محمدرضا باهنر: اگر مردم بیشتری به اعتراضات آبان ۹۸ می‌پیوستند جمع کردن آن اصلاً ممکن نبود و انقلاب می‌شد!

By | ۱۳۹۹-۰۸-۰۵

-باهنر نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی در مورد اعتراضات آبان ۹۸ گفته عده‌ای شلوغ کردند، عده‌ای دیگر نیز به تماشا ایستادند، اما اگر این موضوع می‌خواست شعله‌ور شود می‌‌بایست یک میلیون آدم در تهران به خیابان‌ها می‌آمد.
-نیروهای امنیتی «توانستند آبان‌ماه را جمع و جور کنند و گرنه به سمت انقلاب یا انقلاب مخملی حرکت می‌کرد و اصلاً قابل جمع کردن نبود.»

تصویری از تظاهرات سراسری آبان ۱۳۹۸

– «کسانی که احساس می‌کنند حقشان ادا نشده و یا مطالباتشان پاسخی دریافت نکرده است یا از طرف حاکمیت ظلمی به آنها روا شده است، طبیعی است که به دنبال گوشه و جایی می گردند که مطالباتشان را مطرح کنند؛ اینها تبدیل به یکسری کینه‌ و عقده‌ها و در نهایت تبدیل به یک بشکه باروت می‌شوند».

یک سال پس از اعتراضات گسترده‌ی آبان ۱۳۹۸ که جمهوری اسلامی به شکلی وحشیانه و خونین آن را با برجای گذاشتن دست‌کم ۱۵۰۰ کشته و هزاران زخمی و گمشده و زندانی سرکوب کرد، حالا محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین  و نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی اعتراف کرده که اگر آن اعتراضات را جمع و جور نمی‌کردند انقلاب می‌شد.

باهنر در مصاحبه با خبرگزاری «ایلنا» که دوشنبه ۵ آبان منتشر شد با این ادعا که «وضعیت امنیتی کشور الحمدالله خوب است و مسائلی مثل آبان‌ماه شعله‌ور نشد» گفته: «عده‌ای شلوغ کردند، عده‌ای دیگر نیز به تماشا ایستادند، اما اگر این موضوع می‌خواست شعله‌ور شود می‌‌بایست یک میلیون آدم در تهران به خیابان‌ها می‌آمد اما مردم می‌بینند و می‌فهمند که برخی دارند امنیت کشور را بهم می‌ریزند، ممکن است تماشا کنند اما به آنها نمی‌پیوندد این بود که توانستند آبان‌ماه را جمع و جور کنند و گرنه به سمت انقلاب یا انقلاب مخملی حرکت می‌کرد و اصلاً قابل جمع کردن نبود.»

باهنر صراحتاً گفته اگر مردم بیشتری به اعتراضات پیوسته بودند اصلاً نیروهای امنیتی نمی‌توانستند اعتراضات آنها را «جمع» کنند.

خبرنگار ایلنا در این مصاحبه خواسته‌ است تا باهنر نظرش درباره حوادث آبان‌ماه ۹۸ را بیان کند. خبرنگار پرسیده «مردم چگونه باید اعتراض‌شان را بیان کنند؟» او گفته «مطالبات زیاد است… کسانی که احساس می‌کنند حقشان ادا نشده و یا مطالباتشان پاسخی دریافت نکرده است یا از طرف حاکمیت ظلمی به آنها روا شده است، طبیعی است که به دنبال گوشه و جایی می گردند که مطالباتشان را مطرح کنند؛ اینها تبدیل به یکسری کینه‌ و عقده‌ها و در نهایت تبدیل به یک بشکه باروت می‌شوند و نیاز به یک چاشنی پیدا می‌کنند تا یک جرقه زده و بشکه باروت را منفجر کند.»

باهنر با شرحی از جزئیات دلایل و اقداماتی که دولت در مورد افزایش قیمت بنزین انجام داد و ضعف‌هایی که این اقدام داشت عدم انجام اقداماتی مثل اطلاع‌رسانی در مورد سهمیه‌بندی بنزین و عدم ارائه کمک‌های معیشتی را عامل اعتراض مردم و به گفته‌ی وی «جرقه زدن بشکه باروت» دانست.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در خرداد  ۹۹ در یک برنامه تلویزیونی کشته‌شدن ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر را در اعتراضات آبان ۹۸ تأیید کرد. او گفته بود که ۸۰ درصد معترضان توسط نیروهای امنیتی حکومت و ۲۰ درصد آنان با سلاح‌های غیرسازمانی کشته شدند.

رویترز به نقل از چند مقام حکومتی جمهوری اسلامی اعلام کرد تعداد کشته‌های آبان حدود ۱۵۰۰ نفر بودند. با این حال رحمانی ‌فضلی مدعی شد «هیچ مقابله مسلحانه‌ای با مردم نشد!»

به عنوان فقط یک نمونه‌ی کاملا موثق، لیلا واثقی فرماندار شهر «قدس» (قلعه حسن‌خان) ۱۰ آذرماه ۹۸ در مصاحبه با روزنامه «ایران» اعتراف کرد در جریان اعتراضات پس از افزایش قیمت بنزین خود وی دستور شلیک به معترضان را صادر کرده است.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *