سه عضو کانون نویسندگان ایران به خاطر مخالفت با سانسور زندانی می شوند

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۴

سه عضو کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی روی هم به پانزده سال و شش ماه زندان محکوم شده اند شنبه پنجم مهر ماه در دایرۀ اجرای احکام حاضر می شوند.

بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان (مهابادی) سه عضو کانون نویسندگان ایران که به خاطر مخالفت با سانسور به بیش از پانزده سال زندان محکوم شده اند.کانون نویسندگان ایران

همین دایره در تیرماه گذشته اجرای حکم را تا تاریخ پنجم مهر ماه به تعویق انداخته بود.

با شیوع گستردۀ ویروس کووید١٩ در کشور و زندان های آن به ویژه با فرارسیدن فصل سرما، ابتلاء به این بیماری جان این سه نویسنده را در صورت زندانی شدن شدیداً تهدید می کند.

قاضی محمد مقیسه رئیس شعبۀ ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در اردیبهشت ماه سال گذشته هر یک از این سه نویسنده را به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به شش سال زندان محکوم کرد. مصادیق و مستندات این اتهامات انتشار نشریۀ داخلی کانون نویسندگان، مشارکت در تدوین کتاب تاریخچۀ کانون نویسندگان و بیانیه های آن و حضور در مراسم سالگرد دو تن از قربانیان قتل های زنجیره ای، محمد جعفر پوینده و محمد مختاری و همچنین حضور در مراسم سالمرگ احمد شاملو بوده است.

رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن این اتهامات را بهانه خوانده و گفته اند که دلیل اصلی محکومیت آنان مخالفت با سانسور و دفاع از آزادی بیان است.

دادگاه تجدید نظر حکم بدوی رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین را تأئید کرده و حکم کیوان باژن را یک سال و شش ماه کاهش داده است. به این ترتیب این سه نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران جمعاً به پانزده سال و شش ماه زندان محکوم شده اند.

رضا خندان پژوهشگر و منتقد ادبی نویسندگی را در سال ١٣۵٧ آغاز کرد و از میان آثار وی می توان به این عناوین اشاره نمود : «بچه‌های محل»، «از کوزه همان برون تراود که در اوست»، مجموعه هفت جلدی «داستان‌های محبوب من» و «دانه و پیمانه» (دو کتاب اخیر با همکاری علی‌اشرف درویشیان نوشته شده اند). «جنگ رازی» و مجموعۀ ١٩ جلدی «فرهنگ افسانه‌های مردم ایران» (با همکاری علی‌اشرف درویشیان) از دیگر آثار رضا خندان هستند. او از سال ١٣٧٧ به عضویت کانون نویسندگان ایران در آمد و پنج دوره عضو هیئت دبیران آن بوده است.

بکتاش آبتین شاعر و فیلمساز، کار ادبی را در دهه‌ی ٧٠ خورشیدی آغاز کرد. او تاکنون پنج دفتر شعر منتشر کرده است که عبارتند از «و پای من که قلم شد نوشت برگردیم»، «مژه‌ها چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»، «شناسنامه‌ی خلوت»، «پتک» و «در میمون خودم پدر بزرگم».

کیوان باژن نویسنده و روزنامه‌نگار در دهه‌ی ٧٠ خورشیدی داستان‌نویسی را آغاز کرد. «دیروز تا بی نهایت صفر…!» (رمان)، «از پشت دیوارهای خاکستری» (مجموعه داستان) و «در کوچه های اضطراب» (مجموعه داستان) عناوین برخی آثار او هستند. کیوان باژن در دهه‌ی ٨٠ خورشیدی به کانون نویسندگان ایران پیوست و دو دوره به عضویت هیئت دبیران آن انتخاب شد.
ناصر اعتمادی, رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *