زنگ خطر کرونا در ایران؛ پیک جدید در ۱۵ استان

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۱

ظرف ۲۴ ساعت ۲۷۲ نفر بر اثر کرونا درگذشته‌اند. مقامات بهداشتی ازتداوم سیر و سفرها گلایه می‌کنند. رئیس بیمارستان سینا هشدار داد که مرگ‌ومیرها می‌تواند از کشته‌‌های جنگ بیشتر شود. تخت خالی در بیمارستان‌ها وجود ندارد.

مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، از شرایط وخیم شیوع کرونا و پر شدن ظرفیت بیمارستان‌ها خبر داد. او از مردم خواست پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و پرهیز از سفر و گشت و گذار را یک وظیفه اجتماعی بدانند.

دکتر محرز تاکید کرده که نمودار بیماری “به صورت وحشتناکی” در حال صعود است و باید طوری رفتار شود که بیمارستان‌ها امکان پذیرش بیماران را داشته باشند: «چند روز است که میزان مرگ‌های کرونایی بیش از ۲۰۰ مورد بوده و در صورت تداوم این شرایط میزان مرگ و میرها افزایش می‌یابد. متاسفانه برخی بیماران حتی به بستری شدن هم نمی‌رسند و وضعیت بسیار بحرانی است.»

طبق تازه‌ترین آمار رسمی تا ظهر روز دوشنبه ۲۱ مهر ۵۰۴ هزار و ۲۸۱ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و ۲۸هزار و ۸۱۶ نفر نیز جان‌ باخته‌اند. میزان مرگ و میر در شبانه‌روز گذشته ۲۷۲ نفر اعلام شد که یک رکورد تازه است.

ایسنا به نقل از مینو محرز نوشت: «ویروس در خرداد ماه جهش داشت و قدرت سرایتش افزایش یافت، گفت: «در حال حاضر بیماری شدیدتر نیست، اما تعداد بیماران بسیار زیاد شده است.»

رئیس بیمارستان سینا در تهران نیز اعلام کرده که سهمیه بیماران کرونایی این بیمارستان به اوج خود رسیده و کادر درمانی دیگر توان پذیرش مبتلایان را ندارد.

دکتر محمد طالب‌پور در یک برنامه تلویزیونی هشدار داد: «با ادامه این وضع به اندازه جنگ ایران و عراق کشته می‌دهیم… تمام تخت‌های ای سی یو بیمارستان ۱۰۰ درصد پر شده است و حتی یک مورد تخت خالی در بخش کرونا نداریم، اما متاسفانه بیماری رو به افزایش است و این تاسف رعایت نکردن را نشان می‌دهد.»

او تاکید کرد که راه مبارزه با کرونا، درمان در بیمارستان‌ها نیست بلکه امور بهداشتی است: «جدی گرفتن امور بهداشتی خیلی مهمتر از کار‌هایی است که در بیمارستان‌ها برای درمان بیمارانی که در انتهای خط هستند وجود دارد.»

هشدارهای مبنی بر خطرات سفر در حالی بالا گرفته‌اند که در تعطیلات اربعین، ورودی‌ مسافران به استان گیلان رشدی ۳۴ درصدی داشت. معاون دانشکده علوم پزشکی گیلان  با اعلام افزایش ۲۵ درصدی بستری‌های کرونایی در گیلان هشدار داد: «در شش روز آینده شاهد نتایج مسافرت‌های اخیر خواهیم بود.»

پیک جدید

در این میان، کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا در ایران، با تحلیل روند ابتلا در کشور در هفته منتهی به ۱۸ مهر، تغییرات صعودی در ۱۱ استان را “مختصر و باثبات” معرفی کرده است. این استان‌ها شامل قم، لرستان، سمنان، ایلام، مازندران، خوزستان، تهران، کرمانشاه، همدان، آذربایجان شرقی و اصفهان هستند.

طبق نمودار اعلامی این کمیته، در ۱۵ استان دیگر از جمله خراسان‌های جنوبی و شمالی، آذربایجان غربی، یزد، کردستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، خراسان رضوی، البرز، زنجان، کرمان، گیلان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد و بهشر، روند صعودی یا شروع پیک جدید مشاهده می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری شنبه گذشته گفته بود میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان تهران ۴۶ درصد و پایین‌تر از میانگین کشوری است و مطابق بررسی‌ها استفاده از ماسک توسط مردم در مراکز و مکان‌های عمومی ۵۹ درصد و در وسائل نقلیه عمومی ۵۰ درصد است.

دولت تمام مسئولیت افزایش شدید موارد ابتلا و مرگ در هفته‌های اخیر را به گردن شهروندان می‌اندازد و به تصمیم‌های نادرست خود در مورد بازگشایی‌ها و جلوگیری نکردن از تجمع‌ها و سفرها در ماه محرم، که به اعتقاد کارشناسان و اعتراف مسئولان بهداشتی نقش مهمی در این مسئله داشته، اشاره‌ای نمی‌کند. در وسائل نقلیه عمومی به دلیل کمبود اتوبوس و واگن مترو معمولا ازدحام به حدی است که امکان رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی ممکن نیست.

طبق طرح الزام “استفاده از ماسک از خانه تا خانه” که از شنبه ۱۹ مهر در کلان‌شهر تهران به اجرا درآمده،  افراد متخلف ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. رانندگان تاکسی در صورت عدم استفاده از ماسک، ۱۰۰هزار تومان و بابت سوار کردن مسافر بدون ماسک ۲۰هزار تومان جریمه می‌شوند. همچنین قرار شده فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات در واحدهای صنفی علاوه بر استفاده از ماسک، فقط به مراجعانی خدمت ارائه دهند که ماسک زده باشند و در غیر این صورت جریمه می‌شوند.

حسن روحانی گفته است، این افراد در مرحله اول تذکر می‌گیرند، در مراحل بعدی ۳۰۰ هزار تومان و یک میلیون تومان جریمه می‌شوند و در مرحله چهارم واحد صنفی آنها پلمپ می‌شود.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *