اسناد تازه از نقش بانک استاندارد چارترد بریتانیا در دور زدن تحریم‌های ایران

By | ۱۳۹۹-۰۶-۳۱

اطلاعات منتشر شده در پایگاه «‌بازفید» که شامل مجموعه‌ای از اسناد محرمانه دولتی درباره پولشویی و سایر تخلفات مالی در کشورهای مختلف جهان است نشان می‌دهد بانک استاندارد چارترد بریتانیا صدها میلیون دلار برای شرکت‌های مظنون به دور زدن تحریم‌های ایران دستکم تا سال ۲۰۱۷ تراکنش مالی انجام داده است.

بانک بریتانیایی استاندارد چارترد پیشتر به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین قوانین ضد پولشویی در بریتانیا، مجموعا ۱/۱ میلیارد دلار جریمه شده بود. این بانگ ضمن عذرخواهی از «‌نقض قوانین و نارسایی در کنترل‌» قول داده بود که بعد از سال ۲۰۱۴ چنین تراکنش‌هایی نداشته است.

اسناد منتشر شده در پایگاه «‌بازفید» ۲۵۶۵ سند را افشا کرده که عمدتا مربوط به فعالیت‌های مشکوک مالی است. برای این پرونده افشاگری نام «FinCen» انتخاب شده است.

بر اساس برخی دیگر از این اسناد، بانک اچ‌اس‌بی‌سی حتی پس از این که از کلاهبرداری برخی مشتریان خود مطلع شده به آنها اجازه داده میلیون‌ها دلار در کشورهای مختلف جهان منتقل کنند.

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد چگونه بانک های بزرگ به مجرمان اجازه داده‌اند پول‌های کثیف را در سراسر جهان جابجا کنند.

این پرونده ها از سوی پایگاه «‌بازفید» به دست آمده و آن‌ها را با کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیق (ICIJ) و ۴۰۰ روزنامه نگار در سراسر جهان به اشتراک گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *