معصومه ابتکار: سالانه ۳۰ هزار دختر زیر ۱۴ سال در ایران ازدواج می‌کنند

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۱
معاون رئیس‌جمهوری ایران در امور زنان و خانواده می‌گوید که سالانه ۳۰ هزار ازدواج دختران زیر ۱۴ سال در کشور اتفاق می‌افتد.

معصومه ابتکار می‌گوید افزایش وام ازدواج می‌تواند باعث افزایش خرید و فروش دختران و کودکان تحت بهانه ازدواج شود.

معصومه ابتکار روز یکشنبه ۲۰ مهر به لایحه اصلاح سن ازدواج اشاره کرد و گفت در قانون کنونی، کفی برای سن ازدواج نداریم، گرچه در تبصره‌ای مقید شده به نظر قاضی و رای کارشناس، اما از نظر ما مشکلات زیادی در زمینه کودک‌همسری وجود دارد که آمار ۳۰ هزار ازدواج زیر ۱۴ سال در یکسال شاهد این مدعا است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، خانم ابتکار همچنین گفت افزایش وام ازدواج می تواند به طور ناخواسته سبب شود که خرید و فروش دختران و کودکان تحت بهانه ازدواج افزایش یابد.

طیبه سیاوشی، نماینده مجلس شورای اسلامی، دی‌ماه پارسال دربارهٔ افزایش کودک‌همسری به واسطه وام ۶۰ میلیونی ازدواج گفته بود: «تعداد متقاضیان وام ازدواج برای افراد زیر ۱۵ سال…حدوداً ۹۰ برابر شده و تعداد این‌گونه ازدواج‌ها هم بسیار افزایش پیدا کرده است».

با این‌حال خانم ابتکار می‌گوید به دنبال افزایش سن ازدواج نیستیم. وی گفت «از نگاه ما، رسیدن به بلوغ فکری ازدواج کافی است اما حقیقتا زیر ۱۳ سال کودک است و تبعات زیادی از نظر جسمی و روحی روانی دارد».

لایحه «منع ازدواج با کودکان» سال ۹۷ در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی رد شد.

بر اساس شرع اسلام، سن بلوغ دختران ۹ سال تمام و پسران ۱۵ سال تمام است.

در سال‌های اخیر برخی از نمایندگان زن مجلس تلاش کردند که سن ازدواج در قوانین ایران را تغییر دهند، اما با مقاومت سایر نمایندگان و نیز روحانیون روبه‌رو شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *