چارلی وایمرز نماینده سوئد در پارلمان اروپا : شمارش معکوس برای جمهوری اسلامی آغاز شده است

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۳

– گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا که چارلی وایمرز از اعضای آن است دسامبر گذشته  با صدور قطعنامه‌ای سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران را محکوم کرد.
– چارلی وایمرز همچنین در هفته‌های گذشته به استفاده از پرچم جمهوری اسلامی از سوی ‌سی‌ان‌ان و در خبری مربوط به اعدام نوید افکاری واکنش نشان داد.
– ما باید از قانون ماگنیتسکی [تحریم ناقضان حقوق بشر] برای جلوگیری از رشد اسلامگرایان و افزایش نخبگان رژیم ایران در اروپا استفاده کنیم. اصول و ایدئولوژی اسلامگرایان نفرت‌انگیز است. اتحادیه اروپا همچنین نیاز به تحقیق در مورد مساجد تندرو شیعه در اروپا دارد چرا که بسیاری از آنها در جهت منافع جمهوری اسلامی کار می‌کنند.

چارلی وایمرز

چارلی وایمرز سیاستمدار سوئدی و نماینده سوئد در پارلمان اروپا در ماه‌های گذشته مواضع محکمی در مقابل جمهوری اسلامی گرفته و از مردم معترض در ایران حمایت کرده است.

او نوامبر ۲۰۱۹  همزمان با اعتراضات سراسری آبان در ایران در نطقی خطاب به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا گفت: «خانم موگرینی بجای کرنش به آخوندها و ادامه توافق شکست‌خورده هسته‌ای که فقط به رژیم ایران کمک می‌کند، باید روحیه مردم ایران را تقویت کند.»

او در بخش دیگری از نطق خود گفت: «ما اروپایی‌ها از صمیم قلب به مردم شجاع ایران می‌پیوندیم و فریاد می‌زنیم، «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم، نمی‌خوایم.»

گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا که چارلی وایمرز از اعضای آن است دسامبر گذشته  با صدور قطعنامه‌ای سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران را محکوم کرد.

این قطعنامه سرکوب معترضان در آبان ۹۸ را «خشن‌ترین سرکوب معترضان در چهل سال اخیر» و قطع سراسری اینترنت در ایران را «نقض آشکار آزادی بیان» توصیف کرد.

این قطعنامه که حمایت همه گروه‌های سیاسی این پارلمان را به همراه داشت از جمهوری اسلامی خواسته بود بازداشت‌شدگان و زندانیان سیاسی بدون قید و شرط آزاد شوند و حقوق مردم ایران برای برگزاری تجمعات اعتراضی و آزادی بیان از سوی نظام به رسمیت شناخته شود. این قطعنامه همچنین خواستار تحقیقات مستقل درباره جنایات آبان و محاکمه مسئولان این فجایع شده بود.

چارلی وایمرز همچنین در هفته‌های گذشته به استفاده از پرچم جمهوری اسلامی از سوی ‌سی‌ان‌ان و در خبری مربوط به اعدام نوید افکاری واکنش نشان داد.

چارلی وایمرز با پین پرچم شیروخورشید نشان ایران

او با انتشار توئیتی با محکوم کردن این اقدام و انتشار تصویری از پرچم ملی شیروخورشید ایران که از سوی مخالفان جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته می‌شود ، نوشته بود که «ما به تلاش برای متقاعد کردن قانونگذاران اتحادیه اروپا برای فشار بر آخوندها ادامه خواهیم داد؛ بطوری که روزی خواهیم دید که ایرانیان آزادیخواه قادرند پرچم دیگری را در خیابان‌های تهران به اهتزاز درآورند.»

کیهان لندن درباره چگونگی حمایت اتحادیه اروپا از اعتراضات مردمی در ایران و همچنین روابط اقتصادی و سیاسی کشورهای این اتحادیه با مقامات جمهوری اسلامی گفتگو کرده است.

– آقای وایمرز، شما از جمله سیاستمداران اروپایی هستید که همواره در کنار مردم معترض در ایران ایستاده‌اید. گروه محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا، سال گذشته قطعنامه‌ای درباره سرکوب خشن مردم معترض در ایران صادر و از جمهوری اسلامی خواست حقوق مردم ایران برای برگزاری اعتراضات و داشتن آزادی بیان را به رسمیت بشناسد. این قطعنامه همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا تحقیقات مستقل در مورد اعتراضات را آغاز کند. این لایحه در ۱۹ دسامبر تصویب شد. لطفا درباره این موضوع ما را به‌روز می‌کنید.

-این قطعنامه که توسط گروه سیاسی من آغاز شده، بیانگر موضع پارلمان اروپا است و همچنان پابرجاست. من و همکارانم همچنان به بیان نکات مختلف منعکس شده در قطعنامه در روابط خود با سایر نهادهای اتحادیه اروپا، کشورهای عضو و رژیم ایران می‌پردازیم.

– این روزها در ایران، معترضانی که در آبان ۹۸ و دی‌ماه ۹۶ به خیابان‌ها رفتند و دستگیر شدند، با مجازات‌های طولانی زندان و اعدام روبرو هستند. نوید افکاری و مصطفی صالحی دو معترض بودند که در هفته‌های گذشته اعدام شدند. در همین حال، سفر محمدجواد ظریف به پنج کشور اروپایی لغو شد. موضع اتحادیه اروپا در قبال جنایات جمهوری اسلامی بطور مشخص چیست؟

– موضع اتحادیه اروپا و دولت سوئد در قبال ایران اسفناک و کاملا نامتناسب است. مورد نوید افکاری را در نظر بگیرید. آیا اتحادیه اروپا سعی کرد جلوی کشتن او را بگیرد؟ چرا سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا (EEAS) اقدامی انجام نداد؟ محکوم کردن اعدام پس از وقوع آن کافی نیست. آیا اتحادیه اروپا خواستار تحقیق مستقل در مورد قتل وی خواهد شد؟

– فکر می‌کنید از دید دولت‌های اروپا، روابط تجاری بین کشورهای اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی بر وضعیت حقوق بشر و سرکوب شدید معترضان در ایران اولویت دارد؟

– بله، کاملا. پول حرف اول را می‌زند! رژیم ایران سود بسیاری زیادی از اروپا می‌برد و ما نمی‌توانیم این اجازه را به آن بدهیم که از مزایای این تجارت بهره‌مند شود؛ جمهوری اسلامی از یکسو تهدیدی واقعی برای مردم ایران و از سوی دیگر تهدیدی جدی برای ثبات و شکوفایی خاورمیانه است.

اگر اتحادیه اروپا آنطور که ادعا می‌کند نسبت به حقوق بشر متعهد است باید بطور مداوم علیه سرکوب خشونت‌آمیز شهروندان ایرانی از سوی جمهوری اسلامی صحبت کند.

این موضوع برای اتحادیه اروپا مهم است که به شدت بر اصول خود پافشاری کرده و در کنار مردم ایران در برابر خشونت بایستد و رژیم فاسد ملایان را مسئول بداند.

– سیاست‌های ضد مهاجرتی اتحادیه اروپا پناهندگان را تحت تأثیر قرار داده؛ اما از طرف دیگر می بینیم که مقامات جمهوری اسلامی و سایر اسلامگرایان به راحتی به کشورهای اروپایی نفوذ کرده و دارای تجارت، اقامت و تابعیت هستند. نظر شما در این‌باره چیست؟

-ما باید از قانون ماگنیتسکی [تحریم ناقضان حقوق بشر] برای جلوگیری از رشد اسلامگرایان و افزایش نخبگان رژیم ایران در اروپا استفاده کنیم. اصول و ایدئولوژی اسلامگرایان نفرت‌انگیز است. اتحادیه اروپا همچنین نیاز به تحقیق در مورد مساجد تندرو شیعه در اروپا دارد چرا که بسیاری از آنها در جهت منافع جمهوری اسلامی کار می‌کنند.

– شما به تازگی در توییتی با انتشار تصویر پرچم ملی ایران نوشتید مطمئن هستید معترضان آزادیخواه به زودی این پرچم را در خیابان‌های ایران به اهتزاز در می‌آورند. آیا به عقیده شما جمهوری اسلامی در عرصه بین‌الملل به چنان وضعیت نامطلوبی رسیده که پیروزی معترضان در ایران نزدیک باشد؟

– من کاملاً معتقدم که شمارش معکوس برای جمهوری اسلامی آغاز شده است. شکاف‌های پیکره‌ی نظام در حال گسترش هستند و اکنون نمی‌توانیم فشار بر جمهوری اسلامی را کاهش دهیم. من معتقدم رژیم ایران از بحران حیاتی خود کاملاً آگاه است؛ در غیراینصورت نیاز نبود آنها چنین روش‌هایی برای سرکوب خشن مخالفان در داخل و خارج از ایران در پیش بگیرند.

– آیا چشم‌اندازی درباره اینکه اتحادیه اروپا بجای ایستادن کنار جمهوری اسلامی، کنار مردم ایران بایستد وجود دارد؟

– تا زمانی که کشورهای عضو اتحادیه اروپا نگاه ساده‌لوحانه خود به رژیم کنونی ایران را ادامه دهند، امید زیادی ندارم. چگونه می‌توان انتظار داشت که اروپا در کنار مردم ایران بایستد در صورتی که به یک تمایز غلط بین به اصطلاح دو بال «سیاسی» و «نظامی» حزب‌الله لبنان معتقد است!

هنگامی که اتحادیه اروپا ماهیت واقعی جمهوری اسلامی و تهدید اسلامگرایی را پذیرفت، می‌توان انتظار داشت که بجای ایستادن در کنار رژیم ایران، در کنار مردم ایران قرار بگیرد.
روشنک آسترکی , کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *