حسن روحانی: اگر آمریکا به سیاست ما نزدیک شد، شرایط جدیدی پیش می‌آید! ما دنبال آزادی و صلح در منطقه و مبارزه با تروریسم بودیم ولی دولت آمریکا دنبال مداخله و حمایت از تروریسم بود!

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۱

-حسن روحانی در یک سخنراین درحالی که نه اشاره‌ای به اسم ترامپ کرد و نه بایدن گفت «اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمر خودش هست، این بود که خیلی آشنا به سیاست بین‌الملل نبودند!»
-«تصورش [دولن ترامپ] این بود که در دو سه ماه نظام ایران را سرنگون می‌کنند و تصورات کودکانه و توهم آمیزی که در سر آنها بود».
-«ما هرکجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد. هدف ما این است که تحریم ظالمانه لغو شود و ایران بتواند به راحتی در تعامل با جهان باشد».
-روحانی: ما می‌خواستیم با تروریسم بجنگیم، آنها می‌خواستند از تروریسم حمایت کنند. ما می‌خواستیم کشورهای منطقه آزاد باشند آنها می‌خواستند در کار آنان مداخله کنند، ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه بودیم ولی آنها به دنبال فروش اسلحه بودند!
– حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان تهران می‌گوید شرط جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام قصاص ترامپ است!

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۱ آبان در جلسه هیأت دولت به انتخابات آمریکا اشاره کرد و در یک سخنرانی طولانی به مسئله مذاکره احتمالی با آمریکا و تحریم‌ها پرداخت.

به گزارش «ایرنا» حسن روحانی گفت «ما حس می‌کنیم که فضا برای روابط نزدیکتر و تعامل بهتر با همه کشورهای دوست ‌آماده‌تر شده است. اشکال رژیم رو به پایان و دولت این رژیم که در ماه‌های پایانی عمر خودش هست، این بود که خیلی آشنا به سیاست بین‌الملل نبودند و تقریباً مجری دیدگاه‌های تندروهای داخلی و رژیم صهیونیستی بودند.»

رئیس دولت جمهوری اسلامی مدعی شد ترامپ در نطق‌هایی که در مجامع بین‌المللی نسبت به «ایران» ایراد می‌کرد، همان جملات تعبیرات و لغاتی را به کار می‌گرفت که رژیم صهیونیستی به کار می‌برد و به نظر روحانی کاملا مشخص بود چه کسی این نطق‌ها را برایش نوشته است!

وی سه عامل را در شکست ترامپ در انتخابات سوم نوامبر که نتیجه‌ی آن هنوز بطور رسمی اعلام نشده، مؤثر دانست: «ناتوانی در مقابله با کرونا و دست انداختن مردم»، «بهم ریختن مناسبات و روابط با جهان» و «تحقیر آمریکا در سیاست خارجی». وی سپس در ادعایی عجیب و به عنوان رئیس قوه مجریه تروریسم دولتی گفت: «ما می‌خواستیم با تروریسم بجنگیم، آنها می‌خواستند از تروریسم حمایت کنند. ما می‌خواستیم کشورهای منطقه آزاد باشند آنها می‌خواستند در کار آنان مداخله کنند، ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه بودیم ولی آنها به دنبال فروش اسلحه بودند!»

حسن روحانی تأکید کرد «اگر آمریکا به سیاست ما نزدیک شد، شرایط جدیدی پیش می‌آید.» وی گفت: «اساس سیاست ما تعامل سازنده و یا به تعبیر مقام معظم رهبری تعامل گسترده با جهان است. آنهایی که تخاصم با ما را شروع کردند خودشان باید تخاصم را کنار بگذارند.»

جو بایدن و همسرش؛ ۷ نوامبر ۲۰۲۰

او بدون اشاره به ماجرای اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری کارکنان آن به مدت ۴۴۴ روز توسط جمهوری اسلامی با بیان دروغ‌های عجیب گفت «بعد از انقلاب ما آغازگر تخاصم نبودیم. آنها مداخلات را شروع کردند حتی ما قطع رابطه باآمریکا نکردیم. بعضی از جوانان ما فکر می‌کنند ما با آمریکا قطع رابطه کردیم. آنها خودشان با ایران قطع رابطه کردند. ما به خاک آمریکا تجاوز نکردیم. هواپیماهای و هلی‌کوپتر داخل خاک آمریکا نفرستادیم آنها وارد خاک ما شدند. ما اگر کشوری با ‌آمریکا می‌جنگید به متجاوز به خاک آمریکا کمک نکردیم اما آنها به متجاوز به خاک ما کمک کردند. صدام متجاوز بود آنها کمک کردند.»

او در بخش دیگری گفت «آن آدمی که دورانش رو به پایان هست از ابتدا آمد و گفت که برجام بدترین قراردادهای تاریخ آمریکا بود. شعار داد و تحریکش کردند و از برجام خارج شد. تصورش هم این بود که در دو سه ماه نظام ایران را سرنگون می‌کنند و تصورات کودکانه و توهم‌آمیزی که در سر آنها بود.»

بخشی از حرف‌های روحانی نیز مربوط به مذاکره برای لغو تحریم بود که گفت «ما هرکجا ببینیم شرایط برای لغو تحریم آماده است، از این فرصت استفاده خواهیم کرد. هدف ما این است که تحریم ظالمانه لغو شود و ایران بتواند به راحتی در تعامل با جهان باشد. هدف ما این است که فشار تحریم را از روی شانه مردم برداریم و هر جایی که فرصت مناسبی برای این کار باشد، ما وظایف و اقدامات خودمان را انجام می‌دهیم و هیچ‌کس حق ندارد فرصت‌سوزی کند. هر فرصت مناسبی که به‌وجود می‌آید باید از آن بر مبنای منافع ملی، وحدت ملی استفاده شود.»

هرچند رسانه‌ها جو بایدن را پیروز انتخابات آمریکا معرفی کرده‌اند اما هنوز طبق روال معمول بطور رسمی این پیروزی اعلام نشده و همزمان دونالد ترامپ و تیم او از طریق دادگاه به دنبال اثبات تقلب در انتخابات هستند و دائم تأکید می‌کنند که نتیجه‌ی اعلام شده توسط رسانه‌ها تغییر خواهد کرد. با این حال جمهوری اسلامی اعم از مقامات و رسانه‌هایش استقبال گسترده‌ای از پیروزی بایدن کرده و تهران به کاهش فشارهای خردکننده از طریق مذاکره امیدوار شده است. هرچند که هسته‌ی علی خامنه‌ای و طرفدارانش ادعا می‌کنند مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت. حتی افرادی مثل حسین شریعتمداری مدیرمسئول کیهان تهران می‌گویند شرط جمهوری اسلامی برای بازگشت به برجام قصاص ترامپ است!
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *