توقف موقت صادرات موتورهای پهپاد اتریشی به ایران و ترکیه

By | ۱۳۹۹-۰۸-۰۶

یک شرکت اتریشی که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ترکیه موتور پهپاد می‌فروخت، فعلا صادرات خود را قطع کرده است. ظاهرا پهپادهای حاوی این موتور در جنگ آذربایجان و ارمنستان استفاده شده است.

پهپاد “شاهد ۱۲۹” موتور اتریشی دارد

شرکت اتریشی روتاکس که از زیرمجموعه شرکت کانادایی بمباردیر است تا اطلاع ثانوی از ارسال موتور پهپاد به “کشورهایی که در باره استفاده از موتورها شفاف‌سازی نمی‌کنند” خودداری می‌کند.

به گزارش روزنامه اتریشی “استاندارد” این تصمیم را شرکت مادر در کانادا گرفته است و روتاکس از آن تبعیت می‌کند.

“استاندارد” در گزارش خود از ایران و ترکیه نام برده است. در رابطه با ایران آمده است که در پهپاد “شاهد ۱۲۹” سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران موتورهای روتاکس-۹۱۴ استفاده می‌شود.

این روزنامه پیش‌تر گزارشی در باره استفاده موتورهای اتریشی در هواپیماهای بی‌سرنشین جنگی منتشر کرده بود. رسانه‌های کانادا نیز با استناد به همین مقاله به این موضوع پرداختند و در نتیجه بماردیر را به واکنش واداشتند.

اقدامی غیرقانونی؟

به این پرسش که آیا ارسال این موتورها به کشورهایی مانند ایران یا کشورهایی که در حال جنگ هستند، اقدامی غیرقانونی به‌شمار می‌رود نمی‌توان به صراحت پاسخ داد.

برای این منظور باید ثابت شود که پهپادهای دارای موتور روتاکس کاربرد نظامی ‌دارند. درضمن موتورهای صادراتی تنها برای پهپادهای سبک و بسیار سبک ساخته شده‌اند و برای صادرات آنها مجوز دولتی ضروری نیست. علاوه بر این، کارخانه اتریشی از فروش مستقیم آنها به کشورهایی که خود پهپاد می‌سازند خودداری می‌کند.

مثلا موتورهایی را که به ترکیه ارسال شده‌اند یک شرکت ایتالیایی به آنکارا فروخته است.

البته در سال ۲۰۱۳ روزنامه اتریشی “دی پرسه” در گزارش مستندی فاش ساخته بود که ایالات متحده از پهپادهای دارای موتور روتاکس در جنگ علیه طالبان در أفغانستان و پاکستان استفاده می‌کند.

پس از آن بود که ترکیه نیز برای پهپادهای خود در جنگ با “حزب کارگران کردستان ترکیه” (پ ک ک)، گروه وابسته به کردهای ترکیه، به موتور روتاکس روآورد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *