پیش‌بینی تازه صندوق بین‌المللی پول: رکود اقتصادی ایران کاهش می‌یابد

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۳

صندوق بین‌المللی پول با اصلاح پیش‌بینی ماه ژوئن خود برآورد کرد که همزمان با کاهش عمق رکود اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۰، اقتصاد ایران نیز ۱ واحد درصد کمتر کوچک شود و رشد آن در سال ۲۰۲۱ نیز اندکی بیشتر از ارزیابی‌های گذشته افزایش یابد.

بازار فرش تهران

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه با انتشار نسخه جدید گزارش چشم‌انداز اقتصاد جهان اعلام کرد که رکود اقتصاد جهان در سال جاری میلادی به ۴.۴ درصد می‌رسد که در مقایسه با پیش‌بینی نرخ رشد منفی ۴.۹ درصدی در ژوئن گذشته، روند غلبه بر تبعات شیوع ویروس کرونا امیدوار کننده‌تر از گذشته شده است.

بر پایه این گزارش، رونق اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ اندکی کمتر از برآورد ژ‌وئن گذشته خواهد بود و از ۵.۴ درصد به ۵.۲ درصد کاهش خواهد یافت.

گزارش صندوق بین‌المللی پول همچنین نشان می‌دهد که افزون بر آمریکا، نرخ رشد اقتصادی در منطقه یورو نیز در سال ۲۰۲۰ با افت کمتری مواجه می‌شود ولی در عین حال، رونق سال آینده میلادی در آنها پایین‌تر از ارزیابی ژوئن گذشته خواهد بود.

این گزارش حاکیست که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ از ۱ درصد پیشین به ۱.۹ درصد افزایش خواهد یافت ولی چشم‌انداز رونق اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۱ بدون تغییر نسبت به برآورد پیشین صندوق بین‌المللی پول در حد ۸.۲ درصد باقی خواهد ماند.

مطابق این گزارش، رکود اقتصادی ایران در سال جاری میلادی ۱ واحد درصد کاهش خواهد یافت و از منفی ۶ درصد پیشین به منفی ۵ درصد خواهد رسید و رشد آن در سال آینده میلادی از ۳.۱ به ۳.۲ درصد افزایش خواهد یافت.

در همین حال، برآورد این نهاد مالی نشان می‌دهد که رکود اقتصادی افغانستان از منفی ۳ به منفی ۵ درصد افزایش می‌یابد و رونق آن در سال ۲۰۲۱ از ۴.۵ به ۴ درصد کاهش خواهد یافت. با این وجود، اقتصاد افغانستان همچنان این فرصت را در سال آینده میلای خواهد داشت که سریع‌ترین رشد خود در ۷ سال گذشته را تجربه کند.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده که نرخ تورم ایران در سال ۲۰۲۰ به ۳۰.۵ درصد و در سال ۲۰۲۱ به ۳۰ درصد برسد. این در شرایطی است که همین نهاد بین‌المللی نرخ تورم افغانستان را در سال جاری میلادی را ۵.۴ و در سال آینده ۴.۸ درصد برآورد کرده است.
یورونیوز :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *