اختلاف دیدگاه دونالد ترامپ و بایدن در برابر ایران و توافق هسته‌ای

By | ۱۳۹۹-۰۷-۰۹

نخستین مناظره تلویزیونی دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

نخستین مناظره تلویزیونی رقبای انتخابات ریاست جمهوری آبان ماه، سه‌شنبه شب به وقت آمریکا بین نامزدهای دو حزب عمده سیاسی برگزار می‌شود.

دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه در انتخابات نوامبر سال ۲۰۱۶ توانست هیلاری کلینتون از حزب دموکرات را شکست دهد و به کاخ سفید راه یابد.

وی جهت انتخاب دوباره در این مقام برای یک دوره چهارساله دیگر، باید با جو بایدن از حزب دموکرات و معاون سابق ریاست جمهوری مبارزه کند.

دو رقیب در موارد متعددی، از جمله در حوزه بهداشت و درمان، اقتصاد، سیاست خارجی، مهاجرت، مالکیت اسلحه و اصلاح پلیس، تفاوت نظر دارند.

تعامل واشینگتن با دیگر کشورها و رویکرد آن در برابر نهادها و توافق‌های بین‌المللی، برای مخاطبان غیرآمریکایی از اهمیت بالاتری برخوردار است. به ویژه آینده توافق هسته‌ای ۲۳ تیر ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با ایران، اهمیت زیادی نه تنها برای مردم ایران، بلکه برای کشورهای منطقه و جهان دارد.

دونالد ترامپ که از ابتدا مخالف مذاکرات هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران بود، پس از ورود به کاخ سفید از توافق حاصل از آن مذاکرات خارج شد.

او برجام را «فاجعه‌بار» توصیف کرده بود و معتقد است که باید توافق جدیدی حاصل شود که برنامه هسته‌ای، برنامه موشکی و رفتار منطقه‌ای ایران را دربر گیرد.

عدم‌موافقت تهران با مذاکره دوباره بر سر فعالیت‌های هسته‌ای خود، واشینگتن را وادار به اعمال دوباره تحریم‌هایی که پس از برجام لغو شده بودند کرد.

ناظران معتقدند ایران و طرف‌های باقی‌مانده در برجام، برای تصمیم‌گیری در مورد گام‌های بعدی، منتظر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده‌اند.

دونالد ترامپ چهارم مهر در فلوریدا گفت که ایران خواهان توافق است، اما باید بداند مذاکره بعد از انتخابات، بر سر یک توافق بسیار سخت‌تر خواهد بود.

جو بایدن معاون باراک اوباما، که توافق هسته‌ای با ایران در دولت او حاصل شد و از آن به عنوان پیروزی دیپلماسی یاد کرد، کاملا نظر متفاوتی دارد. او می‌گوید در صورت پیروزی در انتخابات امسال، به برجام بازخواهد گشت، اما خواستار مذاکره برای اصلاح یا تقویت آن توافق خواهد شد.

وی اواخر شهریور در یادداشتی در وب‌سایت سی‌ان‌ان نوشت: «دیپلماسی تحت رهبری آمریکا پنج سال پیش به توافقی منتهی شد که زمان دسترسی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را به دست کم یک سال افزایش می‌داد، اما با خروج آمریکا از توافق وعدم پایبندی ایران به تعهداتش، این دوره به چند ماه کاهش یافت.»

جو بایدن در ادامه تاکید کرد که اگر ایران بار دیگر توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ را دقیق و کامل رعایت کند، ایالات متحده نیز به عنوان نقطه شروع مذاکرات بعدی، بار دیگر به آن توافق خواهد پیوست.

مناظره، امشب رأس ساعت ۹ شب سه‌شنبه به وقت شرق ایالات متحده و با میزبانی کریس والاس مجری باسابقه شبکه فاکس نیوز برگزار خواهد شد.

مناظره‌های رقبای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سه نوبت برگزار می‌شود. مناظره دوم ۱۵ اکتبر و مناظره سوم ۲۲ اکتبر برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *