اعلام رسمی وضعیت قرمز کُرونا در سراسر ایران؛ ۲میلیون خوزستانی در معرض کُرونا؛ حمله «زائرین اربعین» به نیروهای مرزبانی!

By | ۱۳۹۹-۰۶-۲۸

-با شناسایی ۱۳ کارمند مبتلا به کُرونا در یک فروشگاه زنجیره‌ای در سمنان این واحد تجاری تعطیل شد.
-با وجود شیوع گسترده کُرونا در استان خوزستان، زائران «اربعین» به مرز شلمچه هجوم برده‌ و با مأموران مرزبانی درگیر شدند.
-سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در صفحه اجتماعی خود نوشت: «هم‌اینک بیش از دو میلیون نفر از مردم خوزستان در شش شهر دارای وضعیت بسیار پرخطر کُرونا سکونت دارند.»
-ایرج حریرچی، ایران را کشوری توصیف کرد که چند ماه است مرگ و میر بالای ۱۰۰ نفر در روز دارد و با امواج متعدد کُرونا روبروست و در یک «دریای مواج» قرار دارد!

افزایش شمار ابتلا کودکان به کُرونا

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت در یک برنامه تلویزیونی وضعیت قرمز کُرونا را بطور رسمی در سراسر ایران اعلام کرد و گفت که دیگر رنگ‌بندی کُرونا معنایی ندارد. وی وضعیت کُرونا در استان قم را «شبه‌انفجاری» خواند.

ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت شامگاه پنجشنبه ۲۷شهریورماه ۹۹ در یک برنامه خبری تلویزیونی بطور رسمی اعلام کرد که سراسر ایران در وضعیت قرمز و در حال هشدار کُرونا قرار دارد و دیگر رنگ‌بندی کُرونا قرمز، زرد و سفید معنای ندارد.

معاون وزیر بهداشت هشدار داده که اگر روند ابتلای کنونی ادامه پیدا کند، آمار مرگ بر اثر کُرونا به ۴۵ هزار نفر خواهد رسید.

وی وضعیت برخی شهرها از جمله قم را «شبه‌‌انفجاری» و «نگران‌کننده» توصیف کرد که از ۱۰ بستری روزانه به ۱۶۰ نفر بستری رسیده‌اند.

ایرج حریرچی ایران را کشوری توصیف کرد که چند ماه است مرگ و میر بالای ۱۰۰ نفر در روز دارد و با امواج متعدد کُرونا روبروست و در «یک دریای مواج» قرار دارد!

حریرچی وضعیت کنونی کشور را به نسبت ۱۷ فروردین‌ماه(اوج‌گیری کُرونا در موج اول) با افزایش ۱۰درصدی مبتلایان روبرو دانست.

در حالی ‌که مدارس باوجود انتقادهای گسترده بازگشایی شده و اخبار ابتلا و مرگ‌ و میر دانش‌آموزان و کادر مدارس منتشر می‌شود، حریرچی می‌گوید موارد ابتلا و مرگ ‌و میر اعلام شده به پیش از بازگشایی مدارس مربوط است، چرا که موارد سرپایی ۵ تا ۷ روز، موارد بستری ۲ تا سه هفته و مرگ‌ و میر ۴ تا شش هفته پس از ابتلا بروز پیدا می‌کند.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه کُرونا ایدئولوژی ندارد و ضرورت هم نمی‌شناسد، گفته است، ۱۴ میلیون نیم دانش‌آموز و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر کادر مدرسه و راننده سرویس و پدران و مادران، یک پنجم جمعیت کشور را در برمی‌گیرند و در صورتی‌ که دستورالعمل‌ها رعایت نشود، کودکان می‌توانند به عامل انتقال قابل توجه ویروس کُرونا تبدیل شوند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت امروز جمعه ۲۸ شهریورماه، بر اساس معیارهای قطعی تشخیص اعلام کرد که در شبانه‌روز اخیر ۳۰۴۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده است.

از این تعداد مبتلا، ۱۵۹۳ نفر در بیمارستان‌ها بستری شدند و حال ۳۸۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ وخیم گزارش شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، اکنون شمار کل مبتلایان به ویروس کُرونا در ایران به ۴۱۶ هزار و ۱۹۸ نفر رسید.

از دیروز تا ظهر امروز، ۱۴۴ بیمار مبتلا به کُرونا جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جانباختگان این بیماری در کشور به ۲۳ هزار و ۹۵۲ نفر رسید.

با وجود اعلام وضعیت سراسری قرمز توسط معاون اول وزیر بهداشت، سخنگوی وزارت بهداشت دوباره استان‌های قرمز و در وضعیت هشدار را تفکیک‌شده اعلام کرد. به گفته‌ی وی، ۱۳ استان تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین بطور مجموع پانزده استان‌ آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

لاری سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفته بود، تنها به فاصله‌ی یک هفته، شهرهای در وضعیت قرمز از ۸۸ شهرستان به ۱۰۹ شهرستان افزایش یافته‌اند و شهرستان‌های وضعیت هشدار از ۹۰ شهرستان به ۱۰۷ شهرستان رسیده است.

بر اساس گزارش‌های پراکنده رسانه‌ها در حوزه شیوع کُرونا، زهره رستمی معلم ۲۷ ساله‌ی اهل گناوه بر اثر ابتلا به ویروس کُرونا درگذشت. این معلم مدرسه که در دو هفته گذشته بر اثر ابتلا به این ویروس کُرونا بستری بود، شب گذشته در یکی از بیمارستان‌های شهر بوشهر درگذشت.

به دلیل وضعیت قرمز شهرستان بجستان استان خراسان رضوی و شیوع کُرونا در مدارس، مدرسه‌هایی که مبتلا داشته‌اند، به مدت ۱۴ تا ۱۵ روز تعطیل اعلام شدند.

در شهرستان خمین در استان مرکزی نیز طبق اعلام اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر حوادث دانشکده علوم پزشکی خمین، تعداد تماس‌های مردم برای انتقال به بیمارستان، پس از شیوع ویروس کُرونا «شش برابر» شده است.

قاسم شریفی رییس کمیته بازرسی و ارزیابی ستاد مقابله با کُرونا استان سمنان امروز از ابتلای ۱۳ نفر از کارکنان یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کُرونا خبر داده است. او گفته که ابتلای این افراد به کُرونا طی بازرسی سرزده مشخص شده و در نهایت دستور به تعطیلی این فروشگاه داده شده است.

بر اساس این گزارش، به دلیل شیوع کُرونا در استان سمنان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و اتاق اصناف، موظف به بازرسی میدانی روزانه و مستمر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای این استان شده‌اند.

این امر گویا به دلیل پنهانکاری مسئولان واحدهای تولیدی و خدماتی و عدم گزارش ابتلای کارکنان‌ به کُرونا صورت گرفته است.

در خراسان جنوبی که در وضعیت قرمز قرار دارد، ۸ دانش‌آموز مبتلا به کُرونا شناسایی شده. با این حال، محمد دهقانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می‌گوید با ردیابی مشخص شده که این دانش‌آموزان داخل مدرسه کُرونا نگرفته‌اند.

تبریز نیز از شهرهای با وضعیت قرمز است و به گفته‌ی حریرچی، از آمار روزانه کمتر از ۴۰ بستری به روزانه ۱۶۰ بستری رسیده است.

با اضافه شدن شهرهای اهواز و شوشتر اکنون شش شهر در استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

فرهاد ابول‌نژادیان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در صفحه اجتماعی خود نوشت: «هم‌اینک بیش از دو میلیون نفر از مردم خوزستان در شش شهر دارای وضعیت بسیار پرخطر کُرونا سکونت دارند.»

این در حالیست که با بسته‌شدن مرز ایران و عراق در آستانه «اربعین» ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌دهد عده‌ای از کسانی که برای راهپیمایی «اربعین» قصد عبور از مرز را داشتند با مأموران مرزبانی درگیر شده‌اند.

آنگونه که کانال خبری «عصر جنوب» نوشته، در روزهای گذشته صدها نفر از زائرین پیاده‌روی «اربعین» با وجود اینکه عراق مرزهایش را بسته و ورود زائران را ممنوع کرده، ولی موانع را شکسته‌اند و وارد مرز شلمچه شدند!

بر اساس این گزارش، نیروی انتظامی اعلام کرده که زائرین حضور یافته در‌ مرز شلمچه به شهرهای خود بازگردانده شدند!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *