کیهان چاپ تهران : ۴ میلیارد و ۵٠٠ میلیون دلار ارز دولتی به اسم صادرات دریافت و در بازار سیاه فروخته شده است

By | ۱۳۹۹-۰۷-۲۹

روزنامۀ “کیهان” چاپ تهران در شمارۀ امروز خود سه شنبه ٢٩ مهر ماه به نقل از دیوان محاسبات کشور و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران نوشت که ۴ میلیارد و ۵٠٠ میلیون دلار ارز دولتی به قیمت ۴٢٠٠ تومان به اسم واردات کالاهای اساسی دریافت شده، اما، به جای واردات در بازار سیاه فروخته شده است.

به گفتۀ رئیس کل بانک مرکزی ایران بیش از هفت میلیارد دلار ارز دولتی به قیمت ۴٢٠٠ تومان به عنوان صادرات توسط ٢۵٠ نفر از جمله به اسم هفتاد کارتون خواب دریافت شده و تاکنون یک دلار از این مبلغ هم بازنگشته است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اسلامی، نیز در اینباره گفته است : “با این منابع تاکنون نه کالایی وارد کشور شده و نه این مبلغ تسویه شده است.” به گفتۀ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران این مبلغ تنها به عنوان رانت توسط عده ای تصاحب شده که به اسم “ثبت سفارش کالا” ارز دولتی دریافت کرده اند، اما، آن را در بازار آزاد می فروشند.

خود ناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، اعتراف کرده است که بیش از هفت میلیارد دلار ارز دولتی به قیمت ۴٢٠٠ تومان به بهانۀ صادرات به اسم ٢۵٠ نفر دریافت شده و تاکنون یک دلار از این مبلغ هم بازنگشته است. او سپس تأکید کرده است که ٧٠ نفر از این ٢۵٠ نفر کارتون خواب های بینوایی هستند که با استفاده از شناسنامه های آنان کارت های موقت بازرگانی جهت دریافت صدها میلیون دلار ارز دولتی صادر شده است.

“کیهان” حسین شریعتمداری همچنین نوشته است : آن دسته از کالاهایی که با ارز ۴٢٠٠ تومانی وارد کشور شده اند به قیمت دلار بازار آزاد و گاه حتی بیش از قیمت بازار آزاد به فروش می رسند.

همین منبع می افزاید که ٢١ میلیارد دلار ارز ۴٢٠٠ تومانی به همین ترتیب در سال ٩٨ به اصطلاح واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته و این مبلغ در سال ٩٩ به علت کمبود منابع ارزی به حدود ٩ میلیارد دلار کاهش یافته است.

در این بین، “کیهان” شریعتمداری تصریح کرده : عده ای هم “که کالاهای خود را با ارز ۴٢٠٠ تومانی وارد می کنند” آنها را بیشتر از قیمت جهانی به فروش می رسانند. برای نمونه، “حداکثر قیمت هر تن کنجاله سویا در بورس شیکاگو ٣٧٠ دلار است” یعنی حدود ده هزار تومان در کیلو آنهم به نرخ دلار سی هزار تومانی، در حالی که هر کیلو کنجاله سویا در داخل کشور امروز به قیمت هفده هزار تومان یعنی به ارزش هر دلار ۴۵ هزار تومان به فروش می رسد.

دیروز دوشنبه ٢٨ مهر ماه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس اسلامی ایران، در ملاقات با وزرای صنعت و کشاورزی اعتراف کرد که همانند سال ٩٧ دلار ۴٢٠٠ تومانی به نام مصرف کننده و واردات کالاهای اساسی اما “به کام دلال” اعطاء شده، آنهم در دوره ای که دولت با کمبود منابع ارزی روبرو است.

در اینباره “کیهان” چاپ تهران به نقل از علی روحانی، معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، نوشته است : در پنج ماه اول سال جاری منابع حاصل از صادرات نفت ایران کمتر از نصف ارز ۴٢٠٠ تومانی است که به صادرکنندگان یا بقول قالیباف “دلالان” داده شده است و در نتیجه بیش از نصف ارز تخصیص یافته “از ذخایر بانک مرکزی به قیمت ۴٢٠٠ تومان برداشت و به واردکنندگان داده شده است.”
رادیو فرانسه: ناصر اعتمادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *