وکیل نوید افکاری درستی فیلم مورد ادعای قوه قضائیه را رد کرد؛ حمایت دو فرنگی‌کار

By | ۱۳۹۹-۰۶-۱۱

حسن یونسی، وکیل مدافع نوید افکاری، با رد ادعای قوه قضائیه ایران اعلام کرد که «هیچ تصویری» از لحظه قتل کارمند حراست اداره آبفا در شیراز که نوید افکاری به اتهام ارتکاب به آن به اعدام محکوم شده وجود ندارد.

نوید افکاری به اتهام قتل حسن ترکمان، کارمند حراست اداره آبفا شیراز، محاربه و شرکت در اعتراضات سراسری مرداد ۱۳۹۷ به گرانی، به «دو بار اعدام» محکوم شده‌ است.

برادران افکاری از راست حبیب (محکوم به ۲۷ سال زندان) ، نوید (دو بار اعدام) و وحید افکاری (محکوم به ۵۴ سال زندان)

برادران او وحید و حبیب نیز به ترتیب به ۵۴ سال و ۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

در حالی ‌که خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران، میزان، مدعی شده بود که «با بازبینی فیلم دوربین مداربسته واقع در خیابان محل تعقیب مقتول، شخصی به نام نوید افکاری در خصوص این پرونده به عنوان متهم دستگیر شده»، حسن یونسی این موضوع را رد کرده است.

حسن یونسی، وکیل و فرزند علی یونسی، وزیر اطلاعات پیشین ایران، روز دوشنبه، ۱۰ شهریورماه، در توییتر نوشت: «فیلم مورد ادعا مربوط به یک ساعت قبل از زمان قتل است.»

مهدی محمودیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توییتر نوشته که آقای یونسی وکالت نوید افکاری را بر عهده گرفته است.

در فایل صوتی نوید افکاری نیز که به تازگی از زندان بیرون آمده، وی خواستار پخش این فیلم از سوی دادگاه شده بود.

آقای افکاری در این فایل صوتی به صراحت می‌گوید که تحت «شکنجه»، مجبور به اقرار به قتل کارمند حراست آبفا شیراز شده و درخواست کمک کرده است.

با این حال خبرگزاری میزان در یک رشته توییت نوشت که نوید افکاری «یک شهروند بی‌گناه را به طرز فجیعی به قتل رسانده» است.

این خبرگزاری همچنین مدعی شد که «نوید افکاری قصد ترور یک بسیجی را نیز داشته، اما به لحاظ این که تردد فرد مورد نظر به صورت نامنظم بوده، موفق به ترور وی نمی‌شود.»

این خبرگزاری توضیح بیشتری دراین زمینه ارائه نکرده، اما موضوع «شکنجه» این کشتی‌گیر را رد کرده است.

وب‌سایت امتداد نیز در گفت‌و‌گویی با حسن یونسی، وکیل، به نقل از وی نوشت که حکم اعدام نوید افکاری به اتهام «قتل عمد» در دیوان عالی ایران «قطعی» شده، اما احکام مربوط به «محاربه» و «ارتکاب به جرایم سیاسی» هنوز در دیوان عالی در مرحله «فرجام‌خواهی» است.

آقای یونسی در عین حال از «نقایص قابل توجه» در این پرونده هم به لحاظ رعایت آیین دادرسی کیفری و هم از نظر ادله‌ای که دادگاه بدوی به آنها استناد کرده خبر داده است.

در روزهای اخیر و پس از انتشار فایل صوتی نوید افکاری و فایل ویدیویی مادر و برادران افکاری که از آن چه پس از بازداشت فرزندانش، بر اعضای این خانواده گذشته، فضای مجازی فارسی‌زبان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.

با توجه به فعالیت نوید افکاری در رشته کشتی، بسیاری از کاربران فضای مجازی با نام بردن از قهرمانان رشته کشتی در ایران، از آنها خواسته‌اند برای شکستن حکم اعدام وی وارد میدان شوند.

خبرگزاری هرانا نیز نوشته در پاسخ به این درخواست، محمدرضا و محمدعلی گرایی قهرمانان کشتی ایران و دارندگان مدال‌های قهرمانی آسیا و جهان، در صفحه شخصی خود با هشتگ «اعدام نکنید» به صدور حکم اعدام علیه نوید افکاری از واکنش نشان دادند.

نوید افکاری که دارای چندین مدال کشتی کشوری است، در فایل صوتی که از زندان به خارج فرستاده می‌گوید که «بی‌گناه» است و مقام‌های قضایی در این پرونده، «ٰبه دنبال گردنی برای طناب‌شان می‌گردند».

منابع: خبرگزاری میزان، توییتر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *