مرغ گران‌تر شد، صف‌ نانوایی‌ها بلندتر

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۷

قیمت گوشت مرغ در برخی شهرهای ایران به حدود ۳۰ هزار تومان رسید. همزمان صف نانوایی‌ها بلند‌تر شد. مقام‌های مسئول کمبود آرد و نان را «رد» می‌کنند و می‌گویند دامداران نان را به عنوان جایگزین نهاده‌های دامی می‌خرند. رئیس مجلس هم در ادامه وعده‌های مردم‌فریبانه از همه خواست بگو مگوهای سیاسی را کنار بگذارند و برای معیشت مردم تلاش کنند.

صف نانوایی‌ها در مناطق مختلف طولانی‌تر می‌شود

خبرگزاری‌های ایران صبح یکشنبه از افزایش دوباره قیمت گوشت مرغ در برخی استان‌ها خبر دادند. مهدی دشتی، رئیس اتحادیه مرغداران در استان یزد به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: قیمت یک کیلوگرم مرغ به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است.

دولت قیمت گوشت مرغ زنده را ۱۳ هزار تومان و گوشت مرغ را ۱۷ هزار تومان در مراکز فروش تعیین کرده است. اتحادیه مرغداران اما این نرخ را نمی‌پذیرد و رئیس اتحادیه به صدا و سیما جمهوری اسلامی گفت: این نرخ جوابگوی هزینه مرغداران نیست.

قیمت مرغ در اردستان که قطب تولید گوشت مرغ در استان اصفهان مشهور است هم ۲۸ هزار تومان گزارش شد. محمدرضا باقری، رئیس اداره صمت این شهرستان بدون اینکه قیمت یک کیلوگرم گوشت مرغ در این شهرستان را اعلام کند، تائید کرد که قیمت این کالا خوراکی در اردستان ۵۰۰ تومان از سایر مناطق استان اصفهان گران‌تر است و دلیل آن را هزینه حمل و نقل اعلام کرد.

باقری کاهش عرضه به دلیل افزایش قیمت از سوی فروشندگان و افزایش قیمت نهاده‌های دامی را علت اصلی کمبود مرغ در اردستان دانست و گفت: «در حال حاضر وضعیت بازار چندان خوب نیست و بسیاری از اقلام مانند روغن یا وجود ندارد یا با افزایش قیمت روزانه مواجه است که باید برای این موضوع فکری شود».

گرانی مواد غذایی که در ماه‌های گذشته شتاب بیشتری گرفته سفره خانوار را کوچک‌تر و مواد غذایی کم‌ارزش را جایگزین پروتئین‌ها کرده است. آنطور که در هفته‌ گذشته خبرگزاری‌های دولتی از طولانی‌تر شدن صف‌ در نانوایی‌ها و کمبود نان در برخی مناطق خبر دادند.

خراسان شمالی از جمله استان‌هایی است صف نانوایی‌ها طولانی‌تر شده است. مهدی امیدوار رئیس اتاق اصناف استان دلیل این وضعیت را گرانی نهاده‌های دامی عنوان کرد و گفت: «در حال حاضر تعدادی از دامداران ارزانترین قوت که نان است را برای دام‌های خود انتخاب کرده‌اند در نتیجه یا خود و یا فردی را به نانوایی می‌فرستند که برای دام، نان خریداری کنند.»

او البته افزایش تقاضا برای نان در «مناطق حاشیه‌ای» به دلیل افزایش قیمت سایر اقلام خوراکی را هم رد نکرد:

«بالا رفتن قیمت مواد غذایی همچون گوشت، برنج، حبوبات و … سبب شده تا قوت غالب مردم استان نان شود به همین دلیل میزان خرید نان افزایش یافته است.»

قیمت برخی اقلام خوراکی از آغاز سال جاری تا بیش از دو برابر افزایش یافته است. حذف ارز وارداتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان و اختلاف نظر بانک مرکزی و واردکنندگان برای تامین ارز تعهد‌شده یکی از علل اصلی افزایش قیمت کالاهای خوراکی عنوان می‌شود. مقام‌های دولتی اما وعده کرده‌اند با تامین ارز برای کالاهایی که در گمرک «رسوب» کرده، بازار را «کنترل کنند».

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه ۲۷ مهر اذعان کرد: رکوردشکنی‌های نگران کننده قیمت ارز و تورم لجام گسیخته زندگی را بر مردم سخت کرده است؛ امروز یک کارگر برای تامین هزینه زندگی خود مجبور است هر ماه یکی از اقلام سبد مصرف خانوار خودش را حذف کند.

او از همه مسئولان خواست «روزه کار و تلاش بگیرند» و برای تقویت معاش مردم تلاش کنند.

قالیباف گفت: مجلس برای جلوگیری از کوچک شدن سفره مردم در کوتاه مدت در تلاش است با برخی طرح‌ها نظیر حمایت معیشتی برای تامین کالاهای اساسی، فشارهای وارد آمده بر مردم را جبران کند.

مجلس شورای اسلامی طرح توزیع کالابرگ یا یارانه معیشتی را در دست بررسی دارد. طرحی که مرکز پژوهش‌های همین نهاد معتقد است می‌تواند باعث افزایش پایه پولی، رشد نقدینگی و نرخ تورم شود.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *