طرح تامین کالاهای اساسی: نمایش مجلس با پول بازنشستگان

By | ۱۳۹۹-۰۸-۰۴

مجلس دوشنبه ۵ آبان جزئیات طرح تامین کالاهای اساسی را بررسی می‌کند. منابع مالی این طرح قرار است از اعتبارات سازمان تامین اجتماعی تامین شود. موضوعی که همسان‌سازی حقوق مستمری‌بگیران را دوباره به تاخیر می‌اندازد.

بازنشستگان در سال‌های اخیر بارها در اعتراض به اجرا نشدن قانون همسان‌سازی تجمع کردند. حالا بیم آن می‌رود با طرح مجلس اجرای همسان‌سازی متوقف شود.

کلیات طرح تامین کالاهای اساسی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است. در یکی از بندهای این طرح که به گفته رئیس مجلس به منظور بهبود وضعیت معیشتی مردم تصویب می‌شود، پیش‌بینی شده است ۳۳ هزار میلیارد تومان از منابعی که دولت به سازمان تامین اجتماعی تعهد کرده است، بازگردانده و برای تامین و توزیع کالاهای اساسی در قالب این طرح هزینه شود.

علی بابایی کارنامی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس و از نمایندگان نزدیک به خانه کارگر یکشنبه ۴ آبان گفت:

در این طرح پیش‌بینی شده ۱۵ هزار میلیارد تومان از سهام واگذار شده به تامین اجتماعی پس گرفته شود و ۱۸ هزار میلیارد تومان ظرفیت قانونی واگذاری باقیمانده هم منتفی شود.

دولت امسال سرانجام پذیرفت بخشی از بدهی سازمان تامین اجتماعی را با تهاتر و واگذاری سهام بنگاه‌های دولتی تسویه کند. مجموع بدهی دولت به تامین اجتماعی بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود اما تنها پرداخت حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در قالب واگذاری سهام دولت، تخفیف در فروش خوراک پتروشیمی و سایر شیوه‌های تهاتری پیش‌بینی شده است.

حال در صورت تصویب طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس بخشی از این منابع که قرار بود برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هزینه شود، از سازمان تامین اجتماعی باز ستانده می‌شود.

داوود حمیدی که خبرگزاری دولتی کار (ایلنا)، او را عضو هئیت نظارت بر سازمان تامین اجتماعی معرفی کرد، معتقد است طرح مجلس اجرای همسان‌سازی را در سال‌های آینده با مشکل روبرو خواهد کرد.

او از مجلس خواست به جای دست‌اندازی به منابع کارگران و بازنشستگان در طرح پیشنهادی تجدید نظر کنند.

یک روز قبل نیز اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری استان تهران، از تشکل‌های وابسته به خانه کارگر، در بیانیه‌ای به طرح پیشنهادی مجلس اعتراض کرد و هشدار داد: در صورت اصرار به برداشت از منابع سازمان تامین اجتماعی «جامعه کارگری حق مسلم خود می‌دانند حتی در شرایط کرونا اعتراض خود را به شکل حضوری و فیزیکی اعلام کنند».

بازنشستگان در سال‌های اخیر بارها در اعتراض به اجرا نشدن قانون همسان‌سازی و پائین بودن حقوق دوره بازنشستگی مقابل ساختمان نهادهای دولتی و مجلس تجمع کردند.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *