اسکناس‌های ده هزار تومانی به ارزش ٣٠ سنت چاپ شد

By | ۱۳۹۹-۰۸-۲۲

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، به نقل از بانک مرکزی از چاپ اسکناس‌های جدید ده هزار تومانی در شکل و اندازۀ جدید خبر داد و گفت که در این اسکناس‌ها چهار صفر کمرنگ شده که بمنزلۀ آماده کردن افکار عمومی برای حذف نهایی آنها و تبدیل کردن واحد پول ملی از ریال به تومان است.

به عبارت دیگر، از نظر بانک مرکزی و مقامات ایران هر اسکناس ده هزار تومانی اینک در واقعیت ده تومان است و ارزش آن بر اساس نرخ کنونی دلار معادل ٣٠ سنت است.

در دورۀ پیش از انقلاب اسلامی ده هزار تومان معادل حقوق سالانۀ یک آموزگار بود. با پیشنهاد بانک مرکزی، دولت روحانی سال گذشته طرح حذف ریال و چهار صفر از پول ملی و تبدیل واحد پول کشور از ریال به تومان را به مجلس شورای اسلامی تسلیم کرد. مجلس شورای اسلامی با کلیات این طرح موافقت نمود، اما، اجرای آن به دلیل مخالفت‌ها و تردیدها به فرصتی دیگر موکول شد.

اخیراً عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، گفت : حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس جدید در دست بررسی است اما بانک مرکزی در نقش اسکناس‌های جدید “صفرها را به صورت کمرنگ چاپ می‌کند تا به نوعی نشانۀ گذار باشد.” بانک مرکزی همین کار را در چاپ “ایران‌چک‌های” جدید ۵٠ و ١٠٠ هزار تومانی و با برجسته کردن ارقام ۵٠ و ١٠٠ “تومان” انجام داده است.

هدف دولت و بانک مرکزی از این اقدام مقابله با تورم و کاهش بی وقفۀ ارزش پول ملی و به تبع کاهش قدرت خرید مردم در مقابل دلار اعلام شده است. مخالفان این طرح اما اقدام دولت و بانک مرکزی را بیهوده می‌دانند و می‌گویند که به دلیل مشکلات ساختاری اقتصاد کشور این صفرها به طرز خطرناکتری به جای قبلی خود بازمی‌گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *