چهره روز؛ علی بابایی کارنامه، نماینده ای که کارگری نکرده اما با لباسش ژست می گیرد کیست؟/ کارگری که مدعی است در تهران خانه ندارد اما همزمان عضو هیات مدیره چند شرکت است!

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۵
علی بابایی کارنامی نماینده مجلس یازدهم در جلسات علنی و برخی نشست‌ها با لباس کارگری حاضر می‌شود و خود را فردی معرفی کرده که در مجامع کارگری، کار کرده و نماینده آنهاست. سوابق او اما نشان می‌دهد که در تمام شرکت‌هایی که به موضوع کاغذ و چوب مرتبط است، رییس هیات مدیره، مدیر عامل یا عضو هیات مدیره‌ است.

رویداد۲۴: تا مجلس دهم علیرضا محجوب و طیف‌های نزدیک به او مدعی نمایندگی جریان کارگری ایران بودند، چهره‌هایی همچون حسین کمالی و علی ربیعی نیز در احزاب و دولت فعالیت مشابه محجوب را پیش می‌بردند؛ چهره‌هایی که معمولا در حوادث مهم کارگری کشور همچون هفت تپه سکوت می‌کردند یا آنکه واکنش منفعلانه‌ای نسبت به برخوردهای امنیتی با کارگران داشتند. اگر در مجلس دهم علیرضا محجوب با شمایل کارگری در پارلمان حاضر می‌شد، حالا در غیاب او علی بابایی کارنامی نماینده ساری این وظیفه را به عهده گرفته و خود را نماینده جامعه کارگری ایران می‌داند.

بابایی کارنامی روز هم افتتاح مجلس و هم در جلسات دیگر با لباس کارگری مخصوص یک شرکت کاغذی در صحن مجلس حاضر شد. او به خبرگزاری‌های اصولگرا گفته «٢٢سال در مجامع کارگری، کار کردم و نماینده کارگران و مدیر کل اداره کار بودم. به این صنف بزرگ تعلق خاطر دارم چه این نوع لباس بپوشم، چه نپوشم. این لباس را پوشیدم تا کارگران مملکت بدانند من یک کارگر هستم. ما می‌توانیم گفتمان‌های متعددی که به مجلس راه پیدا کردیم را رصد کنیم و پیام آن را به مخاطبین‌مان و جامعه هدف برسانیم.»

اینکه چرا بابایی کارنامی خود را نماینده جریان کارگری خوانده، موضوع جالبی برای برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز بود. در رزومه علی بابایی، سابقه مدیریت در کارخانه‌ها و شرکت‌های متعددی آمده است، اما به سوابق کارگری او اشاره‌ای نشده است.

او مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان مازندارن، قائم مقام و عضو هیات مدیره موظف شرکت محصولات کاغذی لطیف، قائم مقام و عضو هیات مدیره موظف شرکت چوب و کاغذ ایران و معاون منابع انسانی شرکت چوکا بوده است.

بابایی البته سابقه عضویت در خانه کارگر را دارد و مثل سایر اعضای موثر این نهاد، با نظر مساعد ربیعی در دوران وزارت او، در شرکت‌های شستا در پوزیشن مدیریت قرار گرفته بودند. البته این تعدد مسئولیت‌های دولتی و قرار داشتن در ده‌ها شرکت وابسته به دولت موجب نشده او از کار در بخش خصوصی هم اجتناب کند. بگذارید سوابق کارگری بابایی کارنامی را بررسی کنیم:

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم، از خرداد سال قبل در شرکت حمل و نقل و باربری قارن ساری عضو هیات مدیره بوده است. یکی دیگر از شرکت‌هایی که نماینده مردم ساری افتخار عضویت در هیات مدیره آن را دارد، شرکت پرشیا صنعت مازندران است. نکته جالب اینجاست که دقیقا همان آدرسی که این شرکت در آن ثبت شده است، محل چند شرکت دیگر هم هست: شرکت‌هایی مثل خدمات بیمه‌ای پویا تدبیر کارآفرین، گردشگری سالاردره، فرا کود آلی مازندران، سرمایه‌گذاری کارکنان صنایع چوب و کاغذ مازندران، بازرگانی ارژن کاغذ، و سرانجام فرهنگی ورزشی آسایش صنایع چوب و کاغذ مازندران.

نکته جالب درباره این شرکت‌ها این است که به صورت کاملا اتفاقی، شرکت‌های وابسته به چوب و کاغذ هستند که تخصص آقای نماینده نیز محسوب می‌شود و در یک آدرس مشغول به فعالیت هستند.

پیدا کردن ارتباط معنادار بین این شرکت‌ها و برخی حامیان علی بابایی کارنامی در مازندران دشوار نیست. اما کار دشوار پوشیدن لباس کارگری توسط فردی است که در ده‌ها شرکت مسئولیت مدیریتی داشته است. رفتاری که بدون شک ناشی از تفکر پوپولیستی این نماینده است. پیش از این مصطفی میرسلیم نیز با لباس کارگری نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده بود. میرسلیم حضو حزب موتلفه است که ریشه تاسیس آن به هیئت‌های موتلفه اسلامی بازاریان در دهه ۴۰ باز می‌گردد. او هم در رفتاری متناقض لباس کارگران را می‌پوشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *