گام به گام تا فروپاشی اقتصادی؛ دلار ۳۱۷۰۰ تومان؛ سکه «بهار آزادی» ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان!

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۱

– قیمت دلار در بازار آزاد به ۳۱۷۰۰ تومان و حواله دلار به ۳۱۹۰۰ رسیده است.
– قیمت هر سکه طلا تا ظهر روز یکشنبه بیستم مهرماه به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. همزمان هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۸۵ هزار تومان معامله شد.
– برخی فعالان بازار معتقدند که افزایش چشمگیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که ۱۸ بانک ایرانی را در لیست تحریم‌های ثانویه خود قرار داد.
-اما مقامات حکومتی تحریم‌های بانکی جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی را بی‌اثر و حتی تکراری خوانده‌اند و می‌گویند اتفاقی نیفتاده است. با اینهمه به نظر می‌رسد «اتفاقی که نیفتاده» نیز بر نوسانات ارزی در ایران به شدت تأثیر گذاشته است.

قیمت دلار با ثبت رکورد تازه‌ای در صرافی ملی به ۳۱ هزار تومان رسیده است. قیمت دیگر ارزها و طلا نیز افزایش یافته و هر سکه «بهار آزادی» به بیش از ۱۶ میلیون تومان رسیده است.

قیمت ارز و طلا در هفته جاری روند افزایشی را ادامه داده و در صبح روز یکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ رکوردهای تازه دیگری در این دو بازار ثبت شده است.

قیمت دلار در صرافی ملی برای نخستین‌بار به ۳۱ هزار و  ۱۴۳ تومان رسید. در بازار آزاد نیز قیمت دلار افزایش یافته و تا پیش از ظهر روز یکشنبه به ۳۱۷۰۰ تومان و حواله دلار نیز به ۳۱۹۰۰ رسیده است.

قیمت هر یورو به ۳۷۴۰۰ تومان، هر درهم امارت به ۸۶۱۰ تومان و هر لیر ترکیه به ۴۰۶۰ تومان رسیده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

در همین حال قیمت طلا نیز در بازار افزایش یافته. قیمت هر سکه طلا تا ظهر روز یکشنبه بیستم مهرماه به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید. همزمان هر گرم طلا ۱۸ عیار به یک میلیون و ۴۸۵ هزار تومان معامله شد.

محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به افزایش قیمت‌ها در بازار طلا با وجود تعطیلی بازارهای جهانی در روز شنبه و یکشنبه، گفته  افزایش قیمت طلا و سکه در نتیجه‌ی افزایش قیمت ارز رخ داده است.

به گفته کشتی آرای «هم‌اکنون بسیاری از معاملات در بازار طلا و سکه کاملاً متوقف است و فروشنده‌ها از فروش خودداری می‌کنند ولی خریدار در بازار داریم و تقاضا افزایش یافته است.»

برخی فعالان بازار معتقدند که افزایش چشمگیر قیمت طلا و ارز و دلار واکنش هیجانی بازار به اقدام جدید آمریکا بود که ۱۸ بانک ایرانی را در لیست تحریم‌های ثانویه خود قرار داد. این در حالیست که مقامات حکومتی تحریم‌های بانکی جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی را بی‌اثر و حتی تکراری خوانده‌اند.

عبدالناصر همتی درباره تحریم‌های بانکی جدید گفته است که «این اقدام آمریکا بیش از آنکه اثر اقتصادی داشته باشد، برای اهداف تبلیغاتی و سیاسی داخلی آمریکا انجام شده است.»

حمید قنبری مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی نیز مدعی شده که تحریم‌های اخیر آمریکا علیه بانک‌ها، بیشتر اثر رسانه‌ای، سیاسی و تبلیغاتی دارد و همه بانک‌هایی که نام آنها دیروز به عنوان تحریم شده، اعلام شد قبلاً هم در فهرست تحریم‌های آمریکا وجود داشتند. بنابراین اتفاق جدیدی درباره این بانک‌ها نیفتاده است! با اینهمه به نظر می‌رسد «اتفاقی که نیفتاده» نیز بر نوسانات ارز در ایران تأثیرات شدید می‌گذارد!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *