دولت ترامپ تا ژانویه ۲۰۲۱ «سیلابی» از تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند

By | ۱۳۹۹-۰۸-۱۹

وبسایت خبری- تحلیلی اکسیوس و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل شامگاه یکشنبه ۱۸ آبان خبر دادند که دولت دونالد ترامپ در ده هفته مانده تا روز ادای سوگند ریاست‌جمهوری جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا، «سیلابی» از تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند.

بر اساس این گزارش‌ها، «سیلاب تحریم‌های شدید و جدید» در نتیجه همکاری آمریکا با اسرائیل و چند کشور حاشیه خلیج فارس تنظیم شده است.

این دو رسانه خبر داده‌اند که در همین زمینه، الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و ونزوئلا، که به اسرائیل سفر کرده است روز یکشنبه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و مئیر بن‌شبات مشاور امنیت ملی اسرائیل در اورشلیم دیدار و آخرین رایزنی‌ها را در مورد این تحریم‌های تازه علیه ایران با آن‌ها انجام داد.

آقای آبرامز روز دوشنبه ۱۹ آبان نیز دیدارهای جداگانه‌ای با بنی گانتز وزیر دفاع و گابی اشکنازی وزیر خارجه اسرائیل خواهد داشت و در همین زمینه با آن‌ها گفت‌وگو خواهد کرد.

الیوت آبرامز از پاسخ به پرسش‌های اکسیوس و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل خودداری کرده و دولت اسرائیل درباره دیدار نخست‌وزیر و مشاور امنیت ملی با آقای آبرامز بیانیه رسمی نداده است.

وزارت خارجه آمریکا پیشتر گزارش داده بود که الیوت آبرامز از ۱۷ تا ۲۲ آبان برای یک تور منطقه‌ای در خاورمیانه خواهد بود اما جزئیاتی در باره اهداف سفر او منتشر نشده است.

باراک راوید، گزارشگر اسرائیلی اکسیوس، به نقل از «دو منبع اسرائیلی» خبر داده که که آقای ابرامز در یک نشست محرمانه توجیهی گفته است که دولت ترامپ تا ۲۰ ژانویه، که روز ادای سوگند رئیس‌جمهوری جدید آمریکا است، تحریم‌های تازه علیه ایران را پی در پی برقرار خواهد کرد.

این منابع گفته‌اند دولت ترامپ و اسرائیل مایل هستند که مسیر برای دولت آقای بایدن جهت بازگشت به برجام، توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران، سخت‌تر شود اما تحریم‌های جدید به نوعی طراحی شده که در صورت بازگشت دولت بعدی آمریکا به برجام نیز قابل رفع نباشد.

این تحریم‌ها به برنامه موشکی، «کمک ایران به سازمان‌های تروریستی» و «نقض حقوق بشر» مربوط است.

بر اساس این گزارش‌ها، دولت دونالد ترامپ در چند هفته گذشته «با تشویق و یاری بخشی از دستگاه دیپلماسی و امنیتی اسرائیل فهرستی از اشخاص ایرانی را به عنوان “بانک هدف” برای این تحریم‌ها تهیه کرده است».

شبکه کان اسرائیل گزارش داده بود که مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در روزهای آتی برای استفاده از فرصت ده هفته‌ای باقی‌مانده از کار دولت کنونی آمریکا و بستن آخرین قرارهایی که مرتبط با منافع اسرائیل است، به اورشلیم می‌رود.

اکسیوس و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل نیز خبر داده‌اند که سفر آقای پومپئو «آخرین تلاش دولت ترامپ برای تشدید فشار بر ایران است» و او اواسط هفته آینده در یک تور منطقه‌ای به اسرائیل خواهد رسید.

الیوت آبرامز نیز که تا پنجشنبه این هفته در منطقه است، پس از اسرائیل به امارات متحده عربی و عربستان می‌رود.

امارات و عربستان، متحدین آمریکا، به تازگی با عادی‌سازی رابطه با اسرائیل، به متحد آشکار این کشور تبدیل شده‌اند.

رئیس دولت ابوظبی و رهبران عربستان سعودی انتخاب جو بایدن را شادباش گفته‌اند اما به نوشته اکسیوس، امارات و عربستان مانند اسرائیل از سیاست دولت آتی آمریکا در قبال ایران «بسیار نگران» هستند.

تیم جو بایدن- کامالا هریس که شامگاه شنبه پیروزی خود را در میان هواداران‌شان رسما اعلام کردند، به گزارش‌های انتشار یافته در مورد تحریم‌های جدیدی که دولت کنونی واشینگتن ظاهرا در صدد برقراری آن علیه ایران است، هنوز واکنش نشان نداده‌اند.

برای رادیو فردا تایید قطعی و مستقل گزارش‌ سایت اکسیوس و شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل فعلا میسر نشده است.

جو بایدن دو ماه پیش در مقاله‌ای در سایت سی‌ان‌ان وعده بازگشت به برجام در شرایطی معین در صورت پیروزی در انتخابات را داده بود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه تهران روز یکشنبه گفت که «لیست خسارت‌های آمریکا به ایران و مواردی که واشینگتن باید به ایران پاسخگو باشد، محفوظ است…و آمریکا در موضع شرط گذاری برای ایران نیست».

این سخنگو اظهار داشت که تفاوت بین اردوگاه جو بایدن و دونالد ترامپ روشن است اما «آمریکا باید توبه کرده و جنگ اقتصادی علیه ایران را متوقف کند».

سعید خطیب زاده این را نیز گفت که «میز مذاکرات برجام پابرجاست…گرچه مسیر، سخت است».

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران نیز روز یکشنبه گفت سیاست فشار حداکثری آمریکا شکست خورده و دولت جدید واشینگتن «اشتباهات گذشته را جبران کند و با احترام به قواعد جهانی، به مسیر پایبندی به تعهدات بین‌المللی بازگردد».

پیشتر هم محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گفته بود که آمریکا باید میز برجام را پس بگیرد. این اظهارات می‌تواند به این معنی باشد که از نقطه‌نظر رهبران جمهوری اسلامی، ایالات متحده نخست باید تحریم‌ها را بردارد و بعد به برجام بازگردد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *