آژانس: ذخایر اورانیوم ایران هنوز برای تولید بمب اتمی کافی نیست

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۰

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران ماهانه به حجم ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده خود اضافه می‌کند، اما هنوز به سطحی نرسیده که بتواند بمب اتمی تولید کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رافائل گروسی در گفت‌وگو با نشریه اتریشی «دی پرس» عنوان کرد، ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و حتی درجه غنی‌سازی نیز بالاتر از تعهد ایران است، اما هنوز به سطحی نرسیده که بتواند بمب هسته‌ای تولید کند.

وی در پاسخ به سوالی که آیا ایران به زمان غیرقابل بازگشت در تولید بمب هسته‌ای رسیده است، گفت: «ما در آژانس بین‌المللی انرژی به این موضوع نمی‌پردازیم. ما به حجم چشمگیر ذخایر اورانیوم، همچنین کمترین میزان اورانیوم یا پلوتونیم لازم برای تولید بمب هسته‌ای توجه داریم. ایران فعلا حجم چشمگیری از اورانیوم غنی‌سازی شده برای تولید بمب ندارد.»

جمهوری اسلامی هرگونه تلاش برای تولید بمب هسته‌ای را رد کرده و می‌گوید که این برنامه کاملا صلح‌آمیز است.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ماه گذشته منتشر شد، گفته بود ایران حجم ذخایر اورانیوم خود را به ۲ هزار و ۱۰۵ کیلوگرم رسانده، در حالی که بر اساس برجام تنها مجاز به نگهداری کمتر از ۲۰۳ کیلوگرم اورانیوم کم‌غلظت است.

همچنین ایران درجه غنی‌سازی اورانیوم را به ۴.۵ درصد رسانده، در حالی که تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۳.۵ درصد بود.

ایران قبل از برجام حتی اورانیوم را تا سطح ۲۰ درصد نیز غنی‌سازی می‌کرد، اما برای تولید بمب هسته‌ای نیاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد است.

آمریکا اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کرد. یک سال بعد، ایران در پاسخ به تحری‌مهای آمریکا و «عدم تامین منافع اقتصادی برجام توسط اروپا» از تعهدات هسته‌ای خود بر اساس برجام عدول کرد.

کشورهای باقی‌مانده در برجام از جمله روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان می‌گویند یکی از مهم‌ترین دلایل پافشاری بر حفظ این توافق، تضمین ادامه بازرسی‌های آژانس از مراکز هسته‌ای ایران است.

آژانس اخیرا از دو مرکز «مشکوک به فعالیتهای هسته‌ای پنهانی» ایران بازدید کرد.

هنوز گزارشی از نتیجه نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات از این مکان‌ها منتشر نشده‌ است، اما ایران برای بیش از یک سال درخواست آژانس برای بازدید از این مراکز را بی‌پاسخ گذاشته بود.

خبرگزاری‌های بین‌المللی، از جمله رویترز، با اشاره به این‌که برخی گزارش‌های آژانس را دیده‌اند می‌گویند، این دو سایت مشکوک که یکی «در اطراف شهرضا» در استان اصفهان و دیگری در حومه «تهران» واقع شده است، در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شدند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *