موج سوم کُرونا مرگبارتر و بیماران بدحال بیشتر؛ تعطیلی ۷روزه‌ی مدارس و دانشگاه‌ها و ممنوعیت اعلام آمار دانش‌آموزان مبتلا!

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۸

-استاندار تهران از احتمال اعمال محدودیت‌های بیشتر در تهران خبر داد.
-حریرچی وضعیت قم و تهران را بیش از دیگر مناطق وخیم اعلام کرد و گفت که نگران وضعیت تهران هستند!
-ستاد کُرونا مجوز تعطیلی را به استانداری‌ها در زمینه مدارس و دانشگاه‌ها داده است.
-معاون ستاد کُرونا می‌گوید بخش عمده‌ای از مردم در خانه بستری هستند و آنها که به بیمارستان می‌آیند عمدتا بدحالند.
– حمیدرضا رحیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آمار مبتلایان و فوتی‌های کُرونا در میان دانش‌آموزان ضمن ابراز بی‌اطلاعی گفته است: «ضمنا وزارت خانه اعلام کرده است راجع به این موضوع صحبت نشود. در حوزه اختیارات من نیست آمار بدهم آمار فوتی را فقط وزارت بهداشت می‌تواند بدهد.»

روز یکشنبه ۶ مهرماه سخنگوی وزارت بهداشت از مرگ ۱۹۵ بیمار دیگر مبتلا به کُرونا در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد که شمار کل جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور را به ۲۵ هزار و ۵۸۹ نفر افزایش داده است.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از مرگ ‌۱۹۵ تن در طول ۲۴ ساعت اخیر در ایران بر اثر ابتلا به کُرونا خبر داد که آمار کل قربانیان کُرونا را به ۲۵ هزار و ۵۸۹ تن افزایش داده است.

به گفته‌ی وی، ظرف این مدت بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۳۶۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۳۷۷ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۴۶ هزار و ۴۴۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین از وخامت حال، ۴۰۵۹ نفر از بیماران مبتلا به کُرونا در بخش‌های ویژه مراقبتی خبر داده است.

سیما سادات لاری شمار تعداد افراد بستری و شیوع کُرونا را در استان‌های کشور بالا ارزیابی کرد و گفت: «تعداد شهرستان‌های قرمز کُرونا در کشور از ۱۰۹ به ۱۵۸ شهرستان رسیده است.»

اکنون فقط استان سیستان و بلوچستان با خطر متوسط کُرونا مواجه است و باقی استان‌ها (۲۶ استان) بجز استان‌های فارس، هرمزگان، کردستان و خوزستان همگی در وضعیت قرمز قرار دارند. وضعیت استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و چهار محال بختیاری هم از هشدار به وضعیت قرمز تغییر یافته است.

همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کُرونا، در شهرستان‌های قرمز برخی اماکن مثل دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، مساجد، مصلا‌ها، مراکز تفریحی آبی و استخرهای سرپوشیده، باشگاه‌های بدنسازی، سینما و تئاتر، موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کافه، قهوه خانه، باغ وحش و شهربازی، محدودیت‌هایی برای مدت یک هفته اجرا خواهد شد.

به گفته‌ی سیما لاری، این محدودیت‌ها با هماهنگی موردی با وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و روسای حوزه‌های علمیه نیز انجام می‌شود.

در این میان، حمیدرضا رحیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص آمار مبتلایان و فوتی‌های کُرونا در میان دانش‌آموزان ضمن ابراز بی‌اطلاعی گفته است: «ضمنا وزارت خانه اعلام کرده است راجع به این موضوع صحبت نشود. در حوزه اختیارات من نیست آمار بدهم آمار فوتی را فقط وزارت بهداشت می‌تواند بدهد.»

وزارت آموزش و پرورش تا کنون گزارشی در رابطه با دانش‌آموزان مبتلا به کُرونا که از ۱۵ شهریور به مدرسه رفته‌اند، منتشر نکرده است.

videoشامگاه روز شنبه ۵ مهرماه نادر توکلی معاون درمان ستاد ملی مبارزه با کُرونا استان تهران در یک برنامه تلویزیونی وخامت حال بیماران مبتلا به کُرونا را به نسبت موج اول و دوم شدیدتر ارزیابی کرد. او گفت که به دلیل خودآگاهی مردم از کُرونا، بخشی از بیماران مبتلا در منزل سیر درمان را طی می‌کنند و مشاوره تلفنی از بیمارستان‌ها می‌گیرند.

به گفته‌ی معاون درمان ستاد کُرونای تهران، اما بیمارانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، در وضعیت حاد بیماری قرار دارند و «نسبت بیماران با حال وخیم در این دوره بیشتر است.»

وی باوجود اینکه پیشتر بارها بیمارستان‌های تهران اعلام کردند که ظرفیت پذیرش بیمار ندارند، گفت که شمار تخت‌های بستری و مراقبت‌های ویژه کافی است.

استاندار تهران نیز از احتمال وضع قوانین محدودکننده در تهران خبر داده است. انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران گفته است: «قطعا برای مقابله با کُرونا در تهران به چابک‌سازی و کم کردن تراکم و اعمال محدودیت‌ها نیاز داریم. هر شخص که از ماسک استفاده نکند خدمتی دریافت نخواهد کرد و هر کارمندی هم که موارد را رعایت نکند، جریمه می‌شود.»

وی خواستار تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، قهوه‌خانه‌ها، تالارها و مکان‌های عمومی دیگر شد تا «با توجه به شیوع بیماری‌های دیگر در فصل پاییز بتوانیم در کنترل بیماری کُرونا موفق باشیم.»

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت دیروز یکشنبه ۶ مهرماه از تعطیلی یک هفته‌ای مدارس و دانشگاه‌ها «با صلاحدید مسئولان استانی» خبر داد که «تعطیلی سایر اماکن همچون ورزشگاه‌ها، باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها و تالارها و برگزاری مراسم گوناگون هم مسئولان استانی، مستقل تصمیم‌گیری خواهند کرد.»

حریرچی تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان موج سوم کُرونا را بیش از موج اول و دوم گزارش کرد که استان‌های تهران و قم، بیشتر بروز پیدا کرده است.

معاون کل وزیر بهداشت تعداد فوتی‌ها در برخی استان‌ها را «بی‌سابقه و خیلی بیشتر از حدنصاب‌های قبلی» اعلام کرد: «بر اساس آمار هفته گذشته، متوسط هر ۷ دقیقه یک نفر به علت کُرونا فوت می‌کند».

حریرچی استان تهران را موضوع و محور اصلی نگرانی‌ها توصیف کرد: «زیرا تهران از تجمع و ترددهای بالایی برخوردار است و تاثیر فراوانی بر سایر استان‌ها می‌گذارد پس امکان بازگشت تعطیلی‌ها در تهران بسیار بیشتر از سایر استان‌ها است.»

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در چند ماه اخیر در حال تجربه آمار فوتی بالای ۱۷۰ نفر هستیم، افزود: «احتمال وقوع فوتی‌های بالاتر هم بارها اعلام شده، اما بیشترین نگرانی ما درباره مدارس و دانش آموزان کشور است که با ایجاد فضای مجازی شاد از یک سو و حضور فیزیکی ۱۰ درصدی دانش‌آموزان در کلاس درس، ‌بخش اعظم نگرانی ما رفع شده است.»

وی با اشاره به کاهش استفاده از ماسک به زیر ۵۰ درصد گفت: «در حال حاضر به علت مسائل اقتصادی در سراسر دنیا، حد جریمه افرادی که از پوشش ماسک استفاده نمی‌کنند به ندادن خدمت در اداره‌ها و فروشگاه‌ها خلاصه شده است.»

معاون کل وزارت بهداشت افزود: «اعمال کسر از حقوق به دستگاه مربوط و تصمیم‌گیرنده واگذار شده، اما تجربه نشان داده است که این میزان از جریمه کافی نیست و بر اساس تصمیم رئیس جمهور قرار است دستورالعمل جدیدی از هفته آینده اعلام و اعمال شود.»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *