بورس تهران ۴۶ هزار واحد سقوط کرد؛ اوراق بدهی دولتی «خریدار ندارد»

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۸
شاخص کل بورس تهران روز یکشنبه، ۲۷ مهرماه با افتی ۴۷ هزار واحدی به حدود ۱.۵ میلیون واحد رسید که نسبت به روز گذشته بیش از ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بورس تهران از نیمه مردادماه امسال تاکنون در مسیر سقوط قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، شرکت‌های عمده معدنی، پترشیمی و پالایشگاهی ایران بیشترین سهم را از افت شاخص بورس داشته‌اند.

شاخص کل بورس ایران از حدود ۵۰۰ هزار واحد در ابتدای سال به ۲ میلیون واحد در نیمه مرداد ماه اوج گرفت. بسیاری از کارشناسان «دستکاری دولت» در بورس و ایجاد حباب را عامل جهش شاخص عنوان کرده‌ بودند.

دولت برای جبران کسری بودجه امسال، برنامه ۱۰ برابر کردن فروش اموال و شرکت‌های دولتی، همچنین انتشار گسترده اوراق قرضه را داشت.

منابع در نظر گرفته شده در بودجه امسال از محل فروش اموال منقول و غیرمنقول دولت با افزایشی بیش از ۱۰ برابری نسبت به بودجه پارسال، حدود ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و گزارش‌های زیادی از دستکاری دولت در شاخص بورس برای کسب درآمد بیشتر از فروش اموال و شرکت‌های دولتی منتشر شده است.

از نیمه دوم مرداد ماه، شاخص بورس با نوساناتی رو به سقوط گذاشت و طی دو ماه گذشته ۵۰۰ هزار واحد افت کرده است.

دولت ایران همچنین در نظر داشت بخش دیگری از کسری بودجه را با فروش اوراق دولتی جبران کند.

خبرگزاری تسنیم روز یکشنبه گزارش داد بانک مرکزی تا پایان شهریورماه سال جاری ۱۶ مرحله حراج برای فروش اوراق قرضه دولتی برگزار کرد که طی آن، در مجموع نزدیک ۷۰ هزار میلیارد تومان انواع اوراق بدهی دولتی به بانک‌ها، نهادهای مالی و سایر سرمایه‌گذاران فروخته شد، اما فروش اوراق دولتی طی مهرماه به شدت سقوط کرده و در آخرین هفته عرضه تنها ۳۳۰ میلیارد تومان اوراق به فروش رفته است.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *