خطاب به مقامات: مخاطبان رادیو زمانه درباره برنامه هسته‌ای ایران چه می‌اندیشند؟

By | ۱۳۹۹-۰۶-۱۱

مقام‌های جمهوری اسلامی برای سال‌ها اعلام کرده‌اند که انرژی هسته‌ای «حق مسلم ما» است و اغلب مردم ایران بخشی از این «ما» هستند. در این سال‌ها،‌ مخالفان و منتقدان برنامه هسته‌ای به خیانت و ترس یا حمایت از امپریالیسم متهم و وادار به سکوت شده‌اند. در میان پاسخ‌دهندگان نظرسنجی اخیر «زمانه» درباره انرژی هسته‌ای، یک‌چهارمشان از برنامه هسته‌ای حمایت کرده اند. اما نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که بسیاری از مردم نیز، در صورت بهره‌داشتن از حق آزادی بیان، در بیان مخالفت و انتقاد خود از این برنامه به مسئولان فروگذار نخواهند کرد.

اکثر پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی زمانه مخالف یا منتقد برنامه هسته‌ای هستند اما یک چهارم از آنها نیز از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی حمایت کرده اند ــ عکس: سانتریفیوژهای ساخت ایران در سایت هسته‌ای نطنز

در آخرین پرسش این نظرسنجی، از پاسخ‌دهندگان خواسته شد تا چند جمله از سوی خودشان خطاب به مقام‌های ایرانی و یا مقام‌ها و نهادهای بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران بنویسند. بیش از سی‌صد تن به این پرسش پاسخ دادند. متأسفانه نمی‌توان تمام این نظرات را بازتاب داد اما در ادامه به شماری از آنها خواهیم پرداخت.

نظرات شرکت‌کنندگان در نظرسنجی زمانه را می‌توان در چهار گروه دسته‌بندی کرد.

− دو دسته نخست، بخش اعظم پاسخ‌دهندگان را نشان می‌دهند:

نخست، کسانی که به مقامات یادآور می‌شوند مشکل‌های بسیار بزرگ‌تری برای رسیدگی در ایران وجود دارند و به جای برنامه هسته‌ای، بر آنها تمرکز کنند؛
دوم،‌ کسانی که با خود نظام جمهوری اسلامی ایران مخالفند و نه فی‌نفسه با یک برنامه هسته‌ای.

− دو دسته بعدی، هرچند حضور کمتری دارند، اما شمارشان در هر حال قابل توجه است:‌

کسانی که مخالفت‌شان با برنامه هسته‌ای، توجه ویژه‌ای به دغدغه‌های زیست‌محیطی و دیگر جنبه‌های سوء انرژی هسته‌ای دارد؛‌
و بالاخره کسانی که موافق برنامه هسته‌ای هستند، حتی اگر حامی نظام جمهوری اسلامی به طور کلی نباشند.

👇🏽 در دسته نخست، پاسخ‌دهندگان مخالف با برنامه هسته‌ای هستند و مسئولان جمهوری اسلامی را به پرداختن به مشکلات واقعی جامعه دعوت می‌کنند. بسیاری از مخاطبان چنین ایده‌ای را بازتاب داده اند.

▪️ هزاران مسئله مهمتر از برنامه هسته ای داریم ما؛ به آنها برسید.

▪️ درشرایط ایران یک ریال خرج برنامه هسته ای کردن ندیدن مشکلات ساختاری اقتصادی مملکت است.

▪️ ایران غرق در بحران و مشکلات است. حتی اگر واقعا به دنبال تسلیحات اتمی نیستید، در شرایط فعلی منطقی ترین راه ، رها کردن کامل برنامه هسته‌ای‌ست.

▪️ در حالی که مردم با گرسنگی، بی‌خانمانی و بیکاری دست به گریبانند، چرا هزینه اضافی؟ و هزینه اضافی برای چه کسی و از چه محلی؟ مسئله این است.

▪️ به جای پافشاری بر برنامه هسته‌ای و قدرت‌نمایی در منطقه و شاخ و شانه کشیدن برای غرب، برای مردم عدالت فراهم کنید و بهشان آزادی دهید. جلوی نئولیبرالیستی شدن تمام حوزه‌ها را بگیرید و به مردم اجازه سازماندهی و حق‌طلبی دهید.

▪️ آنچه برای من به عنوان یک ایرانی مهم است این است که در حال جان کندن در یک سرزمین نفرین‌شده ام، بیکاری، فقر، فساد و تشدید اشکال مختلف آسیب اجتماعی از جمله ناامنی و قتل و فحشا، مجال زندگی انسانی را از ما گرفته، آیا بمب هسته ای را می توانم در قابلمه بپزم و به عنوان غذا بخورم؟ آیا می توانم با سلاح هسته ای رهن و اجاره‌ام را بدهم؟ آیا سلاح هسته ای برای من کار و شغل و درآمد می شود؟

▪️ مردم و ملت و جامعه ما به شدت خسته و رنجور است، با تحمیل هزینه‌های برنامه هسته‌ای بر مردم، به امید داشتن ضریب اطمینان برای بقا به لطف داشتن نیروی تسلیحاتی هسته ای، و تهدید صلح جهانی و منطقه ای با گروکشی‌های مختلف ، بیشتر از این مردم را نرنجانید.

▪️ برنامه هسته ای ایران مثل قضیه فشردگی یا ساندویچ در ریاضی هست، یه سر حکومت اسلامی در ایران فشار برای ادامه حالا برای هر هدفی، یک سر کل قدرت های منطقه و غرب که کاملا مخالف با دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هستند! و این وسط، وسط این فشردگی مردم هستند که زندگی، اینده، زمان، روحیه و هرچیزی که در گذشته اهمیت داشته و زندگی مردم رو در ایران راحت میکرده، از دست دادند. ای کاش این مسئولین متوجه میشدن سرمایه و قدرت فقط به داشتن بمب و تسلیحات نظامی و هستی و راکتور نیست، قدرت یعنی مردم شاد، کشور ازاد، سیستم اموزشی فوق‌العاده قدرتمند، نیروی کار متخصص، محیط زیست پاک، توسعه توریست کشور، محصولات غذایی سالم، قانون محکم و عادلانه و و و … مردم ما یکبار طعم جنگ رو چشیدند و دیگر هیچوقت چنین کاری نمی‌کنند و تن به همچین اتفاق وحشتناکی نمی‌دهند! ای کاش یاد می‌گرفتیم بجای جنگیدن و مقابل کل جهان ایستادن و لج بازی بچگانه بیشتر حتی به جای ریشه زدن به دشمنی و گذشته، صلح می‌کردیم تا هم خودمان هم کشورمان، هم کسانی که برای این کشور تلاش می‌کنند فقط زندگی کنند! زندگی!

▪️ ما مردم ایران به چیزهای واجب‌تر از برنامه هسته‌ای محتاجیم. حق مسلم ما نان، کار، آزادی‌ست، نه برنامه هسته ای.

👇🏽 برخی دیگر از مخاطبان روشن می‌کنند که مخالفت آنها با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در وهله نخست مخالفت با این نظام است و نه با نفس یک برنامه هسته‌ای در نظامی دیگر. بسیاری از نظرات، همچون دسته پیشین، در این زمینه نوشته شده است.

▪️ برنامه هسته‌ای شما، جنگ‌افروز است. دست از این جنگ‌افروزی بردارید.

▪️ گسترش برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای باید تحت نظارت دقیق ناظران بین‌المللی بی‌طرف و در کشورهای قانونمند وغیر ایدئولوژیک پیگیری شود.

▪️ هر چه شر را تقویت کنیم آینده‌ای پرآشوب و تاریک خواهیم داشت و افتضاح چرنوبیل در مقابل مصیبت و تباهی آن چون شوخی بی‌معنی خواهد گشت. این وظیفه نظام‌های دمکراتیک جهان است که هرچه زودتر این سلاح را از دسترس شر ایدئولوژی‌زده خارج کنند. مردم ایران مانند باقی مردم جهان حق دارند که انتخاب کنند آیا می‌خواهند از تکنولوژی هسته‌ای در راستای نظامی یا تامین انرژی بهره ببرند یا روش‌های امن‌تر و به صرفه‌تری را برگزینند اما داستان جمهوری فرقه تبه‌کار نه ایران ، بلکه مشتی انسان فاسد است که در پی گسترش عقاید شیطانی خود هستند که در صورت دسترسی به این امکان نه تنها مردم خاورمیانه و اروپا بلکه مردم همین وطن نیز مبتلای این فتنه خواهند شد.

▪️ من به عنوان یک شهروند ایرانی صد درصد با دستیابی هر حکومت توتالیتری مثل جمهوری اسلامی با هرنوع از انرژی هسته‌ای حتی فوق صلح‌آمیزش هم مخالفم.

▪️ رژیم جمهوری اسلامی صلاحیت دستیابی به انرژی هسته‌ای را ندارد و امنیت منطقه را از بین می‌برد.

▪️ جمهوری اسلامی یک حکومت غیرنرمال است و اگر به بمب اتم دست یابد دور از ذهن نیست که از آن برای کشتن مردم ایران استفاده کند.

▪️ بنا به تجارب دور و نزدیک تاریخ بشریت نظام‌های تمامیت‌خواه نباید به برنامه‌هایی با کاربردهای تسلیحاتی دست پیدا کنند. این نظام‌ها از طریق چنین برنامه‌هایی هم به باج‌خواهی بین‌المللی می‌پردازند و نظم و صلح بین‌المللی را تهدید می‌کنند و هم هر گونه روند دموکراتیک و آزادی‌خواهانه‌ی داخلی را با پشتوانه‌ی این برنامه‌ها و اجبار جهانیان به سکوت سرکوب می‌کنند.

▪️ نظام جمهوری اسلامی، نظامی دروغگو، فریبکار، و به هرقیمتی فقط به حفظ خود فکر می‌کند، جمله‌ای که آقای خمینی گفت و جمله بسیار خطرناکی است، حفظ نظام اوجب واجبات است، یعنی برای حفظ این حکومت هر جنایتی مجاز است.

▪️ جمهوری اسلامی یک حکومت دینی ست. یعنی از نوع حکومتی که بعد از قرون وسطی و شروع رنسانس در جوامع انسانی حق حاکمیت بر جوامع انسانی از آن سلب شده. به رسمیت شناختن چنین حکومتی خلاف حقوق انسانی باید تلقی شود. و جهان باید در مورد چنین حکومتی تصمیم قطعی بگیرد درست مثل برخورد با هیتلر. من نمی دانم رسمیت دادن به چنین حکومتی و مذاکره با آن می‌تواند چه معنی داشته باشد؟ شدت بخشیدن به ویرانی یک منطقه اشوب‌زده که صلح‌دوستانش در بی‌پناهی به سر می‌برند. حضور یک حکومت دینی می‌تواند اساساً ریشه صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز را بسوزاند، کما اینکه با رخت بر بستن سیاست و سیاستمداری در کشور ایران که یک کشور قدرتمند غیرعربی ست، توازن سیاسی منطقه کاملاً اشفته شد و چندین کشور رو به فقر و نابودی مطلق گذاشت، از جمله ایران ، سوریه ، یمن ، افغانستان. و دیگر کشورها هم به جای هزینه کردن برای رسیدن به صلحی پایدار برای حفظ خود خرید تسلیحات نظامی در دستور کار قرار داده اند و به وضوح رشد اسلام‌گرایان افراطی را در منطقه شاهدیم. این تغییرات در منطقه خاورمیانه کل جهان از افریقا تا شرق دور و اروپا و امریکا را تحت تاثیر قرار داده و برای کمتر اسیب دیدن جامعه ی بشری نیازمند عکس العمل بین المللی هستیم.

▪️ داشتن صنعت هسته ای حتی غنی سازی حق هر کشوری است، آنچه اکنون در ارتباط با جمهوری اسلامی متفاوت است غیر دمکراتیک بودن آن است که خطری برای ایران و دیگر کشورهاست.


نتایج نظرسنجی زمانه درباره برنامه هسته‌ای در یک نگاه


👇🏽 شماری از پاسخ‌دهندگان به طور کلی با پیگیری برنامه هسته‌ای به هر شیوه‌ای مخالفند؛ به ویژه به علت آسیب‌های زیست‌محیطی آن. این بخش از پاسخ‌دهندگان در اقلیت مطلق نیستند اما نسبت به دو دسته پیشین، حضور کمتری دارند.

▪️ نه به جمهوری اسلامی، نه به سلاح هسته‌ای، نه به تحریم، نه به جنگ.

▪️ تمام کشورهایی که تجربه دستیابی به تسلیحات اتمی دارند، امروزه پشیمان هستند به دلیل هزینه کنترل و هزینه نگهداری آن. ضررهایی که به محیط زیست وجان انسان و حیوانات می‌زند، غیرقابل پیشبینی و کنترل‌ناپذیر هست.

▪️ باید به سمتی رفت که زندگی انسان با حیات گونه‌های مختلف جانوری و محیط زیست کاملاً سازگار باشد.

▪️ مملکتی که اکثریت مردمان آن از حداقل زندگی بهرمند نیستند و به خاطر وجود منابع بی پایان انرژی‌هایی مثل گاز و باد و خورشید که دستیابی به آن آسان و برای محیط زیست و آینده نسل های ایران مفید است و با توجه به حاکمیت ایدئولوژی منحط و تمامیت خواه شیعی و حاکمیت مشتی لات و لمپن دستیابی به سلاح هسته‌ای خطری نه برای ایران که برای جهان خواهد بود.

▪️ نه به انرژی هسته ای

▪️ به جای ساختن چرنوبیل یا فوکوشیمایی دیگر، انرژیهای پاک را توسعه دهید.

▪️ واقعا دوست دارم بگویم که لطفا بیایید با کل دنیا تعامل کنید و راه و روش حکومتتان را کلا عوض کنید. دست از لجبازی و تصمیمات اشتباه بردارید. ما فقط میخواهیم وضعیت آزادی فردی و معیشتمان بهتر بشود. چون کشور ما منابع طبیعی فراوان و پتانسیل‌های بالای جذب مخاطب گردشگر و سرمایه‌گذار را دارد. به طور کل میخواهم بگویم اگر با دنیا تعامل کنید، هم شما ماندگار خواهید بود و هم مردم به لحاظ مادی و معنوی منتفع خواهند شد. به طور مثال در رابطه با همین انرژی هسته‌ای، واقعا چه لزومی دارد که انقدر روش پافشاری می‌کنید؟ وقتی که مثلاً می‌شود با سرمایه‌گذاری روی انرژی خورشیدی به طور ابدی تامین انرژی کرد که هم پاک هست و هم به صرفه.

▪️ کشور ما نیازی به برنامه هسته‌ای برای تولید انرژی ندارد. از طریق راه حل‌هایی مثل انرژی سبز و خورشیدی و… می‌توان نیاز جامعه را پاسخ داد. برنامه هسته‌ای به هر دلیلی ضد محیط زیست و تشنج‌آفرین است.

▪️ اگر در این ۴۰ سال روی انرژی‌های پاک مثل انرژی خورشیدی که شرایط خوبی در ایران دارد سرمایه‌گذاری کرده بودید، الان هم اقتصاد به نفت وابسته نبود، هم دنیا ما را تحریم نکرده بود، هم مردم رفاه و امنیت داشتند، هم اینقدر در امد داشت که مسولین مملکت که به پول دزدی عادت دارند بتوانند به دزدیشان برسند.

👇🏽 بخش دیگری از پاسخ‌دهندگان با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی موافقند و آن را به نفع امنیت ملی می‌دانند، حتی اگر با خود جمهوری اسلامی موافق نباشند یا نگرانی‌های دیگری درباره آن داشته باشند. این بخش همچون دسته پیشین در اقلیت قرار دارند.

▪️ با قدرت ادامه بدهید

▪️ بمب اتم بسازید

▪️ ایران باید انرژی هسته‌ای داشته باشد چون ما خود می‌توانیم

▪️ هر کشوری برای استفاده های بسیار زیادی (به غیر از جنگ) احتیاج به انرژی هسته‌ای دارد. متاسفانه شما سعی می کنید که انرژی هسته‌ای را فقط سلاح جنگی نهادینه کنید. درست هست که شما سلاح هسته‌ای نام می‌برید ولی وقت تحریم هرگونه استفاده از انرژی هسته‌ای را تحریم می‌کنید و این به دور از انصاف است. اگر حرف از صلح آمیز بودن می‌زنیم باید نظارت بر ایران باشد. در ضمن قطع تحریم‌ها. نظارت سازمان انرژی هسته ای، صلح آمیز بودن هسته‌ای ایران را تایید کرده ولی متاسفانه از جانب ترامپ تحریم‌ها نه تنها برداشته نشد بلکه بیشتر هم شد. انصاف یک موضوع ذاتی هست که هر کسی به ذات انسانیتی خود رجوع کند از آن بهره می‌برد. توصیه بنده به همه ارگانها و مسئولین این است که انسانیت و انصاف داشته باشند. تشکر از آزادی بیان

▪️ استفاده از دانش به روز جهانی در هر زمینه حق ملت‌ها برای زندگی با شرایط بهتر است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

▪️ خیلی ساده: اگر برنامه هسته ای خوب است همه حق دارند داشته باشند و اگر بد است هیچ کس حق ندارد داشته باشد.

▪️ اگر ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد تحقیر می‌شود و تحریم. ایران هم باید مانند هند و پاکستان سلاح اتمی داشته باشد.

▪️ پس از به‌دست آوردن آن، هرگز ازش استفاده نکنید و فقط به عنوان اهرمی برابر جلوگیری از زورگویی دولت‌های خارجی استفاده کنید. امیدوارم که با مقوله Mutual assured destruction آشنا باشند.

▪️ الف: ما هنوز در قطعه سازی و همچنین تولید مواد اولیه برای بسیاری از صنایع معمول و مختلف در داخل کشور با کمبود روبرو هستیم. ب: چنانچه امکان حمایت کشورهای پیشرفته در صنعت صلح آمیز هسته ای ایران بوجود آید، آنگاه می توان توقع داشت، درصد ریسک ناشی از مشکلات فنی این  صنعت به حداقل خود برسد

▪️ انرژی هسته‌ای تنها راه نجات از گرمایش کره زمین است.

▪️ قدرتمند شدن ایران و پی گیری هر برنامه ای فقط به خود ایران مربوط از و هیچ کشوری حق هیچ دخالتی در امور ایران را ندارد.

▪️ می‌گویم که داداش، همه کشورها سلاح اتمی دارند. چرا ما نداشته باشیم؟ وقتی توی دنیایی که تا می‌آیی حرف بزنی تهدید می‌شوی به حمله اتمی به مراکز حساست، چرا تو سلاح هسته‌ای نداشته باشی‌؟‌ دمتون گرم. پیگیر این سلاح اتمی باشید که برای اسراییل خیلی بکارمان می‌آید.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *