رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: بازار بورس دستکاری می‌شود

By | ۱۳۹۹-۰۶-۱۵

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده است، در بازار بورس «دستکاری» می‌شود.

که شامگاه جمعه ۱۴ شهریور در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با ابراز «نگرانی جدی» در این زمینه گفته است دستکاری در بازار بورس از طریق «دادن اطلاعات غلط» و «گمراه‌کردن در حوزه سرمایه‌گذاری» انجام می‌شود.

او اطلاعات دقیقی درباره شرکت‌ها یا افرادی که در «دستکاری» نقش دارند، ارائه نداده است ولی گفته که در برخی شرکت‌ها «قیمت‌سازی» شده و روندی از «دستکاری قیمت‌ها» در فضای مجازی وجود دارد.

این نماینده مجلس با هشدار درباره حضور گسترده مردم در بورس، گفته است: «افرادی داریم که واحد مسکونی خود را فروخته و ماشینش را فروخته و حتی قرض کرده و وارد بازار سرمایه شده است».

شاخص بورس تهران نزدیک به دو سال روند صعودی داشت اما از ۲۰ مرداد امسال به بعد چند سقوط شدید در این بازار ثبت شد و به نگرانی‌هایی بسیاری درباره وضعیت سرمایه‌گذاران خرد در بازار بورس دامن زد.

به گفته آقای پورابراهیمی در حال حاضر روزانه حدود هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه می‌شود.

مردادماه گذشته اعلام شد که مردم ایران در سال جاری بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و افت شاخص بورس می‌تواند بسیاری از شهروندان که به تازگی جذب این بازار شده‌اند را متضرر کند.

روزنامه شهروند، چاپ تهران روز ۱۲ شهریور در گزارشی به نقل از زهرا کریمی، اقتصاددان نوشت که «تورم دو رقمی و نبودِ تناسب میان دستمزد و هزینه خانوار» باعث شده که خانواده‌ها دنبال راه‌های جدید برای تامین کسری بودجه از ورود به بازار بورس باشند.

او با اشاره به اینکه افرادی وام گرفته‌اند تا وارد بورس شوند، گفت: «در مواردی تولیدکنندگان سرمایه‌های تولیدی را به‌عنوان نقدینگی وارد بورس کنند. این همان اتفاقی است که قبل از ‌سال ٢٠٠٨ تجربه شد و بحران اقتصادی ایجاد کرد.»

عیسی منصوری، معاون اشتغال وزارت کار نیز روز ۱۱ شهریور به خبرگزاری ایرنا گفت که ۶۳ درصد درآمد مردم ایران از طریق درآمدهای واسطه‌ای مانند «سودهای بانکی، بازار طلا و دلار و املاک و مستغلات» کسب شده است.

او افزایش گرایش مردم به دلالی و شغل‌های واسطه‌گری را «نشانه خوبی» برای اقتصاد ندانست.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *