با وجود سهمیه‌بندی جنسیتی، دختران ایرانی بار دیگر بیش از نیمی از قبولی‌های کنکور را به خود اختصاص دادند 

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۰

در حالی که در سال‌های اخیر به دستور علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران با اعمال سهمیه‌بندی جنسیتی، سهمیه پذیرش دختران در دانشگاه‌های این کشور کاهش یافته، اما بار دیگر دختران ایرانی بار دیگر بیش از نیمی از قبولی‌های کنکور را به خود اختصاص دادند.

ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش کشور روز جمعه به ایسنا گفت: زنان بیش از ۵۳ درصد صندلی های رشته های با آزمون دانشگاه ها را از آن خود کردند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: آمار پذیرفته شدگان رشته های با آزمون کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ به تفکیک جنسیت به این صورت است که زنان با آمار ۱۰۱ هزار و ۹۱۲ نفر یعنی ۵۳.۶ درصد بیشترین قبولی رشته های کنکور را از آن خود کردند. سهم مردان نیز ۸۸ هزار و ۳۶ نفر یعنی ۴۶.۴ درصد بوده است.

چند روز پیش، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تاکید کرد: ما به دلیل ماموریت ذاتی خود و تعداد رو به افزایش دختران فارغ التحصیل دانشگاهی و نیاز آنان به معیشت پایدار باید تلاش کنیم زمینه های مناسبی برای ورود این افراد به بازار کار ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، معصومه ابتکار در آیین اختتامیه طرح کمند با اشاره به همکاری معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آنچه در حال حاضر اهمیت فراوان دارد این است که دانشجویان ما بتوانند چه در دوره های مهارت افزایی و کارآفرینی و چه در قالب برنامه هایی مانند کمند با دنیای کار، اشتغال، خلاقیت، نوآوری، استارت آپ ها و بحث روز فناوری های نوین آشنا شوند تا به نوعی زمینه ورود آنان به بازار کار و فعالیت و اشتغال فراهم آید.

در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری شده تا از ورود دختران به دانشگاه‌های ایران جلوگیری شود.

این در حالی است که سهیه بندی جنسیتی برای محدود کردن ورود دختران به دانشگاه با مخالفت فعالان حقوق زنان در ایران مواجه شده است.

احمد توکلی از چهره‌های نزدیک به علی خامنه ای در باره سهمیه بندی جنسیتی در دانشگاه ها با تاکید براینکه «باید بگویم که من از سهمیه بندی جنسیتی دفاع می کنم»، گفته است:«اگر قرار باشد ترکیب جمعیتی دانشگاه ها طوری باشد که در زمانی زنان تحصیلکردهای داشته باشیم که خواستگارانی تحصیل نکرده داشته باشند، مشکلاتی به وجود خواهد آمد که کیان خانواده را تهدید می کند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *