ارسال انبوه پیامک «کشف حجاب» به شهروندان همزمان با گسترش واکنش‌ها به اعدام نوید افکاری

By | ۱۳۹۹-۰۶-۲۵

شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی، از جمله چهره‌های هنری و مذهبی شامل مردان و زنان، می‌گویند در روزهای اخیر پلیس امنیت اخلاقی برای آنها پیامک احضار و اخطار به دلیل «کشف حجاب» ارسال کرده است؛ برخی کاربران نیز به همزمانی این اقدام با گسترش واکنش‌ها به اعدام نوید افکاری اشاره کرده‌اند.

مرتضی روحانی، مدیر انتشارات «ترجمان»، روز یکشنبه ۲۳ شهریور تصویری از پیامک دریافت‌شده‌اش را در توییتر منتشر کرد و با توجه به روحانی بودنش نوشت: «‏آقا من نمی‌دانستم عمامه از سر برداشتن هم کشف حجاب حساب می‌شه. بگذریم از اینکه خدا می‌دونه من خیابان اندرزگو نبودم!»

در متن این پیامک‌ها، پلیس امنیت اخلاقی به دریافت‌کنندگان درباره «جرم کشف حجاب در خودرو» اخطار داده و از آنها خواسته است با در دست داشتن مدارک هویتی و مالکیتی ظرف مدت ۱۰ روز به این پلیس مراجعه کنند.

امید نعمتی، خواننده گروه «پالت»، نیز تصویر مشابهی را در اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت در حالی این پیام را دریافت کرده که در قرنطینه به سر می‌برد.

امیر سیدین،‌ روزنامه‌نگار، در توییتر ‌اشاره کرد همسرش از دریافت‌کنندگان این پیامک بوده؛ در حالی که خودروی او «عملا گوشه پارکینگ خوابیده،‌ آنقدر روش خاک نشسته که عملا تا نشوریمش امکان رانندگی وجود نداره.»

بر اساس گزارش‌ها، به نظر می‌رسد ارسال انبوه این پیامک در یک روز صورت گرفته است. در میان دریافت‌کنندگان نیز شهروندان محجبه، چهره‌های فعال اجتماعی و روحانی وجود دارد.

پیش از این نیز یک بار جلیل محبی،‌ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر که روحانی است، گفته بود چنین پیامکی را دریافت کرده است.

ارسال «پیامک اشتباه» قبلا از سوی خبرگزاری ایرنا، رسانه رسمی دولت ایران، و همچنین مقام‌های قضایی و انتظامی مورد اشاره و تایید قرار گرفته است.

شهریورماه ۱۳۹۸ غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی در همین موضوع گفته بود: «ممکن است در جایی اشتباه شود و آنها [پلیس] نیز می‌پذیرند و باید بپذیرند.»

اسماعیلی اشاره کرد به پلیس گفته شده «مواردی که اشتباه رخ می‌دهد اشتباه خود را بپذیرند.»

خردادماه امسال نیز حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ،‌ تایید کرد امکان ارسال اشتباه این پیامک‌ها وجود دارد.

همزمانی با واکنش‌ها به اعدام نوید افکاری

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی، از جمله شراگیم زند روزنامه‌نگار، همزمانی ارسال انبوه این پیامک‌ها با خبر اعدام نوید افکاری را با هدف «تحت‌الشعاع» قرار دادن واکنش‌ها دانسته‌اند.

کاربری به نام مسعود عابد در همین زمینه نوشته است: «‏از تغییر جنسیت فروتن تا ارسال فله‌ای اس‌ام‌اس کشف حجاب، هر کاری کردند تا حواس مردم از ⁧‫نوید‌ افکاری‬⁩ پرت شه و زهر موج و واکنش‌ها رو بگیرند، روش‌های جدیدی رو دارن امتحان می‌کنند برای هدایت و جهت‌دهی افکار عمومی.»

یک کاربر توییتر نیز نوشته با وجود اینکه مادرش در پی احضار به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کرده و با درخواست ماموران شماره ملی‌اش را در فهرستی ثبت کرده، اما مامور به او گفته: «برو حالشو ببر، پاک میشه.»

درباره ابعاد حقوقی این مساله علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری،‌ در توییترش نوشته جریمه افراد و توقیف خودرو با عنوان کشف حجاب «رسما اعمال مجازات بدون تشکیل محکمه و امکان دفاع» است.

او این اقدام را صدور حکم دانسته که تنها در صلاحیت دادگاه به شمار می‌رود.

ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *