سازمان ملل: ایران موتورهای آلمانی مخفیانه خریداری شده را برای ساخت پهپادها در اختیار حوثی‌ها گذاشته است

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۵
یک گروه تحقیقاتی سازمان ملل متحد در تازه ترین پژوهش خود به این نتیجه رسیده که جمهوری اسلامی ایران موتورهای ویژِۀ هواپیماهای کوچک (مدل) را برای استفاده در پهپادهائی که تاکنون به هدف‌های متعددی در خاک عربستان سعودی حمله کرده‌اند، در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده است.

حملۀ حدود ده فروند پهپاد به تاسیسات «بقیق» و «خریص» متعلق به شرکت نفتی دولتی آرامکو در شرق عربستان سعودی حمله کردند ـ روز شنبه ۱۴ سپتامبر ٢٠١٩/۲۳ شهریور ١٣٩٨ 

 این موتورهای پروانه‌ای و دو سیلندری با نام  3W-110 i B2 از سوی یک شرکت آلمانی به شرکتی ظاهرا یونانی فروخته و از طریق آتن به تهران ارسال شده است. موتورهای مذکور به طور معمول در هواپیماهای مدلی مورد استفاده قرار می‌گیرند که حداکثر ٢ متر طول و ٢٠ کیلو وزن دارند و از راه دور هدایت می‌شوند.

به گزارش تارنمای رادیو تلویزیون جنوب غربی آلمان، کارشناسان سازمان ملل متحد اکنون کشف کرده‌اند که این موتورها در سلاح‌های کشنده‌ای که در اختیار و مورد استفادۀ حوثی‌ها قرار گرفته کار گذاشته شده‌اند.

تازه‌ترین حمله پهپادها به عربستان

روز هفدهم سپتامبر امسال ترکی المالکی فرمانده نیروهای ائتلاف عربی در جنگ یمن در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که بار دیگر یک پهپاد در مناطق مرزی یمن و عربستان سعودی به وسیله دفاع هوائی عربستان خنثی شده است. سه روز بعد یک پهپاد دیگر حوثی‌ها یک روستای مرزی عربستان سعودی را به موشک بست و ۵ تن را مجروح کرد. اکنون مدت‌ها است که تقریبا هرروز کانال‌های تلویزیونی عربستان سعودی از حمله پهپادها گزارش می‌دهند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل متحد این پهپادها را همان موتورهای آلمانی به پرواز در می‌آوردند که از طریق آتن به تهران حمل شده و از آنجا به یمن انتقال یافته‌اند. یمن از ۵ سال پیش درگیر جنگ داخلی خونین میان شیعیان حوثی و دولت مرکزی است. حوثی‌های تحت پشتیبانی جمهوری اسلامی، دولت عبدربه منصور رئیس جمهوری یمن را به رسمیت نمی‌شناسند. ربه منصور مورد حمایت ائتلاف عربی و در صدر آن عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.

جنگ نیابتی ایران و عربستان

تارنمای رادیو تلویزیون جنوب غربی آلمان در گزارش خود می‌نویسد: «در حالی که ائتلاف عربی تحت هدایت عربستان و امارات متحده به لحاظ تجهیزات جنگی از سوی غرب حمایت می‌شود، ایران حوثی‌ها و شبه نظامیان وابسته به آن‌ها را مورد پشتیبانی قرار می‌دهد. جمهوری اسلامی از جمله پهپادهائی را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد که صدها کیلومتر برد پروازی دارند و می‌توانند بمب حمل کنند».

گروه کارشناسان سازمان ملل که مسئولیت نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت را به عهده دارند، در گزارش سال ٢٠٢٠ خود تصریح کرده‌اند: «حوثی‌ها در سال ٢٠١٨ برای نخستین بار نوع تازه هواپیماهای بدون خلبان موسوم به UAV – X  یا uncrewed aerial vehicle را مورد استفاده قرار دادند که دارای دوربینی برای مسیریابی هوائی یا ظرفیت حمل بمبی ١٨ کیلوئی است».

کارشناسان با بررسی یک پهپاد سقوط کرده کشف کردند که موتور پروانه‌ای ساخت آلمان در آن نصب شده است. این موتورها را شرکت سهامی واینهولد در شهر هاناو آلمان می‌سازد. موتورهای مذکور از دهه هشتاد میلادی برای هواپیماهای مدل ساخته می‌شوند و هرکدام ١٣٠٠ یورو قیمت دارند. قدرت این موتورها ١٢ اسب بخار است.

با این که شماره سریال موتور سائیده شده بود، کارشناسان توانستند آن را بازسازی کنند. تحقیقات نشان داد که قطعات آن بخشی از یک سفارش بوده‌اند که در سال ٢٠١۵ به شرکت 3 W International داده شده است. این شرکت مسئولیت فروش تولیدات شرکت آلمانی همنام خود را در سطح جهان به عهده دارد.

در ماه ژوئن سال ٢٠١۵ یک شرکت یونانی ۴٢ موتور با برد پروازی ١٢٠٠ تا ١۵٠٠ کیلومتر و سرعت ٢٠٠ تا ٢۵٠ کیلومتر سفارش داد. برد پرواز این موتورها به حوثی‌ها امکان می‌داد که از محل استقرار خود در یمن، ریاض، دوحه و دوبی را هدف بگیرند.

مثلث یونان، ترکیه و ایران

اسنادی که کارشناسان سازمان ملل متحد در اختیار دارند نشان می‌دهد که ۴٢ موتور مذکور روز ٢٢ ژوئن ٢٠١۵ از آلمان به آتن و ده روز بعد  به وسیله خطوط هوائی ترکیه از آتن به تهران انتقال یافته است. کارشناسان سازمان ملل بر این عقیده‌اند که موتورها بعدا از سوی جمهوری اسلامی در اختیار حوثی‌ها قرار گرفته که پهپادها را با دست می‌سازند.

اکنون با انتشار گزارش تحقیقاتی کارشناسان سازمان ملل، شرکت یونانی کهAviation  Eurowings  نام دارد به نقض تعهدات خود در برابر قوانین آلمان متهم شده است. این مقررات خریداران مواد و قطعات دو منظوره در سراسر اتحادیه اروپا را موظف می‌کند که آن‌ها را در اختیار خریداران خارج از اتحادیه اروپا قرار ندهند. مسئول بخش فروش شرکت آلمانی ادعا کرده که هنگام فروش موتورها در سال ٢٠١۵ هیچ ردپائی از ایران در معامله وجود نداشته است. مدتی بعد نیز درخواست سفارش دیگری به این شرکت رسیده که با تذکر سازمان امنیت داخلی آلمان پذیرفته نشده است.

پهپادهای متنوع حزب‌الله و حوثی‌ها

تارنمای شبکه تلویزیونی آلمان در گزارش خود می‌افزاید: «در حال حاضر حوثی‌ها و گروه‌های دیگر مثل حزب‌الله پهپادهای مختلفی را در اختیار دارند که یا در ایران ساخته شده‌اند و یا قطعات آن‌ها از ایران به محل حمل شده است». «جیسن جی» که به صورت مخفیانه در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس با سرویس‌های اطلاعاتی غرب همکاری می‌کند گفته است که هزینه تولید پهپادهای مدرن به صورت عمده از سوی قطر تامین می‌شود. قطر تنها کشور عربی نزدیک به ایران است که از چندسال پیش از سوی عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی تحریم شده است.

از سویس تا چین در امر توسعه پهپادها

کارشناسان سازمان ملل متحد گفته‌اند که ایران برای ساختن پهپادها تنها از موتورهای آلمانی استفاده نکرده، بلکه محرقه سوخت هلندی، موتورهای هیدرولیکی سویسی، واحدهای هدایت کننده چینی، سنجنده‌های فشار روغن آلمانی و چشم‌های الکترونیکی ایتالیائی را نیز مورد استفاده قرار داده است.

امید نوری پور سخنگوی ایرانی تبار حزب سبزهای آلمان در گفت و گو با تلویزیون آلمان خواستار کنترل دقیق تر صادرات شده و گفته است: «روند توسعه پهپادها نشان می‌دهد که ما ناخواسته  سرگرم انتقال تکنولوژی مدرن به ایران هستیم. کنترل ضعیف صادرات ما، در نهایت باعث شده است که جنگ یمن با هزاران قربانی همچنان ادامه یابد».

این نخستین بار نیست که شرکت‌های آلمانی به فروش موتور یا قطعات هواپیماهای بدون خلبان به ایران متهم می‌شوند.

نیروی هوائی جمهوری اسلامی ایران در سال ٢٠١٠ اعلام کرد که پهپادهای جنگی مدرن خود را با موفقیت آزمایش کرده است. در همان سال، دادستان عالی آلمان یک شرکت آلمانی مستقر در ایالت راینلند فالتس را به اتهام صدور موتورهای هواپیماهای کوچک به ایران تحت تعقیب قرار داد. مدیر شرکت بعدا گفت که احتمال دارد موتورها به صورت غیرقانونی از طریق دوبی به ایران حمل شده باشند.

روز بیستم فوریه سال ٢٠١٣ نیز اشپیگل آنلاین گزارش داد که دادستان فدرال آلمان علیه یک بازرگان ایرانی / آلمانی به خاطر ارسال موتورها برای پهپادهای جنگی به ایران شکایت کرده است. براساس این گزارش، قطعات ارسالی از طریق همدست متهم در ایران فروخته می‌شده است.
جواد طالعی – برلن ,رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *