پرونده فساد اقتصادی محمدعلی پورمختار سردار اصولگرا؛ قاچاق گوشت و سیگار و «کارخانه‌خواری» با «رایحه شمیم ولایت»!

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۵

– محمدعلی پورمختار به عنوان یک سپاهی و فعال اصولگرای تندرو، همواره ژست مبارزه با فساد می‌‍گرفت و مدعی بود به دلیل پیگیری پرونده‌های تخلفات و قاچاق در کمیسیون اصل نود مجلس نهم «به شدت اذیت» می‌شده است.
– رد پای محمدعلی پورمختار در واردات گوشت و کارچاق‌کنی در کمیسیون اصل نود در پرونده‌هایی مانند پدیده شاندیز، بابک زنجانی، و ده‌ها پرونده دیگر وجود دارد.

رئیس کمیسیون اصل نود نهمین دوره مجلس شورای اسلامی که به اتهام فساد اقتصادی در زندان بسر می‌برد، توسط خیریه‌ی «رایحه شمیم ولایت» واردات گوشت و سیگار انجام می‌داده است. او همچنین با اتهاماتی در زمینخواری‌ و عدم بررسی پرونده‌های فساد اقتصادی مورد بررسی در کمیسیون اصل نود و حمایت از متخلفان روبروست.

خبر بازداشت محمدعلی پورمختار سرتیپ۲ پاسدار و رئیس کمیسیون اصل نود نهمین دوره مجلس شورای اسلامی به اتهام فساد مالی را برای نخستین‌ بار خبرگزاری فارس به نقل از نصرالله پژمان‌فر رئیس کنونی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرد و مدعی شد که پیگیری‌های این خبرگزاری نشان می‌دهد فرد بازداشت شده محمدرضا پورمختار است.

محمدعلی پورمختار متولد ۱۳۴۱ خورشیدی در لالجین استان همدان است. در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سوابقی چون جانشین فرمانده حفاظت «انصارالمهدی» غرب کشور، رئیس اداره قوانین ستاد کل سپاه، معاون قضایی و انضباطی ستادکل سپاه، معاون نیروی انسانی سازمان حفاظت اطلاعات کل سپاه، نماینده فرمانده کل سپاه در سازمان قضایی نیروهای مسلح، نماینده فرمانده کل سپاه در کمیسیون «رسیدگی به فرمان حضرت امام» راجع به منع گروه‌گرایی و نماینده فرمانده کل سپاه در هیأت عالی انضباطی سپاه (رسیدگی به تخلفات و جرائم فرماندهان) را دارد.

او که پس از سال‌ها فعالیت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نماینده راهی مجلس شورای اسلامی شد، به عنوان یک عنصر تندرو و اصولگرا و مخالف دولت روحانی شناخته می‌شد. او همچنین از جمله نمایندگان به شدت مخالف توافق با آمریکا و پیوستن به کنوانسیون مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم FATF بود و همواره نطق‌های آتشین علیه رابطه با آمریکا می‌کرد.

او درباره FATF گفته بود: «FATF نه تنها یک ساز و کار تشریفاتی است بلکه ساز و کاری دروغین است؛ کشورهای تشکیل دهنده‌ی آن چنین ساز و کاری را برای محدودیت و تحریم کردن کشورهای غیرهسمو با آنها ایجاد کردند تا نتوانند به صورت معمول به امور تجاری خود بپردازند.»

در سال ۹۵ که خبر استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه منتشر شد نیز او از جمله حامیان این اقدام بود و از روسیه به عنوان کشوری نام برد که «در کنار ایران برای مبارزه جدی با تروریست‌های تکفیری و داعش به خوبی عمل می‌کند» و لازم است تهران زمینه استفاده هواپیماهای آن کشور از آسمان ایران را فراهم کند» در حالی که بسیاری از نمایندگان چنین کاری را به صلاح نمی‌دانستند.

اکنون خبر بازداشت او به اتهام فساد اقتصادی با انجام فساد و قاچاق و پولشویی در حالی منتشر شده که محمدعلی پورمختار به عنوان یک سپاهی و فعال اصولگرای تندرو، همواره ژست مبارزه با فساد می‌‍گرفت و مدعی بود به دلیل پیگیری پرونده‌های تخلفات و قاچاق در کمیسیون اصل نود مجلس نهم «به شدت اذیت» می‌شده است.

او پس از ترک کمیسیون اصل نود در یک گفتگو مدعی شد که «من در این کمیسیون و در جریان بررسی پرونده‌ها به شدت اذیت شدم، از جمله در قضیه پرونده سیگار مالبرو [مارلبرو] که منافع خیلی‌ها را به خطر انداخت. لذا احساس کردم تقابل جدی وجود دارد و حتی تهدیداتی هم کرده بودند که البته از این بابت نگرانی نداشتم، ولی بیشتر از باب حیثیتی و رفتارهای آنها چنین تصمیمی گرفتم… در پرونده‌های زمینخواری و قاچاق فشار بیشتری بر روی ما بود؛ مثلا درباره قاچاق سیگار مالبرو [مارلبرو] ورود جدی کردیم؛ در مقابل اینها پیش آیت‌الله جنتی رفته و گفته بودند، علت اینکه ماجرای سیگارهای مالبرو [مارلبرو]‌ افشا شده، این بوده است که پورمختار از ما ۱۲ میلیارد تومان پول خواسته و ما به او ندادیم!»

اتهامات مالی علیه پورمختار پیشتر نیز مطرح شده بود اما او با رد اتهامات، علت بیان چنین اتهاماتی را ایستادگی‌ خود «درباره یک فساد اقتصادی بزرگ» قلمداد می‌کرد؛ فسادی که هیچوقت درباره آن توضیحی ارائه نکرد.

همچنین پیش از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبرهایی درباره دست داشتن او در زمینخواری‌های استان همدان منتشر شده بود. او این خبرها را نیز تکذیب کرده و مدعی شده بود که عده‌ای «هم‌قسم شده بودند» تا او رد صلاحیت شود.

یکی دیگر از اتهاماتی که درباره پورمختار مطرح شده، رسیدگی نکردن عمدی او به پرونده‌های فساد اقتصادی مطرح شده در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و یا حمایت از متهمان این پرونده‌ها بوده است.

ریاست هیئت مدیره دامداری و کشاورزی شرکت «دام رخش پارس»، نایب رئیسی هیئت مدیره شرکت «طلایه‌داران افق کانسار» فعال در حوزه معدن، عضویت در هیئت مدیره خیریه‌ی «رایحه شمیم ولایت» از جمله رد پاهایی است که از فعالیت‌های اقتصادی او مشخص شده است.

وبسایت «دیده‌بان ایران» نیز نوشته که رد پای محمدعلی پورمختار در «کارچاق‌کنی در کمیسیون اصل نود در پرونده‌هایی مانند پدیده شاندیز، بابک زنجانی، و ده‌ها پرونده دیگر وجود دارد اما دلیل اصلی دستگیری وی تبانی با مدیرکل گمرگ استان همدان و واردات ملزومات مختلف از جمله گوشت به اسم محرومین و فروش آزاد آن بوده است.»

در ادامه آمده که «این تخلفات در پوشش موسسه‌ای به نام خیریه شمیم ولایت انجام شده که جمال خشوعی مدیرکل گمرگ همدان نیز عضو هیئت مدیره آن بوده و بازداشت شده. در پرونده این تخلفات گمرکی واردات سیگار توسط ریاست کمیسیون اصل نود مجلس هم وجود دارد.»

در این خبر تأکید شده که «پورمختار با مراجعه به کارخانه‌داران شهر «بهار» همدان اعلام می‌کرده که باید برای ادامه فعالیت ۲۵ درصد سهام کارخانه را به نام او بزنند» و «یکی از دلایل اصلی رد صلاحیت وی برای مجلس یازدهم همین پرونده کارخانه‌خواری بوده است.»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *