رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در نامه‌ به روحانی: تهران و کلانشهرها را کامل تعطیل کنید

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۰

با تشدید بحران کرونا و افزایش آمار بیماران و جان‌باختگان،‌ پس از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعضای ستاد کرونا، این‌بار رییس کمیسیون بهداشت مجلس در هشداری به رییس‌جمهور خواستار تعطیلی کامل و دست‌کم دوهفته‌ای تهران و کلانشهرها شد.

حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، روز سه‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه در نامه‌ای به حسن روحانی،‌ رییس‌جمهور، ضمن اشاره به «تجربیات کشورهای موفق در محدودسازی شدید و تعطیلی کامل شهرها»  خواستار اقدام عاجل در زمینه تعطیلی کامل بین ۱۵ الی ۳۰ روزه در تهران و کلانشهرهای کشور شد.

این نماینده مجلس ضمن اشاره به اختلال در فرایند‌های اجتماعی و سلامت مردم، اضافه کرده: «اگر امروز برای آن چاره‌جویی ننماییم،. فردا خیلی دیر است که متاسفانه امروز هم دیر شده است.»

همزمان مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا شرایط این بیماری در کشور را «افتضاح» خواند و برای چندمین بار از کمبود تخت برای بستری بیماران خبر داد.

محرز خطاب به مسئولان گفت:‌ «تنها راه این است که جاهایی را که بیماری در آن شیوع بیشتری دارد،‌ تعطیل کنیم که تمام دنیا هم همین اقدام را انجام می‌دهند.»

این عضو ستاد کرونا اشاره کرد: «به نظر من از خیلی وقت پیش باید درباره تعطیلی فکر می‌کردیم.»

روز دوشنبه نیز نامه‌ای از ۶۵ نفر از روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور به وزیر ‌بهداشت با هشداری مشابه منتشر شد. امضاکنندگان خطاب به سعید نمکی «اقدام مداخله‌ای مناسب و عاجل» را اجتناب‌ناپذیر و محتوم عنوان کرده بودند.

منتفی شدن تعطیلی،‌ انتقاد مسئولان محلی

این درخواست‌های مقام‌های حوزه بهداشت و درمان از دولت و رییس‌جمهوری در حالی تکرار می‌شود که طی هفته‌های گذشته علاوه بر کارشناسان بهداشت،‌ مقام‌های محلی از جمله رییس شورای شهر تهران هم بارها بر ضرورت تعطیلی دوهفته‌ای تهران تاکید و از بی‌توجهی به آن انتقاد کرده بودند.

روز دوشنبه، با وجود ادامه وضعیت قرمز در تهران،‌ استاندار این استان اعلام کرد که طرح تعطیلی دوهفته‌ای این کلانشهر بررسی و منتفی شده است.

ساعتی پیش از او محسن هاشمی رفسنجانی، رییس‌ شورای شهر،‌ مسئولان دولت را به دلیل عدم «اراده و جسارت» در تصمیم‌گیری برای شکستن زنجیره ابتلا مورد انتقاد قرار داده بود.

عدم تمایل دولت به تعطیلی

عدم تمایل دولت به اجرای طرح تعطیلی دو هفته‌ای، بر اساس اظهارات قبلی مقام‌های ارشد، ناشی از نگرانی درباره پیامدهای اقتصادی آن است.

در همین زمینه رییس کمیسیون بهداشت مجلس به روحانی توصیه کرده که طی مدت تعطیلی به دلیل کرونا، وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادهای حمایتی و مردم‌نهاد باید معیشت گروه‌های آسیب‌پذیر را مورد حمایت قرار دهند.

روحانی پیشتر در شهریورماه خطاب به حامیان طرح تعطیلی اماکن عمومی گفته بود: «کسی نگوید مدارس را برای سلامت بچه ها قفل بزنید، ‌دانشگاه،‌ بازار و رستوران را قفل بزنید. تعطیلی راه مقابله با کرونا نیست.»

بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، شمار فوت‌های روزانه ناشی از کرونا به بیش از ۴۵۰ نفر رسیده و حدود ۱۰ هزار نفر مبتلا نیز در روز شناسایی می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *