتی ایرانی در ونزوئلا

By | ۱۳۹۹-۰۶-۰۷

خبرگزاری رویترز از قول سه منبع مطلع گزارش داده است که در ماه اوت یک کشتی متعلق به شرکتی ایرانی ۱۴ هزار تن پودر آلومینیوم (آلومینا) از ونزوئلا تحویل گرفته است.

رویترز پنج‌شنبه از قول این منابع گزارش داد که کشتی گلسان با ظرفیت بارگیری نزدیک به ۲۳ هزار تن کالا که متعلق به شرکت کشتی‌رانی مسخر دریا بوده و توسط شرکت رهبران امید دریا اداره می‌شود، محوله‌ آلومینا را از ونزوئلا بار زده است.

ایران چند ماه پیش محموله‌های بنزین به ونزوئلا تحویل داد؛ تصویری از کارگران ونزوئلایی در مراسم استقبال از نفتکش ایرانی

این کشتی در ماه ژوئن آب‌های ایران را ترک کرده بود و ماه اوت به بنادر ونزوئلا رسید و محموله خود را که حاوی اجناسی برای یک سوپرمارکت ایرانی در ونزوئلا بود، تحویل داد.

آمریکا در سال ۲۰۱۸ شرکت رهبران امید دریا را در لیست تحریم‌ها قرار داد.

بر اساس اطلاعات شرکت ردیابی نفتکش‌ها، رفینیتو، این کشتی هم‌اکنون در حال بازگشت به ایران در آب‌های اقیانوس اطلس است، اما سیستم ارسال سیگنال کشتی هنوز هم محل خود را بندر «گواریا» در ونزوئلا گزارش می‌کند.

این گزارش در حالی است که تلویزیون دولتی ونزوئلا روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که کشتی گلسان در حال حمل محموله‌های میوه تولیدی ونزوئلا به ایران است. همزمان حجت‌الله سلطانی سفیر ایران در کاراکاس نیز در صفحه توئیتر خود نوشت که «ونزوئلا محموله‌های انبه و آناناس به ایران ارسال می‌کند».

وی تجارت ایران و ونزوئلا را «برد‌-برد» توصیف کرده است.

رویترز می‌نویسد که هیچ کدام از شرکت‌های ایرانی دخیل در حمل محموله آلومینا حاضر به پاسخ دادن به سوالات این خبرگزاری نشده و تلاش‌های این رسانه برای تماس با مقامات دو کشور نیز بی‌نتیجه مانده است.

آمریکا تجارت فلزات، از جمله آلومینا با ایران را تحریم کرده است. این ماده در ساخت آلومینیوم کاربرد دارد، اما رویترز می‌نویسد از این ماده همچنین در ساخت موشک استفاده می‌شود.

ایوان دوکه رئیس‌جمهوری کلمبیا ۳۰ مرداد گفته بود ونزوئلا می‌خواهد از ایران موشک بخرد و در اختیار شورشیان کلمبیایی قرار دهد.

آمریکا به غیر از تحریم تجارت فلزات، شرکت‌های فعال در ساخت آلومینا در ایران را نیز در لیست سیاه قرار داده است. ایالات متحده می‌گوید این شرکت‌ها با برنامه هسته‌ای، نظامی و موشکی سپاه پاسداران ایران همکاری می‌کنند.

رویترز می‌نویسد ایران چند ماه پیش محموله‌های بنزین به ونزوئلا تحویل داد و یک فروشگاه بزرگ در این کشور راه‌اندازی کرد. ایران همچنین تجهیزات پالایشگاهی به این کشور صادر کرده است.

هنوز مقامات دو کشور نگفته‌اند ونزوئلا چگونه بدهی خود به ایران را پرداخت کرده، اما آمریکا می‌گوید این پرداخت‌ها با طلا و از طریق پروازهای ماهان‌ایر انجام شده است. تجهیزات پالایشگاهی ایران نیز با پروازهای ماهان‌ایر راهی ونزوئلا شده بود.

آمریکا همچنین ماه جاری چهار محموله بنزین ایران به ونزوئلا را توقیف کرد و یک شرکت چینی را که به ماهان‌ایر کمک می‌کرد تحریم نمود.

رادیو فردا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *