جنگجویان سوریه به مرزهای ایران رسیده‌اند

By | ۱۳۹۹-۰۷-۱۷

ایران نگران است که جنگ قره‌باغ به جنگ منطقه‌ای جدیدی تبدیل شود

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت که استقرار معارضان سوری در نزدیکی مرزهای ایران، تحمل نخواهد شد: «مردم در سوریه لبنان و عراق با تروریست‌ها جنگیدند و ما هم مردم را یاری کردیم اکنون برای ما قابل‌قبول نیست و اجاره نمی‌دهیم تروریست‌ها کنار مرزهای ما قرار بگیرند.»

از آغاز جنگ میان ارمنستان و آذربایجان بر سر قره‌باغ در روز ۶ مهرماه، گزارش‌های متعددی از انتقال جنگجویان گروه‌های تروریستی مانند احرار‌الشام، حمزه و سلطان‌مراد منتشر شده است.

دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه بر اساس یافته‌های منابع اطلاعاتی خود اعلام کرد که تا روز ۱۰ مهر حدود ۸۵۰ نفر از این جنگجویان از طریق ترکیه به آذربایجان مستقر شده‌اند. گزارش‌های دیگری هم منتشر شده است که شمار این افراد را تا ۱۰۰۰ نفر برآورد می‌کند.

انتقال این جنگجویان در دو مرحله انجام شده است که بر اساس گزارش یک خبرنگار آمریکایی به نام لیندزی اسنل، گروه نخست پنج روز قبل از آغاز جنگ به آذربایجان رسیده‌اند.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان امروزش گفت که دور ماندن معارضان و تروریست‌هایی که در سوریه می‌جنگند از مرزهای ایران، نتیجه طرح قاسم سلیمانی بوده و اکنون انتقال آن‌ها به نزدیکی مرزهای ایران پذیرفتنی نیست: «در طول سالیان دراز جنگیدیم و شهید سردار سلیمانی در میدان جنگید برای اینکه تروریست‌ها در همان‌جا قلع‌وقمع شوند… برای ما قابل‌قبول نیست که امروز برخی به بهانه‌هایی بخواهند عده‌ای تروریست را از سوریه و جاهای دیگر به منطقه و به نقاط نزدیک مرزهای ما منتقل کنند و این لحن و لفظ با صراحت به مسئولان کشورهای همسایه آذربایجان و هم ارمنستان گفته شده است.»

اشاره حسن روحانی به گزارش‌هایی است که می‌گوید گروهی از این افراد در روستایی در دو کیلومتری مرز ایران و شهر اصلاندوز مستقر شده‌اند و مسئولیت شلیک‌های خمپاره‌ای به مناطق مرزی ایران بر عهده این افراد است.

روحانی گفت که ایران در مورد این شلیک‌های خمپاره‌ای به ارمنستان و آذربایجان هشدار داده است: «اینکه تعدادی گلوله توپ و خمپاره به خاک ایران اصابت کند، برای ما قابل‌قبول نیست  و هر دو دولت همسایه ما که با آن‌ها رابطه خوبی داریم، از جمهوری آذربایجان به‌عنوان برادر و ارمنستان به‌عنوان همسایه ما می‌خواهیم به این مسئله مهم توجه کنند.»

بحران قره‌باغ و شعله‌ور شدن جنگ سبب شده است که نیروهای مسلح ایران نیز به حالت آماده‌باش دربیایند. در روزهای گذشته ایران بخشی از نیروهای زرهی و توپخانه‌ی خود را از استان‌های شمال‌غربی به نزدیکی منطقه جنگی گسیل کرده است.

روز گذشته، علی ربیعی موضع رسمی دولت ایران را اعلام کرد و خواستار رفع اشغال از شهرهای قره‌باغ و عقب‌نشینی ارتش ارمنستان از این شهرها شد. این موضع دولت ایران در تقابل با موضع روسیه قرار دارد که در این منازعه از ارمنستان بیشتر پشتیبانی می‌کند.

روحانی نیز امروز گفت که به هر دو کشور پیشنهاد داده تا با میانجی‌گری موضوع را حل کنند چرا که ایران نگران است که این جنگ به بحرانی منطقه‌ای تبدیل شود: «خیلی باید حواسمان جمع باشد که این جنگ به یک جنگ منطقه‌ای تبدیل نشود و گسترش پیدا نکند، این افرادی که در طرفین مناقشه به آتش جنگ می‌دمند و بنزین کنار آن می‌ریزند باید توجه داشته باشند این جنگ به نفع کسی نخواهد بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *