سازمان اطلاعات نروژ خواستار اخراج ‘روحانی ایرانی’ شد

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۱

پلیس امنیت نروژ از وزارت دادگستری این کشور خواسته است که یک روحانی شاغل در مرکز مذهبی شیعی «امام علی» در اسلو، پایتخت این کشور، اخراج شود. نام این روحانی ذکر نشده، ولی بررسی رادیوفردا نشان می‌دهد که منظور احتمالاً سید مصطفی مطهری است.‎

به گزارش خبرگزاری ان‌ار‌ک نروژ، پلیس این کشور درخواست اخراج این روحانی را بر اساس منافع ملی این کشور مطرح کرده است. تصمیم نهایی در این زمینه با وزارت دادگستری نروژ است.

در همین حال گزارش‌هایی هم درباره همکاری این روحانی با وزارت اطلاعات ایران مطرح شده است.

خبرگزاری ان‌ار‌ک در گزارش خود به اسم این فرد اشاره نکرده و تصاویر صورت او را به طور کامل محو کرده و فقط عمامه سیاه این روحانی در تصاویر دیده می‌شود، ولی بررسی‌های رادیوفردا نشان می‌دهد که نام این روحانی به احتمال قوی حجت‌الاسلام سید مصطفی مطهری است.

در گزارش خبرگزاری نروژی به یک مصاحبه منتشرشده در خبرگزاری حوزه در سال ۲۰۱۶ اشاره شده که این روحانی به علاقه مردم اروپا «به آیت‌الله علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی، و رفتن جوانان اروپایی «به مراسم اربعین» اشاره کرده است.

بررسی رادیوفردا نشان می‌دهد که سید مصطفی مطهری در ۲ آذر ۹۵ ( ۲۲ نوامبر ۲۰۱۶) با عنوان «امام مرکز اسلامی امام علی نروژ» با خبرگزاری حوزه مصاحبه کرده و همین مطالب را مطرح کرده است.

خبرگزاری ان‌ار‌ک نوشته است که این مصاحبه قبل از سفر او به نروژ انجام شده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، این روحانی به همکاری با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و ارتباط با یک ایرانی‌-نروژی که پیش از این در دانمارک بازداشت شده، متهم شده است.

تیرماه امسال، دادگاهی در دانمارک یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار را به جرم جاسوسی و مشارکت در اقدام به قتل در خاک دانمارک محکوم کرد.

به گفته دادگاه، این مرد ۴۰ ساله «در مورد یک مهاجر ایرانی ساکن دانمارک اطلاعات جمع‌آوری کرده» و این اطلاعات را به فردی داده است که برای نهادهای امنیتی ایران کار می‌کند.

جاوید حسین شاه، وکیل این روحانی، به خبرگزاری ان‌ار‌ک نروژ گفته است موکلش با دلایلی که برای اخراج او مطرح شده، مخالف است.

هانِه بلومبرگ، یک مدیر امنیتی دولت نروژ، نیز به این خبرگزاری گفته است که نمی‌خواهد خبرهای مربوط به این‌که علت درخواست اخراج این روحانی، همکاری با وزارت اطلاعات بوده را تأیید کند، ولی اشاره کرده است که حکومت ایران از مراکز مذهبی و مساجد برای اقدامات امنیتی و اطلاعاتی استفاده می‌کند.

مصطفی مطهری، نفر اول سمت راست در جلسه‌‌ای در مرکز اسلامی توحید در نروژ
مصطفی مطهری، نفر اول سمت راست در جلسه‌‌ای در مرکز اسلامی توحید در نروژ

آقای مطهری، پیش از رفتن به نروژ، در ایران به عنوان مدیر امور بین‌الملل مؤسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث فعالیت داشت.

او در این مؤسسه با همکاری معاونت بین‌الملل دفتر خامنه‌ای و مؤسسه «جامعه المصطفی» به ترجمه کتاب‌های شیعی به زبان‌های خارجی مشغول بود.

مؤسسه دارالحدیث که سال ۷۴ با دستور خامنه‌ای تشکیل شد، زیر نظر محمد محمدی‌ ‌ری‌شهری، وزیر پیشین اطلاعات ایران، اداره می‌شود.

بررسی فعالیت بسیاری از نهادهای مذهبی و فرهنگی در ایران نشان می‌دهد که شبکه‌ای متشکل از عناصر امنیتی و چهره‌های فعال یا وابسته به دفتر خامنه‌ای و روحانیون مبلغ شیعه در سایر کشورها در حال همکاری و فعالیت با یکدیگر هستند.

مرکز امام علی شهر اسلو به همراه «مرکز اسلامی توحید»، دو مرکز مهم شیعیان در نروژ محسوب می‌شوند.

این مرکز در سال ۸۴ تأسیس شده و در طول سال برنامه‌های مختلف مذهبی و سیاسی و کلاس‌های آموزشی با تمرکز بر کودکان و زنان برگزار می‌کند.

خبرگزاری ان‌ار‌ک نوشته است که این مرکز سالانه ۶۰۰ هزار کرون (بیش از ۶۶ هزار دلار ) از دولت نروژ کمک مالی دریافت می‌کند و ۶۳۲ عضو دارد.

این مرکز که توسط یک هیئت امنای پنج نفره اداره می‌شود، در معرفی خودش اعلام کرده است که با «نظارت نماینده مراجع تقلید شیعه اداره می‌شود»، ولی به نام این مراجع تقلید شیعه اشاره نشده است.

با این حال مرور سخنرانی‌ها و برنامه‌های این مرکز در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که بیشترین توجه این مرکز به معرفی و تبلیغ آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای معطوف بوده است.
رادیوفردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *