نتیجه‌ی «بگذارید مردم خوش باشند»! سهامداران بورس به خیابان ریختند؛ حالا مالباختگان بورس به کجا شکایت ببرند؟!

By | ۱۳۹۹-۰۶-۱۲

– امروز یکی از بدترین و ناامیدکننده‌ترین روزهای سال و شاید هم سال‌های اخیر بازار سرمایه رقم خورد و پول مردم دست‌کم ۳۰ تا ۵۰ درصد آب رفت.
– از مجموع ۳۰۶ شرکت حاضر در بورس تهران، فقط ۱۵ سهم مثبت و سبز بود و ۲۹۱ سهم دیگر قرمز و منفی بودند.
– هراس از طغیان اعتراضات ده‌ها میلیون نفری که سرمایه خود را در بورس از دست داده‌اند موجب شده که «شورای عالی بورس» بخشی «حقوقی» برای ثبت شکایات سهامداران در نظر بگیرد که قرار است از بروز فساد در بورس جلوگیری کند در حالی که این بازار با «فساد» مدیریت می‌شود!

(+ ویدئو) بورس تهران امروز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه در سراشیبی قرار گرفت و برای دومین روز متوالی با کاهش اکثر نمادها همراه بود. شاخص کل بازار سرمایه در لحظات پایانی با ۵۲ هزار و ۹۰۲ واحد کاهش بر روی پله یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد ایستاد.

امروز در حالی که پیشتر دولت وعده حمایت‌های ۱۰ روزه داده بود، یکی از بدترین و ناامیدکننده‌ترین روزهای سال و شاید هم سال‌های اخیر بازار سرمایه رقم خورد و پول مردم دست‌کم ۳۰ تا ۵۰ درصد آب رفت. از مجموع ۳۰۶ شرکت حاضر در بورس تهران، فقط ۱۵ سهم مثبت و سبز بود و ۲۹۱ سهم دیگر قرمز و منفی بودند.

قابل توجه اینکه در ریزش شدید امروز شستا و شرکت‌های دولتی که شامل سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، مخابرات ایران و پالایش نفت تهران می‌شوند، نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بورس گذاشتند.

با وضعیت اسفباری که رخ داد، بسیاری از شهروندانی که با تبلیغات سازماندهی‌ شده حکومت وارد بازار بورس شده بودند، در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار تهران تجمع کرده و شعارهایی سر دادند.

روزنامه اعتماد نیز گزارش داده که «گروه‌ها و کانال‌های بورسی در فضای مجازی به ‌شدت از عملکرد مدیرعامل بورس انتقاد کرده و معتقدند که حضور قالیباف اصل در راس سازمان بورس، نتیجه‌ای عکس داده و بسیاری از سهامداران زیان دیده‌اند. اما به نظر می‌رسد همانگونه که در قیمت دلار، ‌نقش رییس کل بانک مرکزی نیز در سطح برنامه‌ریزی و بازی با اعداد یا سیاست‌گذاری است برای رییس سازمان بورس نیز نمی‌توان نقش بالایی در کنترل «اصلاح قیمتی سهام» در نظر گرفت.»
در ادامه این گزارش آمده که «بخش بزرگی از نوسانات امروز بورس، حاصل سیاست‌هایی است که در سطح کلان دولت برنامه‌ریزی شده است. در زمانی که بازار سهام، اسیر «شایعات» بوده و هست و هر روز یک سیگنال نادرست به سهامداران داده می‌شود نمی‌توان انتظار داشت رشدهای به اصطلاح «شارپی» و بی‌تناسب با روند اقتصاد کلان کشور، ‌باز هم در بازار سرمایه تداوم داشته باشد.»مهدی زریباف اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز گفته که «آقایی به نام آقامحمدی [مشاور اقتصادی رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام] درباره رشد شاخص بورس گفته است «بگذارید مردم خوش باشند»، این روزها که بورس در حال ریزش است، مردم باید ناخوشی‌شان را پیش چه کسی ببرند؟ پیش آقای آقامحمدی!؟ در روزهای اخیر حدود ۲۵ درصد از سرمایه ملی مردم در بورس نابود شد، چه کسی پاسخگوست؟ آقای آقامحمدی؟»داوود سوری اقتصاددان و تحلیلگر اقتصادی بازار بورس را به «خر مفت» برای دولت توصیف کرده و در توئیتی نوشته است: «امروز دوست خبرنگاری می‌گفت دولت از بورس حمایت کرد به اینجا رسید، گفتم دولت در واقع خر مفت در حال حرکت دید سوار شد که سواری مجانی بگیرد، حیوان بیچاره را هم زمینگیر کرد!»

حسین صمصامی سرپرست پیشین وزارت اقتصاد گفته که «۸۰ درصد ارزش کل بورس در اختیار تنها ۲۵ درصد بنگاه‌هاست: «با بررسی که در انتهای دهه اول اردیبهشت ماه سال جاری انجام دادیم معلوم شد در حدود ۸۰ درصد ارزش کل بورس در اختیار تنها ۲۵ درصد بنگاه‌ها بوده است یعنی در قسمت عرضه سهام ۲۵ درصد بنگاه‌ها حدود ۸۰ درصد ارزش کل بورس را در اختیار دارند.»

به گفته حسین صمصامی «این قصه نشان می‌داد در طرف عرضه یک ساختار ناهمگونی وجود دارد و بعضی از بنگاه‌ها قدرت بسیار بالایی در قیمتگذاری سهام دارند به هر حال احتمال هرچیزی در این زمینه ممکن است بروز و ظهور پیدا کند.

او افزوده که «در بحث تقاضا هم کمتر از ۱۰ شخصیت حقوقی فعال در بورس هستند که به عنوان تقاضاکنندگان اصلی این بازار محسوب می شوند. عمده تقاضاکنندگان در بازار سهام حقوقی های هستند. ارزش دارایی این شخصیت‌ها حقوقی بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که با این دارایی‌ها معامله می کنند. ناگفته نماند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمومی کشور است.»

گزارش‌ها نشان از جمعیت قابل توجه مالباختگان بورس دارد که با ریز‌ش‌های پی‌درپی بورس از ماه گذشته تا کنون حداقل نیمی از سرمایه خود را از دست داده‌اند. بسیاری از آنها دولت را مقصر اصلی این روند می‌دانند که از یکسو با «عملیات فریب» مردم را به بورس کشاند و از سوی دیگر با وعده‌های حمایت از بورس، آنها را تشویق به ماندن در بازار کرد.

سهامداران زیان‌دیده همچنین درخواستی برای نظارت بر بورس را با ۲۰ هزار امضا به قوه قضاییه ارائه داده‌اند. در این درخواست آمده است: «با توجه به اینکه بازار سرمایه در هفته‌های اخیر به دلیل ناهماهنگی و اتخاذ تصمیمات کارشناسی نشده از سمت دولت و ایجاد اختلاف در تصمیمات دولتی، که مقصر تماماً دولت بود، با اصلاح شدیدی روبرو شد، مسئولین ذی‌ربط برای تسکین عموم حال مردم در رسانه‌ها اعلام کردند که ما و دولت حمایت خود را طی ۱۰ روز از بازار سرمایه انجام خواهیم داد و هسته معاملاتی بازار را ارتقای چشمگیر خواهیم داد، این در حالی است که بعد از گذشت تنها دو روز از حمایت حقوقی‌ها، بازار باز هم با عرضه‌های آبشاری و سنگین روبرو شد و آن سهم‌هایی که شاخص‌ساز بودند و قول برگشت بازار را با آنها داده بودند، هم منفی شدند و در صفوف سنگین فروش عمیقاً فرو رفتند. از آنجایی که ریاست محترم قوه قضائیه جناب آیت‌الله رئیسی در بیانات خودشان فرمودند مردم اعلام جرم کنند ما پیگیری شدید می‌کنیم لذا بر حسب مطالب و شواهد عینی در بازار سرمایه خواستار رسیدگی به این فساد علنی حقوقی‌ها در عدم حمایت از بازار سرمایه و از بین رفتن سرمایه هنگفت مردم عادی، هستیم. آقای رئیسی به داد بازار سرمایه رسیدگی بفرمایید!»

هراس از طغیان اعتراضات ده‌ها میلیون نفری که سرمایه خود را در بورس از دست داده‌اند موجب شده که «شورای عالی بورس» بخشی «حقوقی» برای ثبت شکایات سهامداران در نظر بگیرد. اهداف این بخش حقوقی با استناد به بند ۱۱ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار و ماده ۲۵ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری، «پاسخگویی به شکایات، اتخاذ تدابیر لازم و انجام اقدامات ضروری به منظور حمایت از حقوق و منافع فعالان بازار» عنوان شده و قرار است از بروز فساد در بورس جلوگیری کند. این در حالیست که بازار بورس ایران در شرایط کنونی با «فساد» مدیریت می‌شود!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *