کمبود نان در ارومیه به خاطر هجوم مردم یا تجارت پرسود آرد؟

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۷

صف نانوایی‌های ارومیه طولانی شده است. مردم می‌گویند کمبود نان به خاطر ‌آن است که نانوایی‌ها آرد را در بازار می‌فروشند. نانوایی‌ها می‌گویند مردم بیش از نیاز می‌خرند. مسئولان می‌گویند هیچ مشکلی نیست.

خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه ۱۵ مهر (ششم اکتبر) در گزارشی نوشت که “مشکل نان در ارومیه به حدی رسیده که حتی برخی افراد با استفاده از نرم افزار موبایلی “دیوار” ۱۰ قرص آن را به قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می رسانند”. بنا بر همین گزارش مشکل نان به خاطر شایعه‌ای مبنی بر کاهش سهمیه آرد به ویژه در ارومیه و برخی دیگر از شهرهای آذربایجان غربی به وجود آمد.

به محض پخش این شایعه صف های طولانی در مقابل نانوایی‌ها “به ویژه نانوایی های لواش پز” کشیده شد.  یکی از اهالی ارومیه به خبرگزاری برنا گفته که برای خرید نان چند محله را گشته ولی حتی قفسه‌های مغازه‌هایی که تا هفته گذشته نان‌های بسته‌بندی می‌فروختند نیز خالی بوده است.

برخی مشتریان شکایت کرده‌اند که “قیمت ۵۰۰ تومان بازای هر نان در برخی نانوایی‌ها ظلم است و مردمی که غذای اصلی آنها نان است نمی‌توانند با این قیمت اقدام به تهیه عادی نان کنند”. برخی معقتدند که خود شایعه کمبود نان علت این وضع است، زیرا “بسیاری از نانوایی‌ها روال عادی پخت و عرضه نان را دارند ولی این شایعه و خبر باعث هجوم بیش از گذشته به نانوایی‌ها شده است”.

برخی دیگر از شهروندان ارومیه از کیفیت نان‌ها شکایت کرده و گفته‌اند که “روزبروز نان‌ها کوچکتر و بی‌کیفیت‌تر شده است”.

استاندار آذربایجان غربی: جای نگرانی نیست

با وجود این مسئولان می‌گویند هیچ اتفاقی نیافتاده که مایه نگرانی شود. خبرگزاری ایرنا به نقل از استاندار آذربایجان غربی نوشته مشکل از “شایعاتی” است که «توسط برخی نانوایان و افراد سودجو برای گران کردن نان در سطح شهر و فضای مجازی شکل گرفته ولی جای هیچ نگرانی نیست.»

او از مردم خواسته به شایعات توجه نکنند و «با بردباری نسبت به رفع مشکل در یکی دو روز آینده اطمینان خاطر داشته باشند.» علیرضا زارعی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی هم گفته است که هیچ تغییری به وجود نیامده که باعث کمبود نان شود. به گفته او «از مجموع ۲۹ هزار تن آرد یارانه ای و نیمه یارانه ای که به صورت ماهانه در آذربایجان غربی توزیع می شود، ۲۰ هزار تن تاکنون به شبکه تزریق شده است.»

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی تاکید کرده که هیچ کاهش سهمیه آرد در ارومیه و سایر شهرستان های آذربایجان غربی وجود نداشته «و مردم در این خصوص نگران نباشند.» او عمده مشکلات را ناشی از «بار روانی شایعات بی‌اساس» دانسته است.

فروش آرد یارانه‌ای به قیمت بازار آزاد

خبرگزاری برنا به نقل از یکی از متولیان آرد استان آذربایجان غربی نوشته است که آرد به “دو صورت یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای” به نانوایان داده می‌شود. اما چون نظارتی نیست، «برخی نانوایی‌ها با توجه به اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای با آرد در بازار آزاد، سهمیه خود را بصورت کامل با بصورت بخشی از سهمیه در اختیار دلالان قرار می‌دهند تا بدون پخت نان و صرف هزینه، سود قابل‌توجهی را تصاحب کنند.»

او با اشاره به تفاوت قیمت‌ها می‌گوید: «هر بسته سهمیه آرد ۴۰ کیلوست که با فروش آن توسط نانوایان به دلالان سودی ۳۰۰ درصدی به نانوا می‌رسد». با این حساب یک نانوا می‌تواند در ماه “۱۰ میلیون تومان سود خالص داشته باشد”. این در حالی است که فروش آرد در بازار آزاد ممنوع است.

به گفته او اداره غله به‌عنوان متولی باید به این موضوع رسیدگی کند و می‌‌پرسد: «چرا که قبلا بازرسان شورای آرد و نان وظیفه رسیدگی به وضعیت پخت نان داشتند ولی اکنون با واگذاری این وظیفه به دستگاه دیگر بازرسی‌ای از نانوایان به شکل قبل رخ نمی‌دهد.نانوایی‌ها چه می‌گویند؟»

خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از یکی از شهروندان ارومیه نوشته است که بسیاری از نانوایی ها با بستن درب نانوایی، آن را در بسته های کوچک جمع کرده و با همکاری سوپرمارکت ها به چندین برابر قیمت به فروش می رسانند و سود بسیار بیشتری نیز به جیب می زنند.

مردم انتقاد کرده‌اند که در این شرایط سخت حتی “یک ناظر هم نیامده تا نانوایی را مورد بررسی قرار دهد”. یک نفر دیگر هم گفته است که حتی جریمه نانوایی ها دردی را دوا نمی‌کند زیرا “آنان مشتاق جریمه و پلمب هستند تا سهمیه آرد خود را با خیال راحت بفروشند”.

فرماندار چه می‌گوید؟

علیرضا ملامحمدی‌زاده، فرماندار ارومیه گفته است که صف طولانی در مقابل نانوایی‌ها “بار روانی خاصی” داشته ولی “با تدابیر اتخاذ شده، در کمتر از نیم روز” مشکل حل شده و وضع نان در این شهرستان “به ثبات” رسیده است.

به گفته او هیچ کمبود نان و آردی در ارومیه وجود ندارد و سهمیه آرد نانوایی‌ها نه تنها افزایش یافته «بلکه در صورت درخواست آنان آرد اضافی نیز به واحدهای نانوایی تعلق می‌گیرد.» زمان کاری ۲۴ نانوایی‌ها نیز دو شیفته شده و «هیچ مشکلی در تامین نان مورد نیاز شهروندان وجود ندارد.»

نانوایی‌ها: مردم مقصر کمبود نان هستند

الله‌وردی حسن‌زاده، رئیس اتحادیه نانوایی‌های ارومیه از مردم سوال کرده که چرا وقتی “دولت هیچ کمبود آرد و نان”  ندارد، جلوی نانوایی‌ها شلوغ شده است؟ او تاکید کرده که «هیچ‌ گونه افزایش قیمت در نان و کمبود آرد در نانوایی‌های سطح شهر ارومیه وجود ندارد.» او به مصوبه قیمت نان در آبان گذشته اشاره کرده است که بر اساس آن «سنگک یارانه یک، ۱۰۰۰ تومان، یارانه دو، ۲۵۰۰ تومان و بربری و نان روغنی نیز براساس یارانه ۱۰۰۰ تومان و یارانه دو به قیمت ۱۵۰۰ تومان تعیین شده بود.»

حسن‌زاده اضافه کرده است که قیمت لواش نیز در سال گذشته۲۳۰ هزار تومان بوده  و در فروردین امسال تنها ۱۰ هزار تومان افزایش داشته که به خاطر افزایش هزینه‌های کرایه حمل بوده است.

به گفته رئیس اتحادیه نانوایی‌های ارومیه این شهر و حومه‌اش یک میلیون نفر جمعیت دارد و روزانه ۳۲ میلیون قرص نان در آن تولید می‌شود ولی مشکل اینجاست که «مردم نان مصرفی یک ماهشان را یک جا خریداری می‌کنند.» او انتقاد کرده است که «همشهریان پنج بسته نان و معادل ۲۳۰ قرص نان را یک جا خریداری» می‌کنند یا این که: «هر مشتری که در صف نانوایی در انتظار می‌ایستد ۸۰ قرص نان خریداری می‌کند و علت کمبود نان همین است.» او از مردم خواسته “به حد نیاز” نان بخرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *