ظریف در چین: امید به کمک‌های اقتصادی و حمایت در برابر آمریکا

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۰

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، در سفر به چین با همتای چینی خود، وانگ‌ یی ملاقات کرد. به گفتۀ ظریف، برنامۀ همکاری‌های ۲۵ ساله میان دو کشور، حفاظت از برجام و همچنین مخالفت با یکجانبه‌گرایی، از موضوعات اصلی مذاکرات بوده است.

عصر شنبه ۱٠ اکتبر/۱٩ مهر، آقای وانگ یی وزیر خارجۀ چین طی دیدار با محمد جواد ظریف از ایجاد یک “بستر مناسب” برای گفتگوهای چندجانبه و کاهش تنش در خاورمیانه دفاع کرد.

هر دو طرف بدون اینکه از آمریکا اسم ببرند به شدت از “یکجانبه‌گرایی” انتقاد کردند. سایت فارسی “رادیو بین‌المللی چین” به نقل از وانگ یی می‌نویسد که پکن مخالف “قلدری یک جانبه” است. او پیشنهاد کرد که “یک بستر گفتگوی چندجانبۀ منطقه‌ای تحت عنوان حفاظت از برجام ایجاد شود”. به گفتۀ وزیر خارجۀ چین “طرف‌های ذیربط می‌توانند از این طریق مسائل امنیتی پیش روی منطقه خاورمیانه و خلیج فارس را مورد بحث و مشورت قرار دهند”.

“رادیو بین‌المللی چین” به نقل از ظریف می‌نویسد: ایران از ابتکار چین برای ایجاد یک سکوی گفتگوی چندجانبه در منطقه خلیج فارس استقبال می‌کند.

با اینحال نه رسانه‌های چینی و نه خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی هیچیک در بارۀ ماهیت این “سکو” یا “بستر گفتگو” توضیحی نداده‌اند و معلوم نیست که چه کشورهایی می‌توانند در چنین طرحی سهیم شوند.

خبرگزاری ایرنا از قول ظریف می‌نویسد که در دیدار با همتای چینی، “در خصوص تعمیق مناسبات دوجانبه و اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله، حراست از توافق هسته ای و مخالفت با یکجانبه گرایی به اجماع نظر خوبی دست یافتیم”.

موضوع قرارداد همکاری ۲۵ سالۀ ایران و چین تاکنون بحث‌های زیادی را دامن زده است. با اینحال این طرح هنوز شکلی مقدماتی دارد و تا رسیدن به مرحلۀ اجرایی باید راه زیادی را طی کند. به عقیدۀ برخی کارشناسان ایرانی، یکی از هدف‌های اصلی سفر ظریف به چین، سامان دادن به چارچوب کلی طرح همکاری‌هاست.

روزنامۀ واشنگتن پست در ارتباط با سفر ظریف گوشزد می‌کند که آمریکا به تازگی نام ۱۸ بانک ایران را به فهرست تحریم‌‌شدگان افزوده است.

وزیر خارجۀ ایران در گفتگو با همتای چینی‌اش یادآوری کرد که سال ۲۰۲۱ میلادی، پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و چین خواهد بود و این می‌تواند فرصتی باشد تا “مفهوم همکاری مشارکتی راهبردی بین دو کشور غنی‌تر  گردد.
ار.اف.ای:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *