توافق منصفانه ترامپ با جمهوری اسلامی ظرف یک هفته، اکبر گنجی

By | ۱۳۹۹-۰۶-۲۰

دونالد ترامپ در یک ماه اخیر دستکم پنج بار گفته است که اگر در انتخابات پیروز شود، ظرف مدت بسیار کوتاهی با ایران یک توافق جدید خواهد بست. ابتدأ به این موارد بنگرید:

مورد اول- ترامپ در ۸ اوت ۲۰۲۰ گفت :

«ایران دوست دارد من رئیس‌جمهور نشوم. این را اعلام کنم، اگر من برنده شوم-و زمانی که این اتفاق بیفتد- خیلی سریع با ایران به توافق می‌رسیم. با کره شمالی خیلی سریع به توافق می‌رسیم. اگر من در انتخابات سال ۲۰۱۶ به پیروزی نرسیده بود آمریکا الان درگیر جنگ با کره شمالی بود. کره شمالی و ایران… همه اینها خیلی سریع با ما توافق می‌کنند. ایران برای توافق با ما له له می‌زند، ولی می‌خواهند منتظر بمانند چون ترجیح می‌دهند با بایدن توافق کنند.»

مورد دوم- ترامپ دو روز بعد در ۱۹ مرداد ۹۹ همین وعده را در جمع خصوصی حامیان مالی اش در شهر لانگ برنج ایالت نیوچرسی مطرح کرد و زمان آن را هم به یک ماه کاهش داد. ببینید:

«اگر ما پیروز شویم، ظرف چهار هفته توافقی با ایران خواهیم داشت.»

مورد سوم- ترامپ در سخنرانی ۲۱ اوت ۲۰۲۰ گفت:

«دولت قبلی[أوباما] ما را با یک خاورمیانه پُر از هرج و مرج ترک کرد. ایران قدرتمند شده بود و ترور صادر می کرد. اما حالا آن ها آن قدر درآمد ندارند که آن ها بیلیون ها دلار به القاعده و حزب الله و سایر گروه های دیوان شیطانی بدهند….اما ایران فرق دارد. اکنون دوران سختی را می گذرانند، درآمد سالیانه- تولید ناخالص داخلی- آن ها تا حد باور نکردنی پائین رفته، در سال ۲۰۲۰. آن ها توافق می کنند، در مدت یک ماه توافق خواهند کرد، من فکر می کنم که احتمالاً در یک هفته. اما می خواهم که درست باشم! برای این که آنوقت آن ها می گویند که این ۱۰ روز طول کشیده، او غلط گفته. آن ها منتظرند که اگر من برنده شوم، آنوقت حاضر به توافق و بستن قرارداد بشوند. و اگر به دلایلی من نباشم، آن ها فرصت خواهند داشت که یک قرارداد خوبی را پیش ببرند، بهتر از دفعه پیش که ما به آن ها ۱۵۰ میلیارد دلار نقد دادیم- ۱۵۰ میلیارد دلار دادیم- برای هیچ! آن حتی یک قرارداد طولانی مدت هم نبود.»

مورد چهارم- ترامپ در مصاحبه ۲۴ اوت ۲۰۲۰ با فاکس نیوز گفت:

«شاید فقط ایران باشد که بیشتر از چین ترجیح می‌دهد که من در انتخابات شکست بخورم…من ظرف سه هفته اول [بعد از آغاز دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا با ایران] به یک توافق خواهم رسید. آنها فقط منتظر هستند و برای رسیدن به یک توافق مستاصل هستند اما آنها می‌خواهند صبر کنند و می‌خواهند ببینند که چه می‌شود. اگر بایدن پیروز شود، آنها [ایران] توافق دیگری شبیه به همان توافقی که جان کریِ نالایق با آنها داشت، انجام خواهند داد و صادقانه بگویم، باراک اوباما هم یک معامله‌‌گر نالایق است.»

مورد پنجم- ترامپ در ایالت کارولینای شمالی در ۸ سپتامبر ۲۰۲۰ در جمع طرفدارانش گفت:

«چین شدیداً خواهان پیروزی جو بایدن است. می‌دانید چه کشور دیگری شدیداً آنها را می‌خواهد؟ ایران خیلی دوستشان دارد. چون من به آن فاجعه [توافق هسته‌ای] ایران خاتمه دادم که به موجب آن ۱۵۰ میلیارد دلار و ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد پرداخت کردیم. می‌دانید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آنها فقط منتظر انتخاباتند چون کشورشان دارد فرومی‌پاشد. تولید ناخالص داخلی‌شان ۲۴ درصد کاهش داشته؛ هیچ کس تا به حال چنین چیزی نشنیده. کشورشان دچار مشکل شده. من نمی‌خواهم دچار مشکلات باشند، ولی آنها تا بعد از انتخابات صبر خواهند کرد. وقتی من در انتخابات پیروز شوم نزد ما می‌آیند و خیلی سریع با ما توافق می‌کنند. نگاه کنید ببینید این اتفاق با چه سرعتی رخ خواهد داد. تشنه توافق هستند ولی می‌خواهند صبر کنند. [می‌گویند] بگذارید دو ماه صبر کنیم شاید شانسمان زد و جو تنبل رأی آورد تا بتوانیم به یک توافق عالی برسیم. اما آنها فوراً بعد از انتخابات نزدمان می‌آیند و با ما توافق می‌کنند و ما با آنها به توافق منصفانه‌ای می‌رسیم. اما اوباما و بایدن با آن توافق وحشتناک چه کار کردند؟…وقتی من رئیس‌جمهور باشم، آمریکا اصلی‌ترین تولیدکننده نفت و گاز طبیعی در روی کره زمین خواهد بود. ما از لحاظ انرژی خودکفا خواهیم بود و باید تا سال‌های سال چنین باشد، چون واقعیت این است که ما جز برای محافظت از اسرائیل مجبور به حضور در خاورمیانه نیستیم. با اسرائیل خیلی خوب رفتار کرده‌ایم. غیر از این مسئله، مجبور نیستیم در خاورمیانه باشیم. همان‌طور که می‌دانید زمانی به شدت نیاز داشتیم [در خاورمیانه باشیم] ولی دیگر به این مسئله نیاز نداریم. بعد از سال‌ها ساختن کشورهای دیگر، سرانجام داریم کشور خودمان را می‌سازیم.»(از دقیقه ۴۷ فیلم).

چند نکته پیرامون این سخنان قابل تأمل است:

یکم- آیا ترامپ واقعاً خواهان مذاکره با رهبران جمهوری اسلامی است؟ آری او واقعاً خواهان مذاکره با آن ها است. برای مذاکره رئیس جمهور فرانسه، نخست وزیر ژاپن، و بسیاری از رهبران جهان را واسطه کرده، اما آیت الله خامنه ای تا کنون اجازه نداده تا دولت روحانی وارد مذاکره با ترامپ شود.

دوم- آیا ترامپ واقعاً خواهان توافق با جمهوری اسلامی است؟ آری و نه.

الف- آری، اگر مطابق میل او باشد.

ب- نه، اگر مطابق میل او نباشد. مذاکرات با کره شمالی که او سه بار با رهبر آن کشور دیدار کرد، یک نمونه است. او مذاکره و عکس گرفتن را هم دوست دارد و آن را در داخل به عنوان دستاورد به حامیانش می فروشد.

سوم- تعیین زمان یکماهه، دو هفته ای و یک هفته ای برای رسیدن به توافق با رهبران جمهوری اسلامی، دروغ بودن ادعای ترامپ را نشان می دهد. توافق هسته ای (برجام) چند سال طول کشید، توافق با جمهوری اسلامی در همه زمینه های مورد اختلاف، بسیار زمانبر خواهد بود. البته ترامپ که تا چند ماه پیش بیش از ۲۰ هزار دروغ گفته، با بیان این دروغ ها، ظرف ماه های اخیر دروغ هایش را بسیار افزایش داده است.

چهارم- تأکید بر این که او قصد دارد به یک «توافق منصفانه» با جمهوری اسلامی دست یابد، نیز دروغ بودن مدعای او را نشان می دهد. او توافق قبلی را که شدیدترین محدودیت های تاریخ و تبعیض های غیر منصفانه را بر ایران تحمیل کرد، فاجعه خواند و پاره کرد. پس روشن است که منصفانه مد نظر او چه معنایی دارد.

پنجم- دولت ترامپ »غیر نُرمال ترین دولت تاریخ آمریکا» است و اکثر آمریکایی ها قصد دارند تا در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ با عدم رأی به او، یک دولت نرمال را بر سر کار بیاورند. البته اگر الیگارشی آمریکا اجازه دهد. در انتخابات ۲۰۱۶ نیز ترامپ انتخابات را با ۳ میلیون رأی کمتر باخت، اما با الکترال کالج- که فقط و فقط در آمریکا وجود دارد و در کلیه دموکراسی ها رهبران سیاسی بر اساس اکثریت آرای تک تک افراد انتخاب می شوند، نه نظامی منسوخ که شکست خورده را به جای پیروز می نشاند- برنده انتخابات شد. کاملاً ممکن است که بایدن ۵ میلیون رأی بیشتر از ترامپ بیاورد و باز هم بازنده اعلام شود. این معجزه الکترال کالج آمریکا است.

ششم- نیویورک تایمز ۷ سپتامبر ۲۰۲۰ در گزارشی مفصل از آلمان نشان داد که کلیه نئو نازی های آلمان و طرفداران نظریه توٓطئه در آلمان، الگویشان دونالد ترامپ است و او را الگوی خود به شمار می آورند. راست افراطی در تمام دنیا به دنبال رهبرانی چون ترامپ است. یعنی: نژاد پرست، دروغگو، ضد زن، وابسته به بنیادگرایان دینی آخرالزمانی، و غیره و غیره. بی جهت نیست که نازی های آلمان مهمترین طرفداران ترامپ هستند و به سفارت آمریکا در آلمان رجوع کرده و خواستار دیدار با ترامپ شده اند.

هفتم- خامنه ای منتظر می ماند تا نتیجه انتخابات آمریکا روشن شود. اگر جو بایدن پیروز شود و به برجام باز گردد، راه مذاکرات بعدی در مورد مسائل مورد اختلاف گشوده خواهد شد. آنان نیز مانند اکثریت مردم آمریکا در انتظار شکست این دولت «غیر نرمال» هستند.

هشتم- اما اگر ترامپ پیروز شود، دو احتمال وجود دارد:

الف- مقاومت و عدم مذاکره. تحریم ها رشد اقتصادی سالانه با میانگین ۵ درصدی ایران را به رشد اقتصادی منفی ۶ تا ۸ درصد در سه سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کاهش داده است. تورم ۹ درصدی ایران را به تورم ۳۰ تا ۵۰ درصدی افزایش داده است. برآورد صندوق بین المللی پول این است که سال آینده( ۲۰۲۱) ایران رشد نیم درصدی را تجربه خواهد کرد. اما وضعیت اقتصادی خراب است و روز به روز بدتر خواهد شد.

ب- مذاکره با ترامپ برای توافق جدید.

نهم- فرض کنیم ترامپ رئیس جمهور باقی خواهد ماند. فرض کنیم خامنه ای مجوز مذاکره با ترامپ را صادر کند. فرض کنیم دولت ترامپ و دولت جمهوری اسلامی به یک توافق جدید هسته ای- موشکی- تسلیحاتی دست یابند. هیچ یک از این فرض ها محال نیستند. در این صورت جمهوری اسلامی نیز مانند «متحدان غیر دموکراتیک آمریکا» نرمال خواهد شد.

دهم- ترامپ نه نسبتی با دموکراسی و حقوق بشر دارد، نه دنبال این نوع مسائل در جهان است. اگر چه به ادعای ترامپ هدف تحریم های فلج کننده- که فقط و فقط کمر مردم ایران را شکسته – کشاندن جمهوری اسلامی به پای میز مذاکره است، اما کلیه تحلیلگران جدی آمریکایی می گویند که هدف تحریم ها سرنگونی جمهوری اسلامی از طریق فشار بر مردم و شوراندن آنان علیه جمهوری اسلامی است.

فرض کنیم دولت ترامپ در این زمینه موفق شود. در آن صورت، دولتی که این همه زحمت کشیده، چه گروهی را در ایران بر سر کار خواهد آورد؟

پاسخ: راست افراطی وابسته به خود را. آنان هیچ نسبتی با دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، عدالت، کثرت گرایی، و…ندارند.

 

برای نگرشی وسیع تر به مسائل ایران و خاورمیانه، به فیلم های زیر در کانال یوتوپ اکبر گنجی بنگرید:

( جمهوری اسلامی را نمی خواهیم، اما چرا رژیم از راه انقلاب سرنگون نشده است[۱] )

( جمهوری اسلامی سرکوبگر باید برود، موانع ۱۴ گانه ی انقلاب در ایران چیست؟[۲] )

( «انقلاب شناسی» و «انتقام گیری» دو مانعِ انقلابِ علیه حکومتِ فاسدِ جمهوری اسلامی اند[۳] )

( بدون سازماندهی، رهبری، گفتار بسیج کننده و آلترناتیوِ ممکن، انقلاب رخ نمی دهد[۴] )

( تهدیداتِ عملیِ آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی علیه موجودیتِ ایران؛ مانع وقوع انقلابند[۵] )

( کلنگی کردن خاورمیانه و آشی که برای ایران پخته اند[۶] )

( اگر اسلحه نخرید، ایران اهریمنی کل خاورمیانه را ۱۲ دقیقه ای فتح خواهد کرد[۷] )

( قطع بازوهای «اختاپوس ایران» کافی نیست، باید سر آن را قطع کنیم[۸] )

( نُرمال سازی ایران به روش آمریکایی[۹] )

( کلنگی کردن یمن برای پادشاهی بن سلمان، تجارت تسلیحات و قطع بازوی ایران[۱۰] )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *