کرونا در ایران؛ آمارهای نادقیق و زنگ خطر در پایتخت

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۳

وزارت بهداشت از مرگ ۴۲۲ بیمار کووید ۱۹ و شناسایی ۸۹۳۲ ابتلای تازه در ۲۴ ساعت خبر داد. هم‌زمان معاون ستاد مقابله با کرونا در تهران اذعان کرد که ارقام رسمی ابتلا یا درگذشت، به دلیل دو شیوه مختلف محاسبه دقیق نیستند.

طبق آمار رسمی، تا سه‌شنبه ۱۲ آبان، ۳۶هزار و ۱۶۰ نفر در ایران در پاندمی کرونا جان باخته‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت از درگذشت ۴۲۲ نفر و شناسایی ۸۹۳۲ ابتلای تازه در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. سیما سادات لاری افزود که ۵۳۷۸ نفر از مبتلایان در وضعیت حاد بیماری قرار دارند.

بیش از سه هفته است که ۲۷ استان ایران در وضعیت قرمز معرفی می‌شوند و استان‌های گلستان، فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در وضعیت نارنجی و زرد. وضعیتی که حاکی از شرایط هشدار در این استان‌هاست.

سفر به استان مازندران که از جمله استان‌های خطیر و قرمز است، از روز دوشنبه ۱۱ آبان ممنوع شده و ماموران انتظامی از ورود خودروهای فاقد پلاک بومی به شهرهای مازندران جلوگیری می‌کنند. این در حالی است که به دلیل تعطیلی میلاد در وسط هفته، سیلی از مسافر در روزهای گذشته به استان‌های شمالی سرازیر شده‌اند.

وضعیت کلان‌شهر تهران به دلیل تراکم جمعیتی، تردد فشرده و تمرکز واحدهای کسب و کار، از همه جای ایران بحرانی‌تر است.

هم‌زمان، معاون درمان این ستاد، با اشاره به تکمیل ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه  بیمارستان‌های تهران گفته است: «با توجه به افزایش تصاعدی بیماران کرونا در پیک سوم اپیدمی، بیماران جدید ابتدا در بخش اورژانس بستری می‌شوند و با خالی شدن تخت به بخش‌ها انتقال می‌یابند.»

دکتر نادر توکلی تصریح کرده که امار کنونی مبتلایان واقعی نیست و به همین دلیل نمی‌توان شمار مرگ و میرها را هم دقیق دانست. خبرگزاری ایسنا به نقل از او نوشت: «در حال حاضر مبتلایان تنها با تست پی‌سی‌‌آر و سی‌‌تی‌اسکن مثبت سنجیده می‌شوند، در حالی که بسیاری مبتلایان علایم ریوی یا علایم مشخصی ندارند… با توجه به میزان و پوشش فعلی انجام تست، آمارها واقعی نیستند.»

این مقام درمانی در توضیح موارد مرگ بیماران نیز گفته است: «در حال حاضر دو نوع فوت داریم. یکی بر اساس آزمایش پی‌سی‌آر مثبت و دیگری به صورت پی‌سی‌آر منفی و سی‌تی‌اسکن مثبت. آن که به عنوان آمار رسمی جان‌باختگان اعلام می‌شود فقط آمار فوت بیمارانی است که پی‌سی‌آر مثبت داشتند.»

او تاکید کرده که شماری از فوتی‌ها از نظر بالینی، به دلیل کرونا درگذشته‌اند اما چون از نظر تست پی‌سی‌آر، منفی بوده‌اند در آمارهای رسمی لحاظ نمی‌شوند. دکتر توکلی افزوده که آمار این دسته درگذشتگان با کسانی که پی‌سی‌آر مثبت داشته و جزو فوتی‌های کرونا محسوب می‌شوند، برابر است.

به این ترتیب و به صورتی تلویحی، معاون درمانی ستاد مقابله با کرونا در تهران، دو تا سه برابر بودن ارقام واقعی مبتلایان و درگذشتگان به نسبت آمارهای رسمی را تأیید کرد.

یک روز پیش‌تر، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران عنوان کرده بود که به دلیل تراکم بیماران در بیمارستان‌های پایتخت، مرگ و میر کرونایی در تهران تا سه هفته آینده کاهش نمی‌یابد.

یک هفته قبل، محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران هشدار داده بود که تعداد مرگ و میر کرونا در تهران به نسبت اردیبهشت ۲۰ برابر شده است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *