پیشنهاد روسیه برای امنیت خلیج فارس؛ آمریکا: ایران بزرگترین تهدید برای منطقه است

By | ۱۳۹۹-۰۷-۳۰

کلی کرافت، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه ۲۹ مهرماه در جریان نشست شورای امنیت گفت که نیازی به طرح پیشنهادی روسیه برای تامین امنیت خلیج فارس نیست٬ بلکه باید ایران را وادار کرد که قطعنامه‌های این شورا اجرا کند.

روسیه مرداد سال گذشته سندی را با عنوان «مفهوم امنیت جمعی در خلیج فارس» به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد.

روسیه در ماه اکتبر سال جاری رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه ، در آغاز نشست شورای امنیت که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت، هدف سند پیشنهادی مسکو «ایجاد سازوکاری برای پاسخ جمعی به تهدیدها و چالش‌ها» است.

سفیر آمریکا با رد این پیشنهاد گفت تا زمانی که ایران ملزم به رعایت مقررات نشود٬ چنین ترتیباتی بی‌ثمر است.

کلی کرافت گفت، ایالات متحده معتقد است که ایران بزرگترین تهدید برای صلح و امنیت در خاورمیانه است. ما می‌دانیم که وقتی کشورها کنار هم می‌ایستند و با ایران مقابله می‌کنند ، جهان مکان امن تری است.

وی اضافه کرد: ما امروز با طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های بی ثبات کننده ایران ، از حمایت از گروه های تروریستی و نیابتی گرفته تا توسعه موشک‌های بالستیک در نقض قطعنامه شورای امنیت روبرو هستیم.

خانم کلی کرفت با اشاره به پیشنهاد روسیه برای ترتیبات امنیتی در منطقه خلیج فارس گفت، من فکر می‌کنم راه حل خیلی آسان‌تری وجود دارد. شورای امنیت می‌بایست شهامت نشان دهد و ایران در برابر نقض تعهدات بین المللی‌اش پاسخگو کند. و این یک واقعیت است که ایران به تعهداتش و روح تصمیمات شورای امنیت پایبند نیست.

سفیر آمریکا در ادامه به نقش ایران در جنگ یمن پرداخت و گفت ایران اقدام به ارسال تسلیحات برای شبه نظامیان حوثی قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت در تحریم تسلیحاتی را نقض می کند.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۴ در پی تصرف مناطق گسترده‌ای از خاک این کشور از جمله صنعا، پایتخت، توسط شورشیان حوثی آغاز شد.

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از بهار ۲۰۱۵ با هدف مقابله با حوثی‌ها و بازگرداندن قدرت به دولت یمن وارد این جنگ شد. با این همه حوثی‌ها هنوز اکثر شهرهای بزرگ کشور را در کنترل خود دارند.

نقش ایران در سوریه و لبنان

خانم کلی کرفت همچنین به نقش ایران در جنگ داخلی سوریه اشاره کرد و گفت که حضور نظامی ایران و گروههای شبه نظامی مورد حمایت این کشور در سوریه تهدیدی برای مردم سوریه و اسرائیل و گسترش ترور در منطقه است.

سفیر آمریکا تاکید کرد، برای برقراری صلح در سوریه، نیروهای ایران باید از این کشور خارج شوند.

خانم کرافت ادامه داد، ایران همچنان با نقض آشکار قطعنامه های ۱۷۰۱ و ۱۵۵۹ برای حزب الله لبنان اسلحه می‌فرستد.

سفیر آمریکا همچنین گفت حمایت ایران از شبه نظامیان در عراق نقض قطعنامه ۲۵۲۲ شورای امنیت و نادیده گرفتن حق حاکمیت حکومت عراق است.

وی در ادامه گفت٬ جامعه بین المللی احتیاج به یک ترتیبات امنیتی دیگر برای خلیج فارس ندارد. شورای امنیت همه ابزارهای لازم را برای پاسخگو کردن ایران را دارد. این شورا می بایست تصمیم بگیرد که این اقدام را انجام دهد.

خانم کلی کرافت همچنین به تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ۱۳ ساله ایران، تاکید کرد، آنچه آمریکا را متمایز می‌کند، این است که واهمه‌ای ندارد برای آنچه که درست می‌داند، بایستد.

۱۳ سال پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم های تسلیحاتی علیه ایران وضع کرد. در چارچوب توافق ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ در وین تحریم های بین المللی هسته ای علیه تهران تعلیق شد.

براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که برجام ضمیمه آن بود، تحریم تسلیحاتی ایران در پایان سال پنجم یعنی ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) به پایان می‌رسید.

اما وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران همچنان پابرجاست و هشدار داد که کشورهایی که به ایران سلاح بفروشند با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهند شد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *